Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-13, 02:37
  #1
Medlem
Jag har försökt läsa på om fallet, men på svenska wikipedia står ingenting om vad som skulle varit olagligt för George Clinton gällande att bli avsugen av Lewinsky.

Kan någon förklara för mig vad det hela handlade om? Båda två var ju vuxna människor. Får inte vuxna människor ha frivillig sex i USA?
Citera
2018-06-13, 02:41
  #2
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Against-modernity
Jag har försökt läsa på om fallet, men på svenska wikipedia står ingenting om vad som skulle varit olagligt för George Clinton gällande att bli avsugen av Lewinsky.

Kan någon förklara för mig vad det hela handlade om? Båda två var ju vuxna människor. Får inte vuxna människor ha frivillig sex i USA?

Problemet Bill Clinton fick med rättvisan var inte att han hade utomäktenskaplig sex med Monica, utan problemet var att Clinton ljög under ed (begick mened) att han inte hade haft sex med henne. I alla fall är det så jag minns ärendet.

Edit: Sedan när är politik och politiker i USA "inrikes"?
__________________
Senast redigerad av kraftfoder 2018-06-13 kl. 02:44.
Citera
2018-06-13, 02:45
  #3
Medlem
Barrjads avatar
Ja, det var inte kärleksaffären som var det olagliga, det var att han ljög och bröt mot eden.
Citera
2018-06-13, 02:48
  #4
Medlem
Riddarhusets avatar
Möjligtvis kan det vara olagligt utnyttjande av person i beroendeställning.
Men det är väl mer att det anses som ytterst olämpligt för en president att sätta på sekreterare och assistenter i orala rummet.
Citera
2018-06-13, 06:56
  #5
Medlem
borrizs avatar
I USA är enkelt hor inte att anse som ett brott.
Fö uppmanar jag ts att kolla Wikipedia alt att goggla en smula
Citera
2018-06-13, 07:20
  #6
Moderator
Unitys avatar
Politiker --> Politik: USA
/Moderator
Citera
2018-06-13, 09:19
  #7
Medlem
rostigamazons avatar
En chef som sätter på en anställd, ser inte bra ut. Det som kom fram var att Clinton var en ljugare, och sen hade folk svårt att tro på det Clinton sa.
Citera
2018-06-13, 10:59
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Problemet Bill Clinton fick med rättvisan var inte att han hade utomäktenskaplig sex med Monica, utan problemet var att Clinton ljög under ed (begick mened) att han inte hade haft sex med henne. I alla fall är det så jag minns ärendet.

Edit: Sedan när är politik och politiker i USA "inrikes"?

Det jag ofta funderat är varför han tvingades att "vittna under ed" att han inte haft sex med henne då det bara handlade om sex och inget olagligt? Mycket konstigt!
Citera
2018-06-13, 16:40
  #9
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelmerLjus
Det jag ofta funderat är varför han tvingades att "vittna under ed" att han inte haft sex med henne då det bara handlade om sex och inget olagligt? Mycket konstigt!

Kollade rätt noga på CNN/C-Span på den tiden det begav sig, och Bill Clinton vittnade under ed. "Åklagaren" ställde väl en lite oväntad fråga som Clinton svarade på, om jag minns rätt. Då ljög han under ed. Ljuger man under ed (eller för en federal myndighet exempelvis FBI) i USA är detta ett mycket allvarligt brott, betydligt allvarligare än vad meneden är i Sverige. (Och än värre skandal när den mest absoluta toppolitikern i USA/världen ljuger). Men han klarade ju sig undan riksrätt, som vi alla vet. Men det var väldigt nära elden..
__________________
Senast redigerad av kraftfoder 2018-06-13 kl. 16:45.
Citera
2018-06-13, 16:48
  #10
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Kollade rätt noga på CNN/C-Span på den tiden det begav sig, och Bill Clinton vittnade under ed. "Åklagaren" ställde väl en lite oväntad fråga som Clinton svarade på, om jag minns rätt. Då ljög han under ed. Ljuger man under ed (eller för en federal myndighet exempelvis FBI) i USA är detta ett mycket allvarligt brott, betydligt allvarligare än vad meden är i Sverige. (Och än värre skandal när den mest absoluta toppolitikern i USA/världen ljuger). Men han klarade ju sig undan riksrätt, som vi alla vet. Men det var väldigt nära elden..
Detta var också i en tid där utomäktenskaplig sex var samma som politiskt självmord med få undantag.
Men varför så många identifierar sig med detta och Bill(och då i avsaknad av politik i tankarna), det var för så många inte kunde se sig svara JA på den frågan heller.
Men inte en mindre lögn för detta, och han fick hänga med huvudet ett tag.
Citera
2018-06-13, 18:04
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Detta var också i en tid där utomäktenskaplig sex var samma som politiskt självmord med få undantag.
Det var en tid då sådant förväntades tystas ned. Det har alltid förekommit i stor skala, media valde bara länge att inte skriva om de även när de visste.
Citera
2018-06-13, 18:56
  #12
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det var en tid då sådant förväntades tystas ned. Det har alltid förekommit i stor skala, media valde bara länge att inte skriva om de även när de visste.
Jo, media vet mycket sånt här.
Men sånt hör hemma i skvaller, då jag skiter i vem som har sex med vem.
Det har inget med politik och göra.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback