Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-13, 12:05
  #1
Medlem
KchefenLs avatar
vad jag läst så är lösa öronsnibbar dominerande i förhållande till fasta snibbar, betyder det att två förädrar med fasta snibbar inte kan få en unge med lösa snibbar, precis som två blåögda inte kan (normalt) få brunögda barn?
Citera
2018-06-13, 12:14
  #2
Medlem
Blå Rutas avatar
Så du tänkte att två föräldrar med dominanta anlag inte kan få barn med recessivt anlag. Som exempel tar du upp en situation med två föräldrar med recessiva anlag som inte kan få ett barn med dominant anlag. Alltså helt tvärt om.


Om du inte nu listat ut det själv så har du tänkt helt fel.

Det är möjligt för recessiva anlag att gömma sig bland andra gener, men det är inte möjligt för dominanta gener att gömma sig bland recessiva.
Citera
2018-06-13, 14:05
  #3
Medlem
KchefenLs avatar
lösa örsnibbar = dominanta = bruna ögon tex
fasta örsnibbar = recesiva = blåa ögon tex

kan två fasta få ett barn med lösa? är väl samma fråga (om jag tänkt rätt) som att kan två blåa ögon få ett barn med bruna? intesant?

du har helt rätt, jag kan nästan ingenting om det här, därför jag vänder mig till det levande facit flashback..
Citera
2018-06-13, 14:09
  #4
Medlem
Ingen enkel nedärvning. 23andme använder exempelvis 32 olika markörer för att med viss framgång förutsäga vilken typ av öron en person har.
Citera
2018-06-14, 10:06
  #5
Medlem
KchefenLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
Ingen enkel nedärvning. 23andme använder exempelvis 32 olika markörer för att med viss framgång förutsäga vilken typ av öron en person har.
ok, så det är inte så "enkel" process som med ögonfärg då..?
Citera
2018-06-24, 08:12
  #6
Medlem
zaimans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KchefenL
ok, så det är inte så "enkel" process som med ögonfärg då..?

Ögonfärg är ingen "enkel" process heller.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback