Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2018-06-13, 19:52
  #61
Medlem
willzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Kan tobaksfritt snus med nikotin vara lösningen? Kanske man borde tillåta försäljning av det vid sjukhusen?

Kanske.
Någonting annat än Zonnic (idag 59:- dosan för 20 små jävla påsar som inte gör annat än levererar nikotin) vore passande.
Citera
2018-06-13, 19:55
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Cigaretter kan jag förstå men det borde egentligen även säljas på sjukhus då någon som varit i en trafikolycka eller något inte hjälps av att inte kunna gå ut och röka.

Snus stör dock ingen i omgivningen och då även förbjuda det är inte motiverat. Det är helt enkelt ett mycket dåligt beslut som knappast kan ha stöd hos patienter eller läkare med insikt i studier kring snus.

Nu har väl sjukhusen förhoppningsvis slutat behandla patienter som röker aktivt? Det är ju helt bortkastade pengar, kanske borde redan ambulansen vägra ta med sig rökare till sjukhuset
Citera
2018-06-13, 20:00
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av willzor
Att snus är ett "bättre" alternativ till cigaretter håller jag med om.
Absolut, snabb avvänjning - oavsett medel, kan vara förödande och påverka vårdprocessen enormt. Därför anser jag att detta "förbud" mot snus - nikonfritt eller ej, är bisarrt.
Jag har, första hand, varit med patienter som är tunga brukare av snus - bak och portion - åsikten/recensionen är den samma. Plåstret gör bara "så" mycket - det är känslan man saknar.

Fråga; Är snabb avvänjning målet med vistelsen? - om JA - varför ger man plåster? - om NEJ - varför har man inte nikotinfria snus-substitut?

Snabb avvänjning - oavsett preparat - kan ge dessa effekter/reaktioner du pratar om. Men! Vi pratar aldrig om att "gå ned" från snus - som vid tyngre benso-preparat... Är det dock en värd liknelse?
Jag bjuder in till diskussion här; Jag står bakom en nikontinfri vård, med hjälp där vi kan - på bästa sätt. Nikotinplåster är inte rätt sätt, varken för pat, eller skattebetalare.

Ok, jag håller inte med om det du skriver på slutet. Möjligen kan nikotinfritt snus hjälpa men jag tycker man helt enkelt ska tillåta försäljning på sjukhuset som man gjorde fram till för ett par år sedan.

Sen om patienten inte får röka kan nikotinplåster vara en lösning. Likaså nikotinfritt snus om det är nödvändigt patienten slutar med nikotin.

Annars ska man inte i det närmaste försöka tvinga folk att sluta snusa på sjukhus. Är det inte nödvändigt de slutar är det bättre om de kan köpa snus som förr i tiden.

Beslutet är löjligt och snuset negativa hälsoeffekter överdrivna. Att man inte tillåter att cigaretter säljs är en sak men snus är en ohyggligt mycket mindre farlig produkt.
Citera
2018-06-13, 20:01
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Nu har väl sjukhusen förhoppningsvis slutat behandla patienter som röker aktivt? Det är ju helt bortkastade pengar, kanske borde redan ambulansen vägra ta med sig rökare till sjukhuset

Så man ska låta rökare dö? Jag antar du skämtar...
Citera
2018-06-13, 20:03
  #65
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Kan tobaksfritt snus med nikotin vara lösningen? Kanske man borde tillåta försäljning av det vid sjukhusen?

Varför inte? Det är en produkt som inte ens innehåller tobak.

Jag vidhåller dock att försäljning av snus i butiker i anknytning till sjukhus bör tillåtas som innan.
Citera
2018-06-13, 21:03
  #66
Medlem
Dawlishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Vad är det?

Vet du vad Google är?

Leveranstjänst såklart.
Citera
2018-06-13, 21:03
  #67
Medlem
Knivur-273s avatar
Om någon slutar med tobaksrökning och i stället nu ägnar sig till snusning, så borde det väl vara gott ? Men icke, de skall förföljas.
Citera
2018-06-13, 23:05
  #68
Medlem
CloserToTheHearts avatar
Givetvis är det rubbat.. Men staten vill till varje pris ha bort alla droger. Blir bara jävligare och jävligare för tobaksbrukare.
Citera
2018-06-13, 23:12
  #69
Medlem
Knivur-273s avatar
Vi skall ha ett starkt försvar sägs det, men vad man använder en automatkarbin till, det vill de icke erkänna. [Den saken är jag rätt bra på] Samma sak med tobak, snus eller rökning. Man kan icke erkänna hit eller dit och inget alls.

Sosseriet går mot avgrunden. Adjö.

Körda.
__________________
Senast redigerad av Knivur-273 2018-06-13 kl. 23:21.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback