Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-12, 18:42
  #1
Medlem
Om man fyller i ett registreringsnummer på sajten https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb så finns ett val att få ägaruppgifter skickade över mejl. Det har jag aldrig sett innan. Är det nytt?

Det krävs dock att man loggar in med Bank-ID. Därefter kan man ange en mailadress, som inte kommer sparas i deras system. Sedan får man mejlet, som innehåller namn och adress på flera tidigare ägare, skatteuppgifter osv.
Det hade varit smidigt om man bara hade kunnat fylla i sin mejladress och direkt få ett mejl. Deras lösning har några omvägar, först måste man söka på regnumret, sen logga in med Bank-ID, sen ange mejladress. Nästa förfrågan kräver att man gör om alla stegen, även inloggningen, så det kan ju ta lite tid. Jag tycker i varje fall att detta funkar bra.

Såvitt jag har vetat om har ägaruppgifter tidigare gått att få ut på följande sätt:
-Ett sms som kostar 3 kr.
-Fax, men hur många har en sådan maskin idag liksom.
-Ringa Transportstyrelsen (kan upplevas krångligare, men jag testade den tjänsten idag och fann att den automatiska funktionen, som läser upp ägare och andra uppgifter, funkade bra utan att man måste sitta i telefonkö eller prata med någon telefonist).
Hur som helst, om epost-tjänsten är ny så anser jag den vara smidig, trots "omvägarna" de byggt in.

Webbsidan är uppdaterad med flera GDPR-referenser noterar jag, de flesta andra myndigheter och företag anger fortfarande PuL i sina förklarande texter. Transportstyrelsen har alltså varit snabba där. En gissning skulle kunna vara att man vid samma uppdatering lagt till denna funktion, då jag inte sett den innan. (Även om GDPR sägs förhindra att vissa personuppgifter skickas över mejl).

Frågorna är alltså:
Är funktionen ny?
Vad tycker ni om den?
Citera
2018-06-12, 18:44
  #2
Medlem
Nej, den är inte speciellt ny, den fanns redan innan bank-id och då behövdes endast epost. Biluppgifter.se fungerar också men har ofta gamla uppgifter eller så ser man inte ägaren.
Citera
2018-06-12, 18:52
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
Nej, den är inte speciellt ny, den fanns redan innan bank-id och då behövdes endast epost. Biluppgifter.se fungerar också men har ofta gamla uppgifter eller så ser man inte ägaren.
Det var ju väldigt märkligt, jag har besökt sajten många gånger men aldrig noterat epost-alternativet tidigare. Men tack för info.

Såg just att man inte alls behöver logga in på nytt med Bank-ID, i varje fall inte när jag var väldigt snabb mellan förfrågningarna.
Citera
2018-06-12, 18:57
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 43344
Det var ju väldigt märkligt, jag har besökt sajten många gånger men aldrig noterat epost-alternativet tidigare. Men tack för info.

Såg just att man inte alls behöver logga in på nytt med Bank-ID, i varje fall inte när jag var väldigt snabb mellan förfrågningarna.
Funktionen fanns tidigare också under 'uppgifter som inte får visas i tjänsten', man var tvungen att klicka sig in på ytterligare en sida efter valet att man kunde få över sms. Det var inte dolt men inte speciellt tydligt heller. Bank-Id började dom med för något år sedan, så funktionen är inte ny.
Citera
2018-06-12, 19:40
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 43344
Det var ju väldigt märkligt, jag har besökt sajten många gånger men aldrig noterat epost-alternativet tidigare.
Kom första mars 2016: https://www.transportstyrelsen.se/sv...-ersatter-fax/
Citera
2018-06-13, 13:40
  #6
Medlem
Har använt den några gånger. Exempelvis visar den ju längre ägarhustorik än faxtjänsten (Nej, hade ingen fysisk fax utan bara en virtuell)

Undrar vilken information de loggar...
Citera
2020-02-17, 00:34
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Har använt den några gånger. Exempelvis visar den ju längre ägarhustorik än faxtjänsten (Nej, hade ingen fysisk fax utan bara en virtuell)

Undrar vilken information de loggar...
Virtuell fax, hur funkade det och hittade du någon gratis tjänst?
Citera
2020-02-17, 03:28
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 43344
Virtuell fax, hur funkade det och hittade du någon gratis tjänst?
Virtuell fax – du får fax som pdf till din e-post. Ett faxnummer tilldelas när du köper tjänsten, för egen del via vårt företag. Finns inga gratistjänster vad jag vet, har dock gjort för ett tiotal år sedan.
Numera väldigt sällan någon användning för fax, vare sig att skicka eller ta emot. Tveksamt om det alls inträffade under föregående är.
Citera
2020-02-17, 08:50
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 43344
Virtuell fax, hur funkade det och hittade du någon gratis tjänst?

Det var inte gratis utan beralade en mindre slant i månaden under det halvår jag hade den. Jag fick ett vanligt tilefonnummer och faxade någon dit fick jag ett mail med en pdf innehållande faxet. Vad ska du ha det till? Jag hade det för att kolla ägar och besiktningshistorik men numera får man ju ett mail (ingen besiktningsdata i mailet tyvärr) som sagt.
Citera
2020-03-01, 12:35
  #10
Medlem
Sjukt att det är så lätt att få ut uppgifter
Vill inte att folk ska kunna söka på min bil går det på något sätt förhindra detta?
Citera
2020-03-01, 14:51
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrandiLove
Sjukt att det är så lätt att få ut uppgifter
Vill inte att folk ska kunna söka på min bil går det på något sätt förhindra detta?
Skaffa skyddad identitet.
Citera
2020-03-01, 19:42
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrandiLove
Sjukt att det är så lätt att få ut uppgifter
Vill inte att folk ska kunna söka på min bil går det på något sätt förhindra detta?
"Sjukt" = Ej önskvärd hälsostatus.

Att uppgifter lämnas ut är helt i paritet med offentlighetsprincipen som gäller det mesta som hanteras av myndigheter i Sverige. Förvisso finns även åtskilligt som är sekretessbelagt, men inte bilinnehav, har aldrig varit det, men har som bekant blivit avsevärt lättare att erhålla åtkomst numera, telefonförfrågan har dock kunnat göras i alla tider, på senare tid har du då också kunnat begära ut vissa uppgifter till din fax, exempelvis om du vill veta vilka fordon en person äger.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback