Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-13, 20:26
  #1
Medlem
Vet inte om detta är konkret nog för detta forumet men...

Var på studiebesök på SVT / SR i Göteborg i våras (eller vintras, en vecka innan vinter-OS i alla fall) och blev verkligen chockad över hur så gott som samtliga skärmar hade Flashback uppe. Någon enstaka skärm visade väl SVT.se men de allra, allra flesta hade FB framme. Inget DN, AB eller Expressen, bara åtta-tio murvlar med åtminstone till synes varierande uppgifter som hade FB uppe, och mig veterligen utan att FB hade något "exklusivt" att komma med (som 2005). Rätt roligt att se.
Citera
2018-06-13, 22:14
  #2
Medlem
Utopiantoss avatar
"Så gott som samtliga skärmar hade Flashback uppe." Jag säger inte att jag inte tror dig, för jag är verkligen inte säker. Det kan mycket väl stämma. Intressant i så fall. Verkligen. Men det låter en smula osannolikt att så gott som samtliga hade FB uppe.

Visst, jag använder själv FB för att snabbt se om det har hänt något sensationellt, men nu snackar vi ingrodda SVT här. Klart att vissa av dem öppnar upp FB någon gång i veckan kanske, men "så gott som samtliga hade FB uppe"?

Hur kunde du ens se att de hade FB uppe? För de hade väl inte FB som aktiv internetflik, så att det syntes på hela skärmen? För i så fall så skulle det sannolikt innebära att de använde FB mer än någon annan webbsida för att hitta nyheter, och det tvivlar jag på. Varför skulle FB vara deras mest besökta webbsida? Och om FB inte var aktiv flik, utan som en av bakgrundsflikarna så måste man stå väldigt nära för att se. Gick du fram till varje dator och kollade? Hur reagerade folk runtomkring på det, med tanke på tjuvkikande, integritet och så vidare?
__________________
Senast redigerad av Utopiantos 2018-06-13 kl. 22:24.
Citera
2018-06-13, 22:41
  #3
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chepo
Vet inte om detta är konkret nog för detta forumet men...

Var på studiebesök på SVT / SR i Göteborg i våras (eller vintras, en vecka innan vinter-OS i alla fall) och blev verkligen chockad över hur så gott som samtliga skärmar hade Flashback uppe. Någon enstaka skärm visade väl SVT.se men de allra, allra flesta hade FB framme. Inget DN, AB eller Expressen, bara åtta-tio murvlar med åtminstone till synes varierande uppgifter som hade FB uppe, och mig veterligen utan att FB hade något "exklusivt" att komma med (som 2005). Rätt roligt att se.

Jag har redan outat mig tillfälligt i andra trådar. Så jag väljer bara att säga att det i Sthlm på SVT, SR, UR, SRF (+ lite annat som också ingår i koncernen som t.ex. Berwaldhallen) så kan man finna liknande tendenser.

Dock skall man komma ihåg att de flesta där inte är journalister. Det finns allt från ekonomiavd, personalavd, administrativaavd, skivarkiv, kostymförråd, fastighetsavd, varumottagning, möbelförråd osv. P.g.a. den politiska tillsättningen av ledningen består denna ofta av personer som ej är kompetenta att leda företaget, varför många anställda har perioder av sysslolöshet och fyller tiden med att slösurfa, fika och skvallra.

Och visst är Flashback ett utmärkt tidsfördriv för många. Detta forum känner de absolut väl till. Det finns nog en viss hat-kärlek till Flashback för många av dem. Men det är inte sannolikt att någon hänvisar till Flashback i en nyhetssändning. Men det innebär inte att de inte läst om händelsen här.

(Men att nästan alla hade Flashback uppe på dataskärmen när du gick förbi var nog antingen en tillfällighet eller så överdriver du?)
__________________
Senast redigerad av Ancistrus 2018-06-13 kl. 22:44.
Citera
2018-06-14, 09:53
  #4
Medlem
Förtydligande: nästan alla av de skärmar som var igång och som vi kunde se från runtvandringen. Vi kom nog vid en ganska lågaktiv tidpunkt och de som faktiskt satt och jobbade tycktes ha andra grejer uppe; men annars var det jävligt mycket Flashback.
Citera
2018-06-16, 10:51
  #5
Medlem
LuluBrooksies avatar
Det är nog likadant på aftonbladet, expressen mfl.

Motsvarande, på en utbildning med 30 elever så fanns endast 2 som surfade med flashback uppe (vad de gjorde hemma på rummet vet jag inte) , 2 med i jagärhär och flera som tyckte att "usch på Flashback hänger man väl inte".
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback