Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-14, 02:24
  #1
Medlem
400Bens avatar
Ja igår blev det klart att USA/Kanada/Mexiko ska arrangera VM 2026. Detta är ett enormt landområde (Ca 15 % av världen?) och med snart 500 miljoner invånare. Enligt mig alldeles för stort landområde och för mycket invånare på ett VM. Dessutom så finns det redan arenor så det räcker och blir över så det behöver knappats byggas direkt. Jag anser att detta landområde borde arrangera minst 2 VM. Och med kraven idag att arrangera VM så kommer snart inte ens Tyskland, Spanien, Frankrike och Italien kunna arrangera VM själva. Snart är det bara detta landområde och Kina som kan arrangera.

Fick en liten intressant tanke hur det skulle se ut om detta landområde arrangerade 4 VM. Detta kom jag fram till:

Norra (19 st)

Södra (18 st)

Västra (18 st)

Östra (18 st)

* = Kan byggas ut
Fet stil = Finalarenan

Ratade arenor (Kanske inte jätteintressant)

Jag har flyttat runt arenorna i de olika kategorierna innan jag blev helt nöjd då det var ojämnt fördelat så jag flyttade Atlanta och Florida från södra till östra, Colorado fick gå från västra till södra, Alabama från södra till östra, Pittsburgh, Toronto och Buffalo från östra till norra och Tennessee och Kentucky från södra till norra.

Det finns fortfarande några frågetecken som jag har. Ni får gärna svara och diskutera de.

Citat:
1. Kan det bli problem att fylla arenorna i städer som Columbus, Lincoln, Madison, Kansas City, Cincinnati, Memphis och Louisville? Det är 7 relativt stora städer men det är väldigt stora arenor.

2. Är det negativt att Södra enbart består av Mexiko + 4 delstater?

3. Klarar Texas av 7 arenor? 2 i Dallas, 2 i Huston, 1 i Austin, 1 i San Antonio och 1 i El Paso.

4. Är 2 arenor på över 92 000 för mäktigt för LA?

5. Kan 3 arenor runt San Francisco/Oakland/Stanford vara 1 för mycket? Känner spontant att San Francisco och Oakland klarar varsin och Stanford ligger väldigt nära San José.

6. Klarar Kalifornien av 7 arenor?

7. Klarar Eugene att locka till sej runt 50 000 åskådare i alla fall 3 matcher?

8. Klarar delstaten Alabama av 2 arenor på över 70 000?

9. Klarar Florida 4 arenor?

10. Tillräckligt stort intresse för 2 arenor i North Carolina?

Min grundtanke är att eftersom det inte behöver byggas jättemycket så skulle man kunna rea ut osålda biljetter sista dagen till skolor osv. Så att fylla arenor är inget jättestort problem.

Det är fritt fram att diskutera detta ämne utöver trådstarten!
__________________
Senast redigerad av 400Ben 2018-06-14 kl. 02:53.
Citera
2018-06-14, 04:03
  #2
Medlem
RiceNChickens avatar
Fattar inte vad du vill diskutera. Är du orolig att det inte kommer tillräckligt med besökare eller att arenorna inte räcjer till?
Citera
2018-06-14, 04:40
  #3
Medlem
400Bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiceNChicken
Fattar inte vad du vill diskutera. Är du orolig att det inte kommer tillräckligt med besökare eller att arenorna inte räcjer till?

Inte kommer tillräckligt med besökare till vissa ställen bland annat. Finns massa att diskutera. Arenor räcker till, det är utan tvekan uppenbart. När jag syftar på om delstater klarar tex 7, 4 och 2 arenor så är det de specifika som jag har listat.
Citera
2018-06-14, 05:19
  #4
Medlem
Sooks avatar
Såklart att alla arenor skulle bli slutsålda. Detta är civiliserade länder jämfört med tex Ryssland. Folk vågar åka dit. Så,att rea ut biljetter lär knappast vara ett problem. Usa gillar fotboll. Plus alla turister som akulle komma.

Däremot fattar jag inte varför man sla sprida ut det så mycket. Usa skulle ju lätt kunna arrangera det på egen hand.
Citera
2018-06-14, 09:03
  #5
Medlem
Hunden007s avatar
de hade kunnat dock klarat sig själva och inte behövt Mexico eller Kanada. kul dock de vann valet skönt att slippa ha vm till Mellanöstern eftersom de 3-4 år innan skall vara där.
Citera
2018-06-14, 15:22
  #6
Medlem
400Bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Såklart att alla arenor skulle bli slutsålda. Detta är civiliserade länder jämfört med tex Ryssland. Folk vågar åka dit. Så,att rea ut biljetter lär knappast vara ett problem. Usa gillar fotboll. Plus alla turister som akulle komma.

Däremot fattar jag inte varför man sla sprida ut det så mycket. Usa skulle ju lätt kunna arrangera det på egen hand.

DU syftar på att USA skulle kunna arrangera det själva 1 gång? 4 gånger hade de nog behövt Kanada och Mexikos hjälp. Mitt sätt hade fått maximalt av denna kontinent. Varken Kanada eller Mexiko kan arrangera det på egen hand och behöver hjälp av USA. Alternativet hade varit att arrangera det 3 gånger eller att vissa spelorter får vara med i 2 VM.

Jag är fortfarande lite osäker om vissa arenor på min lista hade kunnat fyllas.

Citat:
Ursprungligen postat av Hunden007
de hade kunnat dock klarat sig själva och inte behövt Mexico eller Kanada. kul dock de vann valet skönt att slippa ha vm till Mellanöstern eftersom de 3-4 år innan skall vara där.

Marocko är inte Mellanöstern.
Citera
2018-06-14, 21:50
  #7
Medlem
Bapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben

Marocko är inte Mellanöstern.
Det är förstås Qatar 2022 som åsyftas.
Citera
2018-06-14, 22:07
  #8
Medlem
Varför skulle inte enskilda europeiska länder längre kunna arrangera VM? Tyskland, Spanien och Frankrike skulle kunna arrangera VM imorgon, om det behövdes. England, som du inte nämner, skulle såklart också kunna göra det. Förmodligen skulle rentav staden London kunna arrangera ett VM. Italien kan också arrangera VM enkelt, men kanske inte över en natt som andra europeiska jättar. Det är horribelt att ge VM till tre länder samtidigt som täcker ett sådant enormt landområde. Dessutom är fotboll inte speciellt populärt i två av länderna och det tredje landet har haft VM två gånger tidigare.
__________________
Senast redigerad av Delvest 2018-06-14 kl. 22:12.
Citera
2018-06-15, 07:19
  #9
Medlem
400Bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delvest
Varför skulle inte enskilda europeiska länder längre kunna arrangera VM? Tyskland, Spanien och Frankrike skulle kunna arrangera VM imorgon, om det behövdes. England, som du inte nämner, skulle såklart också kunna göra det. Förmodligen skulle rentav staden London kunna arrangera ett VM. Italien kan också arrangera VM enkelt, men kanske inte över en natt som andra europeiska jättar. Det är horribelt att ge VM till tre länder samtidigt som täcker ett sådant enormt landområde. Dessutom är fotboll inte speciellt populärt i två av länderna och det tredje landet har haft VM två gånger tidigare.

Fast det där stämmer inte.

Okej Tyskland har 16 tillräckligt stora arenor. Men Spanien har bara 9 arenor som är tillräckligt stora och enbart i 5 städer, Frankrike har 8 arenor som klarar kraven, England 13 och London som du påstår har en 6:e arena som tar 28 000. Jag förstår inte vart du vill komma.
Citera
2018-06-15, 11:49
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Fast det där stämmer inte.

Okej Tyskland har 16 tillräckligt stora arenor. Men Spanien har bara 9 arenor som är tillräckligt stora och enbart i 5 städer, Frankrike har 8 arenor som klarar kraven, England 13 och London som du påstår har en 6:e arena som tar 28 000. Jag förstår inte vart du vill komma.
Vart vill du komma? Qatar kommer ha åtta arenor i fem städer. Alla nämnda länder kan med lätthet göra förbättringar för att stå värd för VM, i händelse av att det behövs. Spanien hade tänkt bjuda själva för VM 2022, men bjöd till slut tillsammans med Portugal. Den spanska delen av budet var 18 arenor i 16 olika städer.
Citera
2018-06-15, 13:11
  #11
Medlem
Domyojis avatar
Kanns inte som att Edmonton ar en stad for fotboll kanske, men aven om vi far Estland - Thailand pa spelschemat kommer nog den arenan att vara fullbokad.

Ar mest USA i slutandan anda, Kanada och Mexiko far aka snalskjuts vilket ar kul for att Kanada har ett hyfsat lag pa sistone.

Detta ger 3 st direktkvalificerade fran Nord och Centralamerikas conference, i dagslaget har de 4.5 platser(?), vilket antagligen kommer utokas till 6 st platser kanske den gangen - ska bli kul o se vilka som slass om slutspelsplatser... Costa Rica, Honduras, Panama, Trinidad Tobago, Jamaica och Guetamala.

Jag ar nog mer intresserad av sant. Sorry for att jag spinner vidare o pratar skit.
Citera
2018-06-15, 13:47
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Såklart att alla arenor skulle bli slutsålda. Detta är civiliserade länder jämfört med tex Ryssland. Folk vågar åka dit. Så,att rea ut biljetter lär knappast vara ett problem. Usa gillar fotboll. Plus alla turister som akulle komma.

Däremot fattar jag inte varför man sla sprida ut det så mycket. Usa skulle ju lätt kunna arrangera det på egen hand.

Mexico är numera långt farligare än Ryssland, de har typ 20-25.000 mord varje år, dessutom galopperande antal kidnappningar och våldtäkter. Dessutom en mycket korrupt poliskår.

https://edition.cnn.com/2018/01/22/a...017/index.html
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback