Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-13, 21:29
  #13
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Detta ser vi mycket av redan idag. Elever struntar i föreläsningar och pluggar hellre hemma/på distans.
Ofta är Youtube bättre än lärarna på skolan.

Skolan hänger inte med i denna utvecklingen. Dock vet jag att tex Göteborgs Universitet tar med just detta i sina planer för kommande ombyggnationer. Färre elever på plats, mindre föreläsningssalar, distansföreläsningar osv..

Jag skulle dock säga att detta till stor del beror på "hetsen" att skaffa arbetserfarenhet parallellt med utbildningen, och att man redan vid examen förväntas ha en viss meritlista utöver studierna.

Så upplevde jag det i alla fall själv när jag studerade. Det var ofta svårt att "ta till vara" sin utbildning till 100%, då man ständigt matades med budskapet att passa på att jobba så fort det bara var möjligt. Sedan skulle man ständigt pussla med schemat för att kunna klämma in 2-4 arbetsdagar i veckan. Och då var det inte ens lika "hetsigt" att skaffa erfarenhet som det är idag för studenterna.
Citera
2018-06-13, 21:34
  #14
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Jag har sett flera examensarbeten på masternivå som jag tänker att jag skulle kunna göra på ett par veckor, och det är ju inte okej.

Håller med om detta. Roar mig ibland med att läsa folks exjobb på nätet (finns på uppsatser.se) och måste säga att kvaliteten känns riktigt kass väldigt ofta. Vissa exjobb känns det som att folk har slängt ihop över ngn helg - det är en hel del stavfel, dåligt formulerade frågeställningar, copypastande av metodlitteratur, bristfällig analys. Ofta riktigt sjaskigt med klassiska universitetsgrejer också, typ källförteckning i klass med en gymnasieuppsats pga. orimligt många slarvfel.

Trodde själv inte att man kunde få godkänt genom att lämna in så slarviga exjobb, men blir ständigt förvånad över hur fel jag haft...
Citera
2018-06-13, 22:56
  #15
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Håller med om detta. Roar mig ibland med att läsa folks exjobb på nätet (finns på uppsatser.se) och måste säga att kvaliteten känns riktigt kass väldigt ofta. Vissa exjobb känns det som att folk har slängt ihop över ngn helg - det är en hel del stavfel, dåligt formulerade frågeställningar, copypastande av metodlitteratur, bristfällig analys. Ofta riktigt sjaskigt med klassiska universitetsgrejer också, typ källförteckning i klass med en gymnasieuppsats pga. orimligt många slarvfel.

Trodde själv inte att man kunde få godkänt genom att lämna in så slarviga exjobb, men blir ständigt förvånad över hur fel jag haft...

Jag kan bara säga att det är dåliga handledare och ämnesgranskare som inte kontrollerar nivån ordentligt .

Men problemet ligger djupare än så - redan från första kursen lär vi studenterna att högskolestudier är enkelt och vi släpper hela tiden igenom folk som egentligen borde gå om. Efter ett tag kan de helt enkelt inte så mycket om någonting alls. Knappt så att de kan skriva!

Dock måste jag säga att de studenter jag har varit med och handlett har istället kämpat på alldeles för länge för att vi antagligen har lagt ribban lite för högt då det brukar mer vara sikte på att man ska kunna publicera sitt arbete (i princip) så det är ju inte lika överallt. Dvs vill man göra något bra och lära sig mycket så kan man fortfarande göra det!
Citera
2018-06-14, 01:46
  #16
Medlem
Fojoss avatar
Med tanke på att de flesta program på universitetet är betydligt lägre än heltid (jurister läser t. ex. i genomsnitt mindre än 30 timmar i veckan, inkluderat alla föreläsningar och annat) så kan jag helt hålla med om att de flesta är alldeles för långa och slappa. De enda som verkligen har ungefär rätt tid är ingenjörer, läkare och tandläkare.

Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Känner en som läst till förskollärare. 3,5 år av flum enligt henne själv.

Kraven på den utbildningen var ett skämt. Väldigt enkla prov, små arbeten osv...
Ingen djup teori, utan mest rollspels-övningar och diskussionsövningar.

Enligt henne hade utbildningen lätt kunnat läsas in på ett års tid.

Min syster har läst till det också och då klarade ändå en stor del av klassen inte av det utan massa stöd. Utbildningen till vanlig lärare är ungefär på samma nivå idag.
__________________
Senast redigerad av Fojos 2018-06-14 kl. 02:03.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback