Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-06-18, 20:09
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Jag skriver en fråga. Ett frågetecken, ser ut såhär '?', signalerar att det rör sig om en fråga.

Märkligt att det hela tiden ska vara så svårt för dig med skriftspråk.
Nu frågade efter vad du undrade. Den semantiska analysen av det du skrev skar ihop.

Men då du inte kan redogöra för vad du menade så kanske du inte heller vet det.

Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Vad babblar du om? Svara på frågan istället för att börja käbbla om annat.
Jag försökte göra en rimligt tolkning av det du skrev, och svara på det.

Men det verkar som du varken förstår vad du frågande, eller mitt svar.

Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Varför ska vi acceptera dubbelbeskattning å ena sidan men inte acceptera det för annat såsom ränteavdrag?
* Lön som beskattats EN gång och som används för konsumtion beskattas EN gång till med punktskatter. Ska vi säga TVÅ ggr då.
* Lön som beskattats EN gång och som används att betala ränta och då beskattas EN gång till, som används för konsumtion beskattas EN gång till med punktskatter. Då blir det TRE ggr.

Du får väl förklara varför ränta skall trippelbeskattas då. Om det nu blev enklare.

(Varför kunde du inte tänka ut det själv innan du skrev. Det blir inte mycket till diskussion när jag hela tiden måste hjälpa dig med verkligheten).
Citera
2018-06-18, 21:16
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Trump brukar kunna ändra sig från en dag till en annan. Om han nu låter det gå ett år emellan så är han väl ovanligt stabil i den frågan. Jag ser inte riktigt vad Trumps svammel har med saken att göra.


Men är det någon med fungerande hjärna som sagt det då?


Oklart det med luftslott. Men visst har du rätt i att det är många som bara tror.

Visst har folk lånat. Och folk har sparat. Notera nu att för varje krona/dollar som har lånats så finns det någon som lånat ut den.
I USA är räntan alltså ca 2% och inflationen ca 2%. Den som lyckat låna till 2% i USA lånar alltså till 0% realränta. Det skulle inte jag se som ett problem. (Sedan lär de flesta som lånar åka på högre ränta. Men jag ser inget som indikerar en hög realränta).

Följande är intressant att begrunda vad gäller Sverige https://sebgroup.com/siteassets/hugi...2178160xml.pdf
Fig 2 visar hushållens tillgångar och skulder. Skulderna är ca 22% av tillgångarna. Vad är nu det stora problemet med 22% belåningsgrad?

På sid 2 ser vi att hushållens skulder är ca 4000 mdr. Och på sid 6 ser vi att hushållens räntebärande tillgångar är ca 4000 mdr.
Dvs hushållen har lånat 4000 mdr och lånat ut 4000 mdr.
Vad är problemet?

(Det lär väl inte vara exakt samma situation i USA, men liknande iaf).

Nej. Om staten får underskott måste den låna genom att emittera statsobligationer. (Och då lånar men upp befintlig avista).



Allt du skriver är fel, men skit i det nu.


Tänk så här, 2008 hade vi en kris, allt är mycket värre idag vilket jag tror du förstår. Bubblan på börsen är större, bubblan på bostadsmarknaden osv.

Du behöver ju inte ens slösa energi på att tänka här, marknaden sa sitt 2008 och kommer göra det så fort inflationen slår mot konsumtionen, det kommer inte bli skoj.


På ett personligt plan kan det bli dessto roligare, vi kommer se enorma förmögenhets förflyttningar från medel och underklass till den rikaste procenten och de få som positionerat sig väl.


Denna gång kommer inte räntesänkningar kunna rädda korthuset, utan det kommer komma "räddningspaket" efter "räddningspaket".
Citera
2018-06-18, 23:36
  #27
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
* Lön som beskattats EN gång och som används för konsumtion beskattas EN gång till med punktskatter. Ska vi säga TVÅ ggr då.
* Lön som beskattats EN gång och som används att betala ränta och då beskattas EN gång till, som används för konsumtion beskattas EN gång till med punktskatter. Då blir det TRE ggr.

Du får väl förklara varför ränta skall trippelbeskattas då. Om det nu blev enklare.

(Varför kunde du inte tänka ut det själv innan du skrev. Det blir inte mycket till diskussion när jag hela tiden måste hjälpa dig med verkligheten).
Tack för info!

Men du glömmer vinstskatt/bolagsskatt i det första exemplet för företaget som säljer varorna. Så det blir oxå trippelskattat.

Är räntan som banken betalar skatt för en sådan bolagsskatt?
Citera
2018-06-20, 19:11
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Det är bizzart när personer som saknar kunskap presenterar sina fantasier som om det vore fakta.

Må så vara.
Citera
2018-06-25, 23:48
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Det är bizzart när personer som saknar kunskap presenterar sina fantasier som om det vore fakta.


https://www.expressen.se/dinapengar/...jarder-kronor/

Må så vara. Men ränteavdraget kommer fasas ut och beskattning på kapitalinkomst kommer bestå.
Citera
2022-07-27, 21:41
  #30
Medlem
Nu höjs räntan igen med 0,75%. Kommer svenska börsen att rasa efter detta?
Citera
2022-11-07, 00:20
  #31
Medlem
"The Federal Reserve Is Not Federal. This is the shortest, best and easiest to understand video in existence on the subject of the corrupt world banking scam. The game is almost over, God is going to see to it that all their bogus money will be worthless. This is how God is going to see that we the people retake our finances, governments and world!"

http://numberu.com/video/TheFEDIn15Minutes.mp4

The Federal Reserve + Debt = A lot of war.

Därefter behöver man bara "follow the money" för att ta reda på vilka styr galenskapen som bara Djävulen kan gilla.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback