Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-20, 14:01
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnkeborgBombare
Tänkt köpa en Minn kota Endura c2 motor men undrar vad man behöver mer än själva motorn.

En båt kanske inte är så dumt?
Citera
2018-06-20, 14:11
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnkeborgBombare
Tänkt köpa en Minn kota Endura c2 motor men undrar vad man behöver mer än själva motorn. Ett batteri vet jag men har ni tips på vilket batteri? Tänkte bara använda motorn till att ta mig till olika fiskeplatser utan att behöva ro så mycket

Någon speciell laddare? Läste nåt om automatsäkring men vet inte om det är ett måste? Något att skydda batteriet med så det inte kommer vatten på det vid färd?


Motorn har:
40lbs
12 volts
Är det så stora skillnader mellan den nya och den du har? (FB) Fråga om elmotor och batteri
Du bör väl kunna använda samma batteri och laddare eller är det helt olika modeller?
Citera
2018-06-20, 15:23
  #15
Medlem
Tänk den dag då vi får verkligen effektiva, lätta och billiga batterier. Slippa dessa truliga bensin/dieselmotorer. Då kommer elmotorer vara det som gäller för ALLA båtar.

Lär väl förhoppningsvis komma i framtiden.

p.s blir de verklighet så har vi dessutom löst alla problem med växthuseffekter osv , alla transportmedel kommer drivas elektriskt. Uppvärmning av hus (lagring av energi är det stora problemet i dagsläget) osv osv så det lär väl ta ganska många år tills dess. Jag vet att det forskas enormt vad det gäller batterier, men än så länge inget genombrott. Det måste nog till något/några genombrott inom grundforskning innan vi ser denna verklighet. Om/när så sker har vi en helt ny värld Vi kan ju hoppas på det.

Vi kan väl uppmana alla unga duktiga naturvetenskapliga intresserade ungdomar att satsa på att forska kring att utveckla batterier. Moroten är hyfsat stor; rädda världen, få nobelpriset och antagligen bli en av världens rikaste (om patent sökes på rätt sätt). Vi vanliga kokosnötter kommer vara evigt tacksamma.
__________________
Senast redigerad av bulingenbul 2018-06-20 kl. 15:31.
Citera
2018-06-20, 17:26
  #16
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ooskar
AGM är ett billigt alternativ som tål att laddas ut till 80% utan att ta större skada och som är bättre än blysyrabatterier. Lithium är ju såklart bäst, men kostar också skjortan och antagligen inte värt det extra för dig.

Jag personligen har skippat säkring och batteriet står löst i båten, lite vatten tål batteriet utan problem. Se bara till att du har bra kontakt mellan motorn och batteriet så bör det inte vara något problem. Kanske får ångra mig i framtiden när båten brinner upp mitt ute på sjön
Jag har också "glömt" säkringen, i värsta fall får man ro hem. Jag har alltid med från.
Men laddare bör klara agmbatteri, de har lite högre laddspänning.
Citera
2018-06-20, 17:52
  #17
Medlem
Mina tips på tillbehör:
- Plastlåda för batteri https://www.seasea.se/el/batteri-sol...tteril%C3%A5da
- Snabbkoppling batteripoler https://www.seasea.se/el/batteri-sol...-snabbkoppling Gör det lättare att montera vilket man ju gör till varje tur
- Säkring som nämnts
- Bra laddare som kan ladda fullt över natten https://www.seasea.se/el/laddare-lan...e-7a-ctek-m100

Ska du ladda utomhus i båt rekommenderar jag en bra förlängningskabel för utomhusbruk och en jordfelsbrytare.
Citera
2018-06-21, 10:39
  #18
Medlem
Dejads avatar
Trådar sammanfogade.

/Moderator
Citera
2018-06-21, 14:50
  #19
Medlem
Jag har själv haft en billig elmotor på en liten eka, vid en relativt liten sjö. Använde båten för att åka till kiosken och köpa snus , tidningen och glass (om det var ungar med) , när vädret var fint. Hade vattenpump till stugan vid sjön där båten låg, dvs eluttag. Funkade hur bra som helst. Hade två st bilbatterier och batteriladdare i båten. Skönt med elektrisk automatisk vattenpump så man slipper ösa båten när det regnat (även för att skydda batteri/laddare, som var kvar i båten efter avslutad tur, de stod i en täkt plastbalja). Var ute max två - tre timmer åt gången.

Skulle man däremot fundera på elmotor på tex Västkusten , där det kan blåsa hyfsat och inte ha tillgång till eluttag utan vara tvungen att släpa på batterierna så är det en annan femma.

p.s det enda man egentligen behöver tänka på vad det gäller elmotor är laddning av batterier. Ska man släpa på dem varje gång man ska ut på en tur så tröttnar man ganska så snart. Sen är resten en baggis, vilka batterier, jordfelsbrytare, säkringar osv som tas upp i denna tråd.Inte för att jag hade sådant. Bara en sladd som jag slängde från båten (där batteri, laddare fanns) till eluttaget. Kanske inget att rekommendera. Vad vet jag.
__________________
Senast redigerad av bulingenbul 2018-06-21 kl. 15:07.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback