Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-13, 06:47
  #1
Medlem
På grund av krånglig bakgrundshistoria med skilsmässa skall vi nu alltså sälja vårt hus som vi inte ens bott i ett år.

Vi köpte det för 1 850 000 :-, lagfart + inteckning låg på 50 000 :- utöver det. Vi har idag lån kvar på huset på 1 550 000 :-. Handpenningen betalade vi utan lån och låg på cirka 270 000 :-.

Vi har fått ett bud på 1 950 000 :- som en av mäklarens prospekt gett oss. Mäklaren tar 4,5 % av kakan.

Låter väl fair, men jag förstår inte hur vi skall räkna ut det hela. I mitt huvud har vi cirka 300 000 :- kvar efter att ha betalat av lån och mäklare som vi skall skatta för, men när jag går in på Skatteverkets kalkylator så går vi med förlust.

Någon som kan förklara för mig vad vi får ut i handen efter affären, eller är det i själva verket så att vi sätter oss i en skuldfälla genom att sälja till detta pris? Får vi inte tillbaka något av handpenningen?
__________________
Senast redigerad av Brinstar 2018-06-13 kl. 06:51.
Citera
2018-06-13, 07:36
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brinstar
På grund av krånglig bakgrundshistoria med skilsmässa skall vi nu alltså sälja vårt hus som vi inte ens bott i ett år.

Vi köpte det för 1 850 000 :-, lagfart + inteckning låg på 50 000 :- utöver det. Vi har idag lån kvar på huset på 1 550 000 :-. Handpenningen betalade vi utan lån och låg på cirka 270 000 :-.

Vi har fått ett bud på 1 950 000 :- som en av mäklarens prospekt gett oss. Mäklaren tar 4,5 % av kakan.

Låter väl fair, men jag förstår inte hur vi skall räkna ut det hela. I mitt huvud har vi cirka 300 000 :- kvar efter att ha betalat av lån och mäklare som vi skall skatta för, men när jag går in på Skatteverkets kalkylator så går vi med förlust.

Någon som kan förklara för mig vad vi får ut i handen efter affären, eller är det i själva verket så att vi sätter oss i en skuldfälla genom att sälja till detta pris? Får vi inte tillbaka något av handpenningen?

Köpekostnad: -1.9 Mkr
Försäljningspris: 1.95 Mkr
Försäljningskostnad: -100 kkr
tot:-50 kkr

Ni kommer alltså att göra en förlust på ca: 50 000 kr.
När lånet är löst så borde ni ha 300 000 kr att dela på.


Priserna på bostäder har väl gått tillbaka lite senaste året så det är inte helt konstigt att ni kanske göre en liten förlust.

Jag tycker ~100 000 kr i mäklararvode är högt, det skulle motsvara lite mer än en månads heltidsjobb. Men det kanske är normal har aldrig anlitat någon mäklare.
__________________
Senast redigerad av mattoys 2018-06-13 kl. 07:44.
Citera
2018-06-13, 07:43
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattoys
Köpekostnad: -1.9 Mkr
Försäljningspris: 1.95 Mkr
Försäljningskostnad: -100 kkr
tot:-50 kkr

Ni kommer alltså att göra en förlust på ca: 50 000 kr.

Att vi gör en förlust på affären som helhet är jag helt med på, men jag vill ju inte fortsätta betala till bank eller hamna hos Kronofogden.

Så min fråga är ju om vi har fler skulder till bank / Skatteverket efter affären som jag missat?

Går liksom hela handpenningen på ca 270 000 :- upp i rök, ingenting tillbaka av den alls? Ska vi fortsätta betala tillbaka efter affären eller får vi några slantar in på kontot?

Ursäkta dum fråga, men är inte särskilt bevandrad i detta ☺️
__________________
Senast redigerad av Brinstar 2018-06-13 kl. 07:47.
Citera
2018-06-13, 07:45
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brinstar
Att vi gör en förlust på affären som helhet är jag helt med på, men jag vill ju inte fortsätta betala till bank eller hamna hos Kronofogden.

Så min fråga är ju om vi har fler skulder till bank / Skatteverket efter affären som jag missat?

Går liksom hela handpenningen på ca 270 000 :- upp i rök, ingenting tillbaka av den alls?

Ursäkta dum fråga, men är inte särskilt bevandrad i detta ☺️

Nej ni kommer ha ~300 000 kr att dela på efter försäljningen.

edit:
Skatteverket kommer inte kräva någon skatt från försäljningen då ni gjort en förlustaffär.
Citera
2018-06-13, 07:58
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattoys
Nej ni kommer ha ~300 000 kr att dela på efter försäljningen.

edit:
Skatteverket kommer inte kräva någon skatt från försäljningen då ni gjort en förlustaffär.

Tack för svar!

Jag förstod mig inte på kalkylatorn på Skatteverkets hemsida. Var rädd att handpenningen vi betalat in försvann all världens väg...

Så länge vi får något tillbaka på handpenningen, även om vi går totalt sett med förlust, så är jag nöjd!
Citera
2018-06-13, 08:02
  #6
Medlem
Salorms avatar
4,5% mäklararvode var jävligt högt. Kutym i Stockholm nuförtiden är 1,5% eller en fast summa.
Citera
2018-06-13, 09:17
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
4,5% mäklararvode var jävligt högt. Kutym i Stockholm nuförtiden är 1,5% eller en fast summa.

Fast att jämföra med Stockholm är svårt, dels utbudet av bostäder, samt utbudet av mäklare sedan är priserna där generellt högre på bostäder vilket gör att mäklare inte kan ta 4,5% då det blir väldigt höga summor.
Bor du i en mindre stad så kan arvodet vara högre för att firman ska kunna gå runt då där kanske inte är värst många objekt ute.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback