Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-14, 01:01
  #1
Medlem
Hej! Vänder mig till er som är vana vid att hantera det här med statisk elektricitet och elektronik.

Vid nyss genomförda flytt slog jag in TVn i bubbelplast för att skydda den. Smart tänkte jag, och visst blev den skyddad från fysiska skador. Däremot, nu när jag tog av bubbelplasten, så är den uppladdad så in i helvete med statisk elektricitet. Nuddade den två gånger och sista gången såg jag att det slog en gnista.

Hur löser jag detta utan att skada TVn? Är det bara att koppla i sladden och köra som vanligt? Eller behöver jag "ladda ur den" först på något sätt? Jag kan ta några stötar genom att klämma runt på den så länge den inte pajar.

Tips emottas tacksamt!
Citera
2018-06-14, 05:13
  #2
Medlem
Elektroniken inne i TV torde vara skyddad från skalet. Alltså att de inte har någon kontakt.
Annars skulle all beröring skada TV.

Är du paranoid köp ett ESD-armband som du fäster i TVn. Naturligtvis har du armbandsdelen på dig.
Citera
2018-06-14, 08:52
  #3
Medlem
Kotties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Hej! Vänder mig till er som är vana vid att hantera det här med statisk elektricitet och elektronik.

Vid nyss genomförda flytt slog jag in TVn i bubbelplast för att skydda den. Smart tänkte jag, och visst blev den skyddad från fysiska skador. Däremot, nu när jag tog av bubbelplasten, så är den uppladdad så in i helvete med statisk elektricitet. Nuddade den två gånger och sista gången såg jag att det slog en gnista.

Hur löser jag detta utan att skada TVn? Är det bara att koppla i sladden och köra som vanligt? Eller behöver jag "ladda ur den" först på något sätt? Jag kan ta några stötar genom att klämma runt på den så länge den inte pajar.

Tips emottas tacksamt!

Ingen fara, koppla in och kör på bara.
Citera
2018-06-16, 09:43
  #4
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> TV-, bild- och mediautrustning
/Moderator
Citera
2018-06-16, 09:52
  #5
Medlem
Le-Hericons avatar
Kanske lite OT; men ändå inte. En MYCKET läsvärd artikel i ämnet.

http://www.teknikaliteter.se/2017/11...a-tacklas-den/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback