Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-04, 20:13
  #373
Medlem
På mitt jobb behandlar vi aluminium med Natriumhydroxid. Vi blandar en stark lösning i en färgspruta och sprayar.

Detta görs i ett isolerat rum med utsug och man har helkroppsdräkt och friskluftsmask.

När vi bytte från traditionella gasmasker till friskluftsmask så fick vi in en begagnad modul, denna modulen hade en o-ring som var defekt och skapade ett bakslag då att modulen sög in den fina dimman av natriumhydroxid rätt in i masken som jag då andades in.

Det hög till i näsan och lungorna och jag hostade mycket och det kändes som att jag hade sprutat in en hel flaska med nässpray,helt uppvidgat. Jag fick vårdas två dygn på lasarettet. Fick sedan en kemisk lunginflammation med 40° feber. Blev inte helt återställd förrän ca två månader.

Det var en riktigt obehaglig upplevelse.
Citera
2016-11-06, 12:42
  #374
Medlem
Mulla Krekars avatar
Jag blev förgiftad av ricin och/eller abrin när jag utvann det från frön.

EDIT: Sen kom polisen som spärrade av hela kvarteret, o kemi-experter gick in i full skyddsdräkt, eftersom de trodde att jag hade återigen hade tillverkat ricin o abrin...
__________________
Senast redigerad av Mulla Krekar 2016-11-06 kl. 12:44.
Citera
2016-11-07, 18:56
  #375
Medlem
japanskbruds avatar
alla kemilektioner .. fick alltid migrän av kemisalen.
Citera
2016-11-10, 23:30
  #376
Avstängd
Yogurtmans avatar
När jag var 15 så gjorde vi kaustiksoda bomber som jag kallar det kaustiksoda och aluminium i en pet flaska skakade flaskan och kastade iväg den men den exploderade inte så lyfter upp flaskan till ansiktet och ska kolla på den och då smäller den!

Trodde jag skulle bli blid efter det sved som fan i ögonen haha
Citera
2016-11-11, 20:06
  #377
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yogurtman
När jag var 15 så gjorde vi kaustiksoda bomber som jag kallar det kaustiksoda och aluminium i en pet flaska skakade flaskan och kastade iväg den men den exploderade inte så lyfter upp flaskan till ansiktet och ska kolla på den och då smäller den!

Trodde jag skulle bli blid efter det sved som fan i ögonen haha

Handen då?
Citera
2018-02-12, 11:34
  #378
Medlem
Aviarts avatar
Suttit och fnissat mig igenom tråden Får väl dela med mig jag med, har två som jag minns.

Den första är väl inte så otrevlig som så men efterspelet var desto värre. Vi hade en vikarie när vi gick i 9:an och på schemat stod kemi. Självklart hetsade vi den stackars vikarien att vi skulle på "labba" vilket hon motvilligt gick med på. Klassen gjorde lite olika saker, brände magnesium och så. Då fick jag och en kamrat den goda idén att vi skulle "göra ett experiment" som vi sa till vikarien. "Nja, jag vet inte" "Men jo! Det blir helbra!"

Sagt och gjort. Tidningar doppade i upplöst S/S blandning (minns inte riktigt ratiot) som snabbtorkades och gjordes till rullar i folie. Totalt fyra rullar, typ 80cm långa, svängdes ihop och på sista lektionen när allt var redo så gick hela klassen ut på skolgården. Skolgården var en fyrkant omringad av byggnader, vilket innebar noll och ingen vindpåverkan i princip. Vi tände två av dom var och placerade i hörnorna på skolgården och först var allt hyfsat okej. Det var absolut en viss rökutveckling, men på nästan given signal så ökade samtliga fyra i rökmängd och VIPS så var hela skolgården fylld med rök Jag har aldrig sett en vikarie så spak.

Tydligen hade hon ingen aning om vad som skulle hända och ville väl mest försöka vara snäll och uppmuntrande när eleverna tog egna initiativ. Nu stod hon där, med en skrattande niondeklass och en rökpelare som hade gjort Oppenheimer fuktig i trosan. I den totala förvirringen bland elever och lärare som tillkommit så högg vikarien fatt i mig och nästan gråtandes sa "Ni MÅSTE TA DETTA PÅ ER! Jag kan inte ta skiten för detta!" Vilket vi också gjorde. Blev många samtal med rektor och skolpsykologen(!)

Andra minnet är när samma polare och jag hade gjort egna smällare av krut vi skördat frånd diverse raketer och smällare. Av någon anledning så satt polaren och lekte med stubintåtarna som blivit över, "jag gillar lukten av brända stubiner" Problemet var bara att skrivbordet han satt vid hade ansenliga mängder krutrester kvar i porer och fåror vilket tog fyr i en jävla fart. Det fräste till och hela skrivbordet såg ut som att det blivit mattbombat. Blev lite svårt att förklara det för päronen ^^
Citera
2018-02-12, 13:08
  #379
Avstängd
polare i femman , vi hade hittat en glasflaska med svavelsyra , han ville ha lite så vi hällde över lite i en glasburk och han stoppade i fickan och gick hem , dagen efter i skolan så visade han upp trasiga byxor och gula händer och ben efter att burken hade läckt

en annan polare och jag hade hittat en stor flaska med svartkrut bollar , typ 10mm i diam , vi eldade och hade kul , det poffade upp i rejäla rökmoln .
jag skulle gå in och hämta nått så jag lämnade han själv , när jag va tillbaka ser jag hur han lutar sej över elden och häller krutbollar direkt i från flaskan ner i elden och POFF , hela han försvann i rökmolnet , fick brännskador på händer och ansikte och jag fick klippa ny lugg på han fan kunde gått riktigt illa men vi hade tur den gången

jag själv har råkat ut för en riktigt otrevlig grej
vinter och kyla , upp på morgonen , bilen tvärdöd , springer ner till grannen och lånar ett stort startagregat / laddare .
kopplar på bilens batteri och springer in och ringer jobbet om att jag blir sen , ut snabbt igen och ska koppla i från polerna PANG , hela batteriet exploderar rakt i ansiktet 1sek CHOCK , rusar in och slänger mej i badkaret och spolar med vatten /typ dränker mej , klarar mej med blotta förskräckelsen utan skador , batteriet va totalt sprängt , värsta jag sett
så lärdomen kom snabbt att vätgas ska man inte leka med . vilken röta man hade där
Citera
2018-02-14, 18:00
  #380
Medlem
Mulla Krekars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic
Visste inte om jag skulle berätta detta, var rädd för att få hela nationella insatsstyrkan o antiterror-styrkan på mig, men nu har det gått ett par år jag är "ren". Men jag blev förgiftad en gång av Ricin... (detta har ju skapat rubriker av typen: - Spår av dödligt gift hittat hos terror-misstänkta, i bl.a London o Paris).

Jag beställde 10 förpackningar frön av typen Ricinus Communis (Ricin), samt 10 förpackningar av Abrus Precatorius (Abrin, ett ännu giftigare ämne). Tänkte att jag skulle extrahera ricinet o abrinet ur fröna och gjorde så, enligt diverse metoder som jag hittat på nätet.

Skalade, malde, extraherade, sköljde m.m. Efter ca två dagar började jag kräkas blod och fick även blodiga diareér. Kan inte tänka mig något annat än att det berodde på att jag fått i mig en liten mängd ricin eller abrin. Förvarade det i lufttäta burkar men dessa ämnen är otroligt giftiga (cyanid är rena leksaken jämfört med dessa ämnen). Kan inte i huvudet vad LD50 är men det är nog giftigare än Sarin, dock ej lika giftigt som Botulinustoxin, men skulle tippa på nånstans där emellan.

Slängde sedan bort ämnena under en båttur i havet avsett just för detta ändamål!
Sitter o slöläser i tråden o hittade denna, det är alltså jag som skrivit ovanstående. Det tycker jag var lite märkligt... 2005-05-19 är inlägget ifrån... Jag vet inte om jag var anonym då, eller varför polisen inte brydde sig? För de kom ju 2011-07-20, o det var för att kolla strålningen, o i samband med det hittade dom de där gifterna. Men jag hade tydligen gifterna kvar!? Eller så hade jag tillverkat jag de igen? Hela mitt 00-tal är en stor minneslucka numera i.a.f.

Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Jag blev förgiftad av ricin och/eller abrin när jag utvann det från frön.

EDIT: Sen kom polisen som spärrade av hela kvarteret, o kemi-experter gick in i full skyddsdräkt, eftersom de trodde att jag hade återigen hade tillverkat ricin o abrin...
Det där är från 2016-11-06, eftersom de kom 2016-03-31 o kollade.

Nu har jag givetvis inget giftigt eller annat olagligt hemma. Sorry att jag drar upp det här, men tycker det är märkligt att ingen brydde sig redan 2005 om att jag pysslade med det där?

EDIT: Jag fick min sjukjournal igår, där står det att jag tillverkade gifter då, runt 2005, samt odlat fram tetanus-bakterier. Är inte det något som psykiatrin borde anmäla trots tystnadsplikt när det gäller så farliga saker?
__________________
Senast redigerad av Mulla Krekar 2018-02-14 kl. 18:35.
Citera
2018-02-14, 19:57
  #381
Medlem
LekandePyromanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
EDIT: Jag fick min sjukjournal igår, där står det att jag tillverkade gifter då, runt 2005, samt odlat fram tetanus-bakterier. Är inte det något som psykiatrin borde anmäla trots tystnadsplikt när det gäller så farliga saker?

Är varken jurist eller cyklist men det tror jag definitivt dom borde ha gjort!
Citera
2018-02-14, 20:55
  #382
Medlem
Råkade tappa ner min mobil I kungsvatten (hade köpt den typ 3 veckor innan) så det var ju surt.
__________________
Senast redigerad av Liamzigge 2018-02-14 kl. 21:06.
Citera
2018-02-14, 22:24
  #383
Medlem
Jag minns ännu med obehag en upplevelse från mina tonår.

Jag bodde vid denna tid hemma hos mina föräldrar i ett gammalt hus utåt landsbygden, och ägnade mig med stor iver åt tillverkning av sprängämnen.

Eftersom denna syssla icke sågs så alldeles välvilligt på av nyssnämnda föräldrar bedrev jag den främst nattetid.

En natt vid kanske 2 - 3-tiden hade jag precis avslutat framställningen av en sats nitroglycerin (i en tvåliters syltkruka, nedsatt i ett kylbad av vatten och is) och, dum och lat som alla tonåringar, lagt mig att sova med avsikt att separera och tvätta nitroglycerinet från syra nästa dag.

Jag väcktes ur min nyss påbörjade sömn av ett ilsket väsande ljud (jag ryser ännu då jag tänker på det!) som snabbt tilltog i styrka. Jag tände lyset och såg den gräsliga synen: ur syltkrukan stod en pelare av rödbruna nitrösa gaser som nådde upp till taket, medan en tjock svavelsyradimma sakta sänkte sig över rummet runt den kokande vätskan.

Ingen tid var att förlora. Jag tog ett djupt andetag, och sprang, alltmedan jag höll andan, med kisande ögon de få stegen fram till reaktionsbehållaren, samt stjälpte dess innehåll ned i kylbadet. Fortfarande utan att andas sprang jag till det enda öppningsbara fönstret i mitt rum och slog upp det på vid gavel, och andades för ett kort ögonblick in den friska luften.

Härmed var faran emellertid icke över. Det enda fönstret förmådde inte åstadkomma tillräcklig utvädring, och rummet var nu en veritabel gaskammare. Dessutom var dörren in till mina föräldrars intilliggande sovrum gammal och illa gisten, och jag kunde inte gärna låta dem förgås...

Jag minns inte exakt med vilka ord eller vilken bortförklaring (den senare torde i vart fall ha genomskådats av min far, som var gammal filosofie licentiat från Chalmers) jag väckte dem och förmådde dem att lämna huset, vars alla fönster och dörrar jag såg till att öppna. I vilket fall tog vi alla i nattkläderna en utomhusvandring i den svala vårluften, i avvaktan på att de atmosfäriska förhållandena inomhus skulle bättras.

Återkomna från denna villervalla efter någon timme fann vi luften inne andningsbar, om ock med en omisskännlig odör. Dock hade under vår frånvaro inte endast friskluften, utan även en förbannad fladdermus lyckats leta sig in, och en dryg halvtimma gick åt till att mota ut det vilsekomna flygfäet.

Now, that's just batshit crazy!
Citera
2018-02-18, 18:47
  #384
Medlem
En gång för länge sen så hade jag och mina vänner tilleverkat någon sorts rökbomb i en bullens korv plåtburk med icas salpeter som jag har för mig innehåler natrium nitrat. Hur som helst så tände vi igång den och av någon underlig anledning fick jag och min kompis lust att pissa i den medans den brann...
Som ni kan gissa ledde det till några mindre trevliga brännskador.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback