Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-20, 21:21
  #25
Medlem
Isnatts avatar
Haglet är avklarat nu också. Ska försöka välja bössa, kanske en begagnad men är lite väl långa avstånd på dom annonser jag hittat.
Kanske bara ska köpa en silver pigeon rakt av och ägna så mycket tid åt att leta runt så mycket
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Har aldrig hört om rån på skyttebanor faktiskt, men ändå så vore det inte så dumt när man tänker efter
Kommer det 2 skurkar, som redan har vapen gåendes mot en skjutbana med 4 st stockholmare (lite fjantigare och mesigare typen av människor) som inte vågar rikta bössan mot dem, så blir dom nog av med sina studsare..

Själv hade jag riktigt och skjutit direkt om det kom rånare, för antagligen känner ingen annan till att dom är där Bra då finns det ingen att söka efter där

Nu spårade jag lite: tillbaka till tråden. Du var nog för stressad med den rörliga älgen på skjutbanan.. Jag missade rörliga skottet alltid, tills jag prövade ny taktik, att andas innan jag sköt den.. Ja man hann göra det innan den försvann bakom väggen. Då gick det 100% galant.
Hittade två svenska exempel på personer som blivit mördade och av med vapnen på skyttebanan, så verkar inte vara så vanligt. Den ena skjuten, den andra liggandes över en bänk med 50 hugg i ryggen.
Ska öva mer på älgbanan så jag kan skjuta högviltprovet igen utan att misslyckas och sen ha mitt egna vapen att öva med.
Citera
2018-08-22, 00:35
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nobody
Köper jägarexamen?

Tror han har sett på Solsidan för mycket, där dom köper examenbevis direkt utan att gå någon kurs. Självklart har sånt förekommit i verkligheten, men sådant har avtagit väldigt väldigt mycket på senare år. Då det har blivit hårdare krav med jägarexamen samt för dom som håller i kurserna.
Citera
2018-08-30, 17:17
  #27
Medlem
flyer1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Tror han har sett på Solsidan för mycket, där dom köper examenbevis direkt utan att gå någon kurs. Självklart har sånt förekommit i verkligheten, men sådant har avtagit väldigt väldigt mycket på senare år. Då det har blivit hårdare krav med jägarexamen samt för dom som håller i kurserna.
Det finns 3 dagars kurser där allt ingår teori o skytte, och istort sett alla blir godkända på teori och skytte! Hur ska man kunna lära sig allt och dessutom bli en bra skytt på 3 dagar? Får nog gissa de är väldigt snälla på bedömningen av skjutresultaten.
Jag gick en separat teorikurs, där uppskjutning gjordes på en fristående skytteklubb. Såg en äldre man som hade uppenbara problem träffa tavlan och hur kontrollanten letade efter kulhålen utan att hitta dem. Han blev dock godkänd för Klass2. Det var bara jag som klara klass 1 provet i min kurs på första försöket. Så de verkar snälla på klass 2 men stränga på klass 1.


Tips för att klara älgprovet. Använd staven som stöd. Det är svårt få rätt i höjd och sida samtidigt och då samtidigt hinna trycka av. Isolera stillastående älgskyttet till att bara hålla rätt i sida, låta bössan sjunka ner mot målet och då du ligger rätt i höjd trycka av. På den löpande älgen håller du istället bara rätt i höjd. drar ikapp målet och då du är rätt i sida trycker du av.
Märker du att du råkar ligga för högt eller lågt då du kommit ikapp älgen får du avstå att skjuta, istället gör du om proceduren med att dra ikapp. Du hinner bara 2-3försök innan älgen försvinner bakom skyddet, så du måste tryka av ovasett höjdfel när det närmar sig slutet på löpbanan.
Jag sköt bara guldserier på första försöket med denna metod.
__________________
Senast redigerad av flyer1 2018-08-30 kl. 17:27.
Citera
2018-09-02, 20:46
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
Det finns 3 dagars kurser där allt ingår teori o skytte, och istort sett alla blir godkända på teori och skytte! Hur ska man kunna lära sig allt och dessutom bli en bra skytt på 3 dagar? Får nog gissa de är väldigt snälla på bedömningen av skjutresultaten.
Jag gick en separat teorikurs, där uppskjutning gjordes på en fristående skytteklubb. Såg en äldre man som hade uppenbara problem träffa tavlan och hur kontrollanten letade efter kulhålen utan att hitta dem. Han blev dock godkänd för Klass2. Det var bara jag som klara klass 1 provet i min kurs på första försöket. Så de verkar snälla på klass 2 men stränga på klass 1.

Intensivkurs pratar du om, att det ska även förekomma skytte på dom 3 dagarna har jag väldigt svårt att se framför mig, eftersom teorilektionerna är drygt 8 timmar långa.
Jag gjorde intensivkurs, där skytte ingick. Men skytte dagarna gick utöver dessa "3 dagar" själva skyttet höll på i 3-5 dagar, utspritt på på 2 veckor.

När dom skriver att skytte ingår menar dom bara att kostnaden för skytte-delen ingår i priset som står.
Citera
2018-09-03, 18:34
  #29
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
Det finns 3 dagars kurser där allt ingår teori o skytte, och istort sett alla blir godkända på teori och skytte! Hur ska man kunna lära sig allt och dessutom bli en bra skytt på 3 dagar? Får nog gissa de är väldigt snälla på bedömningen av skjutresultaten.
Jag gick en separat teorikurs, där uppskjutning gjordes på en fristående skytteklubb. Såg en äldre man som hade uppenbara problem träffa tavlan och hur kontrollanten letade efter kulhålen utan att hitta dem. Han blev dock godkänd för Klass2. Det var bara jag som klara klass 1 provet i min kurs på första försöket. Så de verkar snälla på klass 2 men stränga på klass 1.


Tips för att klara älgprovet. Använd staven som stöd. Det är svårt få rätt i höjd och sida samtidigt och då samtidigt hinna trycka av. Isolera stillastående älgskyttet till att bara hålla rätt i sida, låta bössan sjunka ner mot målet och då du ligger rätt i höjd trycka av. På den löpande älgen håller du istället bara rätt i höjd. drar ikapp målet och då du är rätt i sida trycker du av.
Märker du att du råkar ligga för högt eller lågt då du kommit ikapp älgen får du avstå att skjuta, istället gör du om proceduren med att dra ikapp. Du hinner bara 2-3försök innan älgen försvinner bakom skyddet, så du måste tryka av ovasett höjdfel när det närmar sig slutet på löpbanan.
Jag sköt bara guldserier på första försöket med denna metod.

Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Intensivkurs pratar du om, att det ska även förekomma skytte på dom 3 dagarna har jag väldigt svårt att se framför mig, eftersom teorilektionerna är drygt 8 timmar långa.
Jag gjorde intensivkurs, där skytte ingick. Men skytte dagarna gick utöver dessa "3 dagar" själva skyttet höll på i 3-5 dagar, utspritt på på 2 veckor.

När dom skriver att skytte ingår menar dom bara att kostnaden för skytte-delen ingår i priset som står.

När jag tog min jägarexamen körde jag intensivkurs på två dagar med en dag fritt emellan för hemstudier och på dessa två kursdagar (Fredag och söndag.) hann vi med allt vi skulle.

13h teori första dagen (Började 07:00 och var klara strax efter 21.).
Den andra dagen började med teoriprovet och sedan var det övningsskytte på resten av förmiddagen för att sedan övergå till de praktiska proven på eftermiddagen (Började 08:00 och var klar med allt mitt vid 15:30.)

Av samtliga ca 15 som gick samtidigt som mig var det endast två som inte klarade alla delmoment (En missade på lerduveskyttet och en på högvilt.).

Jag snackade med en av testledarna och han berättade att de examinerar folk som gått alla möjliga olika typer av kurser. Allt från en sjudagars med boende på någon herrgård eller något slott till en tioveckors via ABF och liknande till två- och tredagars som leddes av någon privat kursledare.

Han höll fast vid att det är samma krav oavsett vem som än tar provet. Han såg det som extremt osannolikt att något fusk skulle kunna ske dels då de sparade kopior på allas resultat om något skulle hända och dels då det ganska snabbt skulle komma ut om det förekom fusk och då skulle de inte längre få examinera vilket var som att skjuta sig i foten. Men vem vet...

Jag klarade mig i varje fall och är mer än nöjd med mina resultat.
Citera
2018-09-03, 21:26
  #30
Medlem
flyer1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
När jag tog min jägarexamen körde jag intensivkurs på två dagar med en dag fritt emellan för hemstudier och på dessa två kursdagar (Fredag och söndag.) hann vi med allt vi skulle.

13h teori första dagen (Började 07:00 och var klara strax efter 21.).
Den andra dagen började med teoriprovet och sedan var det övningsskytte på resten av förmiddagen för att sedan övergå till de praktiska proven på eftermiddagen (Började 08:00 och var klar med allt mitt vid 15:30.)

Av samtliga ca 15 som gick samtidigt som mig var det endast två som inte klarade alla delmoment (En missade på lerduveskyttet och en på högvilt.).

Han höll fast vid att det är samma krav oavsett vem som än tar provet. Han såg det som extremt osannolikt att något fusk skulle kunna ske dels då de sparade kopior på allas resultat om något skulle hända och dels då det ganska snabbt skulle komma ut om det förekom fusk och då skulle de inte längre få examinera vilket var som att skjuta sig i foten. Men vem vet...

Jag klarade mig i varje fall och är mer än nöjd med mina resultat.

Testledaren menade väl att han på andra platser även examinerar folk från andra kurser, men där du sköt upp var det väl bara folk från din kurs och ev eftersläntare från samma kursarrangör ?-
Stora variationer på hur skytte lyckas hos olika kursarrangörer. Jag misstänker därför att dessa 3 dagars internatkurser där typ 95% lyckas på första försöket med även högviltsprovet har testledare som är sponsrade av kursarrangören. Uppskjutningen sker inte med andra kursers deltagare, utan bara de som gått internatkursen.
Kan ju inte annars begripa varför de som går dessa internatkurser är så förbannat mycket bättre på högviltsprovet än de från andra kurser.

Eftersom jag sköt 3 guldserier på högviltsprovet bad jag få behålla protokollet, men de hitta det ej då de bläddra igenom dagens skjutningsprotokoll! Men ett protokoll med exakt mina poäng fanns där men det hade ett ungerskt namn inskrivet. Personen som skötte protokollen, var ungrare, och honom hade jag inte sett skjuta den dagen ! Vad är chansen för det ? Fusk förekommer inte ! Ha !
__________________
Senast redigerad av flyer1 2018-09-03 kl. 21:34.
Citera
2018-09-07, 17:09
  #31
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
Testledaren menade väl att han på andra platser även examinerar folk från andra kurser, men där du sköt upp var det väl bara folk från din kurs och ev eftersläntare från samma kursarrangör ?-
Stora variationer på hur skytte lyckas hos olika kursarrangörer. Jag misstänker därför att dessa 3 dagars internatkurser där typ 95% lyckas på första försöket med även högviltsprovet har testledare som är sponsrade av kursarrangören. Uppskjutningen sker inte med andra kursers deltagare, utan bara de som gått internatkursen.
Kan ju inte annars begripa varför de som går dessa internatkurser är så förbannat mycket bättre på högviltsprovet än de från andra kurser.

Utöver våran grupp var det vid provtillfället två eller tre som var där på eftermiddagen och hade omskjutning på något moment som de tidigare blivit underkända på (Tror att det var lerduvor på samtliga men har ingen riktig koll.). Vilka dessa var och vad för kurs de hade hade gått om det ens var samma har jag ingen aning om. De hade inget med oss att göra i varje fall och jag såg inte att våran kursledare hade med dem att göra på något sätt.

Varför du hänger upp dig på högviltprovet har jag ingen aning om... Det är inte extremt svårt om man bara får med sig hur man ska tänka/skjuta. Själv har jag inte skjutit dåligt på älgbanan efter det heller, så jag tror nog att mitt resultat stämde. Hur det fungerar för andra vet jag ju visserligen inte.

Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
Eftersom jag sköt 3 guldserier på högviltsprovet bad jag få behålla protokollet, men de hitta det ej då de bläddra igenom dagens skjutningsprotokoll! Men ett protokoll med exakt mina poäng fanns där men det hade ett ungerskt namn inskrivet. Personen som skötte protokollen, var ungrare, och honom hade jag inte sett skjuta den dagen ! Vad är chansen för det ? Fusk förekommer inte ! Ha !

Våra protokoll fick vi direkt efter varje moment då provledaren även förde in det aktuella resultatet på provkortet. Hur det var på ditt prov har jag ingen aning om.

Har någon påstått att fusk inte förekommer?
Jag skrev att en av provledarna "såg det som extremt osannolikt att något fusk skulle kunna ske" och att "det ganska snabbt skulle komma ut om det förekom fusk" vilket jag kommenterade med "Men vem vet...".

Så, vad är det du vill ha sagt med din slutkläm?
Citera
2018-09-07, 19:11
  #32
Medlem
flyer1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Utöver våran grupp var det vid provtillfället två eller tre som var där på eftermiddagen och hade omskjutning på något moment som de tidigare blivit underkända på (Tror att det var lerduvor på samtliga men har ingen riktig koll.). Vilka dessa var och vad för kurs de hade hade gått om det ens var samma har jag ingen aning om. De hade inget med oss att göra i varje fall och jag såg inte att våran kursledare hade med dem att göra på något sätt.

Varför du hänger upp dig på högviltprovet har jag ingen aning om... Det är inte extremt svårt om man bara får med sig hur man ska tänka/skjuta. Själv har jag inte skjutit dåligt på älgbanan efter det heller, så jag tror nog att mitt resultat stämde. Hur det fungerar för andra vet jag ju visserligen inte.



Våra protokoll fick vi direkt efter varje moment då provledaren även förde in det aktuella resultatet på provkortet. Hur det var på ditt prov har jag ingen aning om.

Har någon påstått att fusk inte förekommer?
Jag skrev att en av provledarna "såg det som extremt osannolikt att något fusk skulle kunna ske" och att "det ganska snabbt skulle komma ut om det förekom fusk" vilket jag kommenterade med "Men vem vet...".

Så, vad är det du vill ha sagt med din slutkläm?
Slutklämmen är att fusk förekommer till deltagarnas fördel, ju dyrare kurs destå mer fusk. Det de inte kan fuska med är lerduvetestet för där ser man ju om man träffar eller bommar själv. Därför var det nog just lerduvetestet internatkursdeltagarna mest blev underkända på. Man kan alltså nästan köpa en jägarlicens. Jag försökte läsa in teorin själv, men insåg det blev för tungt och gick en kurs, där tragla vi igenom årets vanliga tentafrågor flera ggr om, sen var det naturligtvis mycket lättare klara teorin. Men min kurs var bara en teorikurs, uppskjutningen gjordes för en opartisk stockholmsklubb som inte hade nått med teorikursen att göra så nästan alla blev underkända på högvilt och 1/3del på hagel, medan jag tror alla klara klass 2-4, även de som inte träffa tavlan.
Några i min kurs hade inte skjuttränat alls, då det var en teorikurs. Vissa jägare är alltså i del fall väldigt ovana med vapen trots tagen jägarexamnen. Håll koll på de nya i jaktlagen ! Få har ju gjort värnplikt av de som numera blir jägare, och utbildningen kan gå vädigt fort och enkelt.
Citera
2018-09-08, 18:21
  #33
Medlem
Isnatts avatar
Apropå skjutträning så när jag gick min kurs så mailade jag innan och frågade om kursen skulle leda till att man fick behörighet på 'allt' och fick ett 'ja det ska den göra' och jag nöjde mig med det svaret.
Jag visste ju inte alla moment och dess utformningar. Men ska man klara allt måste man nog åka till skjutbanan och öva själv också. Tror att det i kursen 'ingick' ett besök på skjutbanan och där fick vi betala för all ammo själva och vi stod mest där och visste inte vad vi skulle gör för att öva på rätt saker då läraren försvann.
Vi fick även plundra ett gevär men det var bara dom som höll sig framme som gjorde det, läraren missade nån elev i alla fall.

Det är väldigt mycket funktionärsbaserat hela jägarkursen (gick medborgarskolan), skjutandet och att göra proven såväl skriftliga och vapendelen. När jag skulle göra haglet kom det fram en gubbe jag aldrig sett och frågade 'är det nån som ska gå rundan?' och jag sa ja? och han sa 'du kan börja läsa den lappen!' och frågade sen om jag hade några frågor. Sa alltså inte ens att han var provledare eller hade nån speciell klädsel som avslöjade det.

När jag sköt upp för klass 2-4 var det en efter mig som skulle skjuta på en tavla, Han sköt på fel tavla (den bredvid den han skulle skuta på), men sköt godkänt på den i alla fall och fick passera.

Mina kurskamrater hade störst problem med teoriprovet och haglet på löpande mål.

Klass 1 sköt vi inte ens upp för inom kursen.
Citera
2018-09-09, 13:21
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nobody
Köper jägarexamen?

Intensivkurser över en helg med köpes provledare

Ett par som åkte ditt nere i Skåne har jag för mig

Nya jägare borde bara få köpa en bock och en 6,5 studsare så vi slipper alla fjantar som tar examen för att få köpa ett pumphagel och halvauto 308
Citera
2018-09-14, 14:28
  #35
Medlem
Roddarens avatar
Jag vet inte vad du har för budget eller exakt vad du skall jaga men vi utgår från en normal budget så skulle jag föreslå begagnade bössor eftersom jaktbössor sällan slits ut men de kan gå sönder. Däremot skall du inte snåla förmycket på optiken och de kikarsikten som följer med de billigaste vapenpaketen är i allmänhet ren skit! Köp hellre en Carl Gustaf 1900 för några tusenlappar och t.ex ett redigt Zeiss för 10 papp eller motsvarande, du kommer ha det siktet hela livet även om du byter bössor men skräpsikten åker snabbt på tippen. Det är inte bara optisk kvalitet utan även hur de är ihopsatta som påverkar bruksvärdet av dem. En kille med ett budgetsikte på skjutbanan råkade skruva på skyddet på höjdratten fel efter inskjutning och när han skulle få loss den följde hela rasket med så att man kunde se ner i kikartuben, effekten av det kommer han se i höst när den nu insläppta fukten ger kondens i det kalla vädret och det kommer vara som att titta genom badrumsfönstret när man duschat.

En beggad Beretta 686 kommer du ha hela livet eftersom hagelbössor sällan slits ut även om man kan få byta vissa tappar och dyl. Gör inte misstaget att köpa en bössa som inte tål stålhagel i stora mängder eftersom du kommer behöva öva.

Skall du mest jaga småvilt finns det bra kombibockar och drillingar på hyllorna. En bock väger mindre än en drilling.

Vapen, optik, Kläder, skåp och radio gör att det drar iväg så bränn inte allt på en grej. Precis som med allt annat här i livet är det bättre att köpa beggad kvalitet än nytt skräp. Har du redan friluftskläder duger de i början så du behöver inte köpa ett Härkilaställ för 10 papp.

Du får gärna återkomma med mer riktade frågor så svarar vi efter bästa förmåga.
Citera
2018-09-15, 09:21
  #36
Medlem
Isnatts avatar
Jag var på skytteklubben i veckan och skulle nöjeskjuta lite. Den enda banan som var öppen var inskjutningsbanan. Man sitter i en holk och skjuter ut på banan.
Dom andra banorna var stängda. En gubbe som var där sa att jag kunde ställa mig och skjuta vid älgbanan om jag ville med mitt .22lr gevär. Alltså att jag inte behövde vara i älgbanans hytt utan kunde stå brevid så att säga och skjuta på vallen om jag ville.
Är det verkligen ok? Jag frågade honom om han var säker och det var han till 99% och han hade sett andra människor skjuta så med .22lr.
Jag har frågat funktionärer tidigare om vilja regler som gäller på våra banor och har då fått svar att dom viktigaste står på anslag och lappar som sitter vid banorna. Dom reglerna är ju mest 'städa efter dig, stäng luckan när du är klar, håll reda på din plats i kön, vänd på semaforen innan du skjuter!'.
Det är väl olika regler och förhållningsätt på alla klubbar antar jag men finns det några generella regler som gäller på alla banor? En gubbe sa exempelvis att man aldrig ska ha vapenremen på när man är på skjutbanan. Det har jag inte läst på nån uppsatt lapp i klubbhuset..


Jag har Peltor protac hunter som hörselskydd. Fungerar mycket bra men är lite otympliga på skjutbanan tycker jag och blir varmt. Köpte ett par öronproppar på apoteket med snöre men dom fungerade inget bra. Typ såna här: http://www.20dbhearing.com/product/e...r-plugs-adult/
Jag blir ju inte döv av 22:an men när jag går fram till tavlan och nån skjuter på banan bredvid så smäller det rejält iom att man står i 'skottriktningen'.
Nåt tips på bra, smidiga proppar om jag inte vill ha hörselkåpor på banan?

Citat:
Ursprungligen postat av Roddaren
Jag vet inte vad du har för budget eller exakt vad du skall jaga men vi utgår från en normal budget så skulle jag föreslå begagnade bössor eftersom jaktbössor sällan slits ut men de kan gå sönder. Däremot skall du inte snåla förmycket på optiken och de kikarsikten som följer med de billigaste vapenpaketen är i allmänhet ren skit! Köp hellre en Carl Gustaf 1900 för några tusenlappar och t.ex ett redigt Zeiss för 10 papp eller motsvarande, du kommer ha det siktet hela livet även om du byter bössor men skräpsikten åker snabbt på tippen. Det är inte bara optisk kvalitet utan även hur de är ihopsatta som påverkar bruksvärdet av dem. En kille med ett budgetsikte på skjutbanan råkade skruva på skyddet på höjdratten fel efter inskjutning och när han skulle få loss den följde hela rasket med så att man kunde se ner i kikartuben, effekten av det kommer han se i höst när den nu insläppta fukten ger kondens i det kalla vädret och det kommer vara som att titta genom badrumsfönstret när man duschat.

En beggad Beretta 686 kommer du ha hela livet eftersom hagelbössor sällan slits ut även om man kan få byta vissa tappar och dyl. Gör inte misstaget att köpa en bössa som inte tål stålhagel i stora mängder eftersom du kommer behöva öva.

Skall du mest jaga småvilt finns det bra kombibockar och drillingar på hyllorna. En bock väger mindre än en drilling.

Vapen, optik, Kläder, skåp och radio gör att det drar iväg så bränn inte allt på en grej. Precis som med allt annat här i livet är det bättre att köpa beggad kvalitet än nytt skräp. Har du redan friluftskläder duger de i början så du behöver inte köpa ett Härkilaställ för 10 papp.

Du får gärna återkomma med mer riktade frågor så svarar vi efter bästa förmåga.
Bra svar, tackar. Har redan köpt 'saker' för väldigt mycket pengar och då har jag hittills bara köpt ett gevär. Men det är kul, det är saker och tillbehör jag vill ha!
Har kollat på olika hagel och 686.an ligger närmast till hands nu. Har ingen brådska med det så lurpassar lite på att slå till på en begagnad om det dyker upp.
Dom hagelgevär jag skrivit upp som intressanta är Browning B525, Browning B725, Beretta silver pigeon.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback