Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-07-13, 01:12
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
6000 SEK räcker gott för en musikproduktionsdator, i synnerhet stationär om du köper PC/windoze.

16GB RAM är inte ett krav men nästan, SSD är däremot viktigt. i7 processor är inte ett krav men klart fördelaktigt jämfört med i5. USB3 väldigt viktigt men det är väl standard idag antar jag.

Ljudkortet spelar absolut ingen roll för du kommer att behöva köpa ett externt kort omedelbart. Grafikkortet spelar heller absolut ingen roll om du inte ska köra flera skärmar.

Hade du kommit in i tråden lite tidigare så hade mitt datorbygge mycket möjligt sett lite annorlunda ut Tack så mycket för informationen du delade med.

Jag är genuint jättenöjd med datorn, den fungerar briljant. Såklart hade kunnat spara över en tusenlapp om jag istället köpt 2400g än 1600 + grafikkort, och jag köpte den faktiskt från netonnet så kanske kunnat byta, men tror det är bäst som det är med de 2 extra kärnorna. Men samtidigt måste jag erkänna, hade jag vetat allt jag vet nu, så hade jag med stor sannolikhet köpt 2400G

Men efter att ha lekt runt med den i 3 veckor så har jag insett att jag kommer att behöva uppgradera ram, och det är faktiskt därför jag är här

Jag tänkte skapa en tråd men tror nog jag kan få hjälp här.

Jag köpte 2 x 4gb ram och vill uppgradera med ytterligare 8 gb. Jag tänkte att det är bättre att köpa en 8gb minne då jag har kvar en plats för ännu ett ram minne om det skulle behövas i framtiden.

Så min fråga är: funkar det att kombinera 2 x 4gb och 1 x 8gb?

Jag har dessa just nu https://www.inet.se/produkt/6110135/...ance-lpx-svart

Och tänkte lägga till denna https://www.inet.se/produkt/5310242/...ance-lpx-svart

Så det är samma minnestyp, hastighet, märke... men inte samma storlek. Efter att ha googlat runt lite om detta så verkar det som att det fungerar bra, men har sett vissa som säger att man förlorar lite prestanda osv... Så är inte helt säker.
__________________
Senast redigerad av xoxxxoooxo 2018-07-13 kl. 01:42.
Citera
2018-07-13, 01:19
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
1600X kom utan kylare eftersom Intels K-modeller gör det typ.

Intels standardkylare är asklen och TDP som de anger på processorerna är vid basfrekvensen inte vad de kan dra max vid turbo så om du har en i7 8700K med standardkylaren så är det typ basfrekvensen du kan hålla på försöker du belasta den och den går upp i turbofrekvenserna så kommer den antagligen bli för varm och klocka ner då och då. Lösningen är att köpa en bättre kylare så därför följer skruttkylaren inte med. Många moderkort låter processorn dra 140 watt som standard fast TDP är 95 men en del låser det vid 95 och då kommer ju kylaren fungera bättre men processorn kommer å andra sidan fungera sämre / aldrig bli lika snabb.

1600X är högre klockad stock men både 1600 och 1600X går att överklocka och nästan lika bra om man gör det. Dock är ju frågan hur bra stockkylaren är om man överklockar och gör man inte det så är ju 1600 långsammare.

Det du borde ha köpt istället dock är ju Ryzen 5 2600 eller Ryzen 5 2600X istället. Då hade du fått med en kylare oavsett vilken du hade köpt. Och de är ju nyare och något bättre. Vet inte varför du rekommenderades gamla grejer (antagligen för personerna inte hade bättre koll.) Skillnaden är väldigt liten så som tur är blev det ju inte så knas men jag antar Inet inte låter dig byta, Komplett, NetOnNet och Elgiganten hade låtit dig göra det.
Ryzen 5 1600: 3.2-3.6 GHz, Wraith Spire
Ryzen 5 1600X: 3.6-4.0 GHz, -
Ryzen 5 2600: 3.4-3.9 GHz, Wraith Stealth
Ryzen 5 2600X: 3.6-4.2 GHz, Wraith Spire

Wraith Stealth är en pyttekylare: http://www.relaxedtech.com/reviews/a...zen_wraith.jpg
Så kylaren med 1600 och 2600X är bättre, 2600X hade ju varit ett bra val.

Som du märkte de där modellerna ingen inbyggd grafik, de som har det är 2200G och 2400G som är fyrkärnig med fyra trådar och Vega 8 respektive fyrkärnig med åtta trådar och Vega 11. För lätt spelande hade det kanske varit bättre för dig men du hade ju tappat lite processorkapacitet då istället.
Intels mainstreamprocessorer har ju integrerad grafik generellt men entusiastprylarna kanske inte har det? Så om det hade varit säg i5 8400 - i5 8600K så hade du väl haft integrerad grafik.

En annan relevant fördel i de här sammanhangen är väl även att om man nu skulle vilja köra OS X så går det väl att få in på båda delarna men med Intel så går det även bra att uppdatera datorn sedan medan risken är större att du har sönder installationen med Ryzensystemet då eftersom OS X ju inte är gjort för att köras på AMDs platform från Apple.
Moderkortet har ingen grafik utan det är på "processorn" det sitter om det är något, moderkortet har dock utgångarna utifall att det finns inbyggd grafik.

Skulle du velat kommit ner i pris hade 2400G utan GT 1030 och 1600X löst det men du tappar då två kärnor. IMHO hade 2600X varit bättre men skall du köra den på nuvarande moderkort borde du uppdatera BIOS med den processor du har nu så det är redo för en 2600X men jag antar Inet inte vill byta en använd processor ändå.

Uppdatera BIOS kan du göra ändå. Du får kanske lite bättre minnesstöd då. Dock antar jag att överklocka minnet kanske inte är så aktuellt för dig just nu iaf.
Jag har inte uppdaterat BIOS än faktiskt, gör det en stor skillnad? Va menas med minnesstöd?

Och nej att överklocka ram minnet eller processorn är inget jag kommer göra inom närmaste framtiden, behöver inte det i nuläget... men vem vet vad som händer i framtiden
Citera
2018-07-29, 13:47
  #27
Medlem
Angående RAM
Jag har klarat mig fint på 4 gig hur länge som helst, beror helt på vilka plugins man kör. Ska man köra Ableton som jag gör så är det superoptimerat. Rullar hur fint som helst.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback