Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-06-16, 11:45
  #25
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brejjan
Den under E4 är egentligen inte en cirkulationsplats i lagens mening, men jag förstår vad du tänker, den går runt, de som kommer från Motala måste dock vänta på bilar om de ska mot Stockholm om du vet vilken del av den jag menar, på Linköping-sidan. Den suger dock om om man från Stockholm ska till Linköping. Eller Linköping mot Helsingborg, för då kommer det inte allt för sällan bilar i minst 100 blås på den andra 70-sträckan.
Exakt den jag tänker på.
Jag hade kanske tur. Men min bilskolelärare lärde mig att köra i den. Så för mig har det alltid flutit på.
Lite kul grej från just Motala.
Gav instruktioner hur tanten skulle köra för att komme in till Linköping en gång från Motalahållet.
Kör in i "rondellen" o ta första avfarten..... Hon var rätt sur när hon ringde från Mantorp😜
Citera
2018-06-19, 19:11
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Exakt den jag tänker på.
Jag hade kanske tur. Men min bilskolelärare lärde mig att köra i den. Så för mig har det alltid flutit på.
Lite kul grej från just Motala.
Gav instruktioner hur tanten skulle köra för att komme in till Linköping en gång från Motalahållet.
Kör in i "rondellen" o ta första avfarten..... Hon var rätt sur när hon ringde från Mantorp😜

Min fru som inte är från Linköping hamnade i Mantorp med, fast hon ringde inte, jag fick inget veta förren jag såg hur mycket soppa som gått åt mellan Ljungsbro och centrum
Citera
2018-06-19, 20:42
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Hrm, nej det där såg lite konstigt ut när jag läste det igen. Men själva frågeställningen från början var ju hurvida jag körde rätt i cpl när jag låg mitt i filen. Det gjorde jag och kommer så fortsätta göra.
Jag har absolut inga problem med att följa regler, tvärtom, annars hade jag väl aldrig ställt frågan här från första början.

Sedan ska man ju hjälpa varann i trafiken tycker jag (som att släppa förbi någon som bara ska höger och inte igenom) men inte på bekostnad av säkerhet.

Och jag har aldrig sagt att jag har problem med det. Det är du som lägger orden i munnen på mig lite

Du kör egentligen fel (baserat på din egen utsaga att det är utrymme för 2 filer [en fil = en rad av fordon som kör i ett körfält]). På en vägbana finns det lika många körfält som det får plats [fyrhjuliga] fordon i bredd.*

Citat:
Ursprungligen postat av poxer
Bra bild som visar att det naturliga är att ligga till vänster om man ska fortsätta in och till höger om man ska ta första avfarten. Man ser även hur det smalnar av precis i början av cirkulationsplatsen för att sedan bli bredare igen när avfart närmar sig.

Detta är självklart det bästa och mest korrekta sättet att köra.

Ta fram en målarpensel och rita dit körfält som ni tycker verkar vara naturliga för att få ett bra flöde så inser ni det. Inte en jävel kommer att måla körfältsmarkeringar där HÖGER körfält leder in i cirkulationsplatsen.

* http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20010651.htm
__________________
Senast redigerad av Skalman71 2018-06-19 kl. 20:55.
Citera
2018-06-28, 06:48
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Tack för alla svar
Ja, den är lite svår just för att infarten till CPL är lika bred som en tvåfilig väg (nästan) men själva CPL är enfilig. Den är inte nyasfalterad, så inga mittlinjer att vänta.
Det skulle ju vara smidigt om man kunde släppa de som bara vill svänga höger direkt, men lika ofta kör de ju rakt fram, med all rätt. Samtidigt om jag ligger i högerfil kommer jag ju inte in i CPL utan tvingas svänga höger och ut. Nu säger jag höger- och vänsterfil, men det finns ju alltså inga sådana, bara bredden som tillåter det.
Jag tror att den bästa lösningen hade varit att göra körfältet smalare i infarten så folk inte kan stå två i bredd. Det är ju bäddat för problem om CPL är enfilig men precis tillräckligt bred för att köra två i bredd och folk gör lite som dom känner för. Sedan är det ju olyckor där lite då och då..

Men tack, som sagt, för era svar.
Jag har många gånger kört i Lidköping och har inte upplevt något problem med den här rondellen. Dessutom har jag lite svårt att se problemet, kanske för att jag inte har kört i rusningstid.
Allmänt gäller rekommendationen: Kör tvåårigt om vägbanan är tillräckligt bred. Såvitt jag kan se, så är den det för personbilar. Håll alltså till höger i rondellen om du ska ta första avfarten.
Citera
2018-06-29, 10:51
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Exakt den jag tänker på.
Jag hade kanske tur. Men min bilskolelärare lärde mig att köra i den. Så för mig har det alltid flutit på.
Lite kul grej från just Motala.
Gav instruktioner hur tanten skulle köra för att komme in till Linköping en gång från Motalahållet.
Kör in i "rondellen" o ta första avfarten..... Hon var rätt sur när hon ringde från Mantorp😜

Har åkt, övningskört (på 90-talet) och kört där någon gång ibland men vad är problemet? Att det är tvetydigt vad man menar med avfart, dvs att man formellt sett åker i avfarten för att fortsätta i "cirkulationen"?
Citera
2018-06-29, 12:18
  #30
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Har åkt, övningskört (på 90-talet) och kört där någon gång ibland men vad är problemet? Att det är tvetydigt vad man menar med avfart, dvs att man formellt sett åker i avfarten för att fortsätta i "cirkulationen"?
För mig är det självklart hur man kör i den. Däremot hör jag mkt gnäll om den samt vet att det småller ibland.
I den historien jag återgav så var instruktionerna lite luddiga.
"Kör in i den o ta första höger". Hon tog första höger.
Citera
2018-06-30, 06:38
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Jag har många gånger kört i Lidköping och har inte upplevt något problem med den här rondellen. Dessutom har jag lite svårt att se problemet, kanske för att jag inte har kört i rusningstid.
Allmänt gäller rekommendationen: Kör tvåårigt om vägbanan är tillräckligt bred. Såvitt jag kan se, så är den det för personbilar. Håll alltså till höger i rondellen om du ska ta första avfarten.
EDIT: Kör TVÅFILIGT om om vägbanan är tillräckligt bred. (dj-a rättningsprogram)
Citera
2018-06-30, 06:48
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poxer
För att folk som ska ta första avfarten kan smita förbi på högersidan för att minska kölängden.

Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Fast så får du ju inte köra i en cirkulationsplats. Du har väjningsplikt mot de inne i cikultationen oavsett deras placering i sidled.
Jodå, det får du, det är ett fullt lagligt sätt att köra. Det är helt rätt att köra i två filer om körbanan är tillräckligt bred.
Väjningsplikt - ja, men du har rätt att köra när det inte innebär hinder eller fara för den du har väjningsplikt mot.
Citera
2018-08-22, 23:50
  #33
Medlem
k0rv3ns avatar
Ja den där jävla rondellen är ju helt idiotisk. Bred som tvåfilig in från alla håll och enfilig i rondellen. Även jag kör i den varje dag till och från jobbet. Väldigt många gånger jag vart påväg att krocka i den då folk inte verkar fatta hur man ska ligga när man kör i en rondell.
Men jag gör så att jag extremt sällan kör rakt fram. Den är enbart om jag inte har någon bil bakom mig alternativt att jag ser att jag kan köra direkt när jag kommer fram.
Annars tar jag vänster eller höger och kör genom industriområdet där beroende på vart i stan jag ska.

Även ågordsrondellen har dessa problem ibland även fast det inte är lika farligt där för den är inte riktigt lika bred på infarterna till rondellen. Hoppas det blir bättre nu när dom bygger om vägen där vid skararondellen iaf.
Citera
2018-08-22, 23:52
  #34
Medlem
k0rv3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Jag har många gånger kört i Lidköping och har inte upplevt något problem med den här rondellen. Dessutom har jag lite svårt att se problemet, kanske för att jag inte har kört i rusningstid.
Allmänt gäller rekommendationen: Kör tvåårigt om vägbanan är tillräckligt bred. Såvitt jag kan se, så är den det för personbilar. Håll alltså till höger i rondellen om du ska ta första avfarten.

Problemet är att 2 bilar får ej plats i bredd i rondellen. Och då folk inte vet hur man ska positionera sig mot vart man ska så är det jäkligt farligt. Om jag till exempel kommer ifrån Skara och ska rakt fram in mot stan och placerar mig till höger. Så händer det väldigt ofta att en lägger sig brevid mig på min vänster. Och så visar det sig att han också ska rakt fram och då är det till att gasa rejält eller bromsa rejält som gäller! Även om han ska vänster så blir det bra trångt i rondellen.
Citera
2018-09-22, 10:41
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av k0rv3n
Problemet är att 2 bilar får ej plats i bredd i rondellen. Och då folk inte vet hur man ska positionera sig mot vart man ska så är det jäkligt farligt. Om jag till exempel kommer ifrån Skara och ska rakt fram in mot stan och placerar mig till höger. Så händer det väldigt ofta att en lägger sig brevid mig på min vänster. Och så visar det sig att han också ska rakt fram och då är det till att gasa rejält eller bromsa rejält som gäller! Även om han ska vänster så blir det bra trångt i rondellen.

Det finns plats för två personbilar i bredd i den rondellen. Om det kommer en till vänster om dig och ska in mot stan, ge den jävel en en bredsida. Den pajasen gör fel.
Ska du till höger eller rakt fram, ligg till höger före och i "rondellen. Ska du till vänster, ligg på vänster sida/insida "rondellen" och fall ut till höger med blinkers på vid infarten mot stan.

https://korkortonline.se/teori/cirkulationsplats/
__________________
Senast redigerad av Within-justice 2018-09-22 kl. 10:44.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback