Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-13, 00:32
  #1
Medlem
Hej,
Köpte röktobak(rullcigg) för en månad sen för 85:- 300g. Idag skulle jag köpa igen och priset var 120:- för 300g. alltså samma produkt i samma butik. Han sa att staten har krigat mot tobak och priset har gått upp. Det var Smokey gold. Drev han eller?
Citera
2018-06-13, 00:36
  #2
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imgood
Hej,
Köpte röktobak(rullcigg) för en månad sen för 85:- 300g. Idag skulle jag köpa igen och priset var 120:- för 300g. alltså samma produkt i samma butik. Han sa att staten har krigat mot tobak och priset har gått upp. Det var Smokey gold. Drev han eller?
Är det inte som med cigaretter, att det står tryckt vilket högsta priset är?

Staten krigar förvisso mot tobak, men nu är det mot skattefri råtobak som striden gäller, vilken därför inte går att få tag på. Kanske det har något med saken att göra?

Edit: Inser/antar att det är frågan om råtobak. Därav prishöjningen.
Citera
2018-06-13, 00:38
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Är det inte som med cigaretter, att det står tryckt vilket högsta priset är?

Staten krigar förvisso mot tobak, men nu är det mot skattefri råtobak som striden gäller, vilken därför inte går att få tag på. Kanske det har något med saken att göra?

Edit: Inser/antar att det är frågan om råtobak. Därav prishöjningen.
Nej det är helt vanlig tobak. Köpt den i flera år nu. inga sådana olagligheter. Nej det står inte vad högsta priset är.
Citera
2018-06-13, 00:43
  #4
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imgood
Nej det är helt vanlig tobak. Köpt den i flera år nu. inga sådana olagligheter. Nej det står inte vad högsta priset är.
Citat:
...för röktobak 1852 kr/kg.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tobaksskatt

Alltså är bara skatten för 300 g röktobak 555:60. Så det är nog något konstigt.
Citera
2018-06-13, 06:15
  #5
Medlem
St-Sixtuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imgood
Hej,
Köpte röktobak(rullcigg) för en månad sen för 85:- 300g. Idag skulle jag köpa igen och priset var 120:- för 300g. alltså samma produkt i samma butik. Han sa att staten har krigat mot tobak och priset har gått upp. Det var Smokey gold. Drev han eller?


Testa Danska Pipshoppen

Mycket humana priser och inget krångel med tull då det är inom eu.

https://www.danishpipeshop.com/l/Tobacco
Citera
2018-06-14, 14:23
  #6
Medlem
killenmedkexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tobaksskatt

Alltså är bara skatten för 300 g röktobak 555:60. Så det är nog något konstigt.
Om jag inte misminner mig så är smokey gold bara råtobaksspill, alltså inte specifierat som varken röktobak eller tobak för snustillverkning.
Citera
2023-07-31, 10:58
  #7
Medlem
fellowvessels avatar
Polisen kan verkligen klappa sig på axeln, kanske låter som jag är super galen men de hade presskonferens eller liknande där de visade upp råttobaksspill och att nu är det i princip förbjudet och polis gick runt till butiker och kontrollerade som att det var heroin.

Över 80% av de med schizofreni diagnos & mediciner röker cigaretter.
Från att 20 cig kostade under 4 kr med råtobaksspill så får man betala 65 för ett paket märkes färdigrullade, blend, marlboro et cetera. Prince är uppe i 80kr i juli 2023..
Det betyder att de med schizofreni får gå utan mat 2 eller 3 veckor varje månad, duktigt.




" Omstridd tobak hamnar under lupp

De senaste ett eller två åren har en ny produkt letat sig in hos flera tobaksförsäljare. Det rör sig om stora förpackningar med tobaksflagor som säljs till låga priser. Punktskatten för röktobak är 1800 kronor per kilo. Polisen misstänker att många handlare smiter undan skatten.

– Man säljer det och kallar det för råtobaksspill, men det är att betrakta som röktobak. Säljer man då en låda med 300 gram för 75 kronor så kan man ju misstänka att de inte betalar någon punktskatt, säger Johannes Dontsios, polisinspektör och gruppchef för polisområde söder i Malmö. "
__________________
Senast redigerad av fellowvessel 2023-07-31 kl. 11:03.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback