Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-12, 17:58
  #1
Medlem
Asystolis avatar
Hallå där!

Jag tänkte efterfråga lite information från någon eller några kunniga inom detta område då jag själv har väldigt dålig koll... Jag vill köpa en portabel solcellsladdare för bla resor och vandringar. Det finns en uppsjö olika laddare på marknaden idag med varierande kvalité. Jag skulle gärna vilja ha lite tips på prisvärda och bra produkter. Min erfarenhet är att många av de solcellsladdare som finns att köpa på t.ex Jula och Clas Ohlson är väldigt kassa.

- Det spelar ingen större roll för mig hur själva utformningen av laddaren ser ut.
- Det ska dock finnas möjlighet att ladda upp själva laddaren likt ett batteri samt finnas möjlighet till direktladdning av de enheter jag väljer att plugga in.
- Det ska finnas laddning via USB (det är väl mer eller mindre standard).
- När produkten är fulladdad bör den klara av att ladda ett genomsnittligt smartphonebatteri >1 gång.

Användningsområdet är som sagt vandringar och andra semesterresor dör eluttag kommer vara begränsat.

Tacksam för tips på dagens hetaste (och prisvärda) produkter.
Citera
2018-06-12, 18:18
  #2
Medlem
4yoonlys avatar
Skulle kört lite keep it simple/cheap (fast det kanske är bara jag). Det finns ett par "14w" foldable som verkar ganska händiga (tar liten yta och kan generera hyfsat med ström). Och sedan bara köpt en (dock inte på Ebay) någon bra/bättre (kanske 2-3) powerbanks.

Har ett par solceller runt 2-2,5w och det är något klent.

https://www.kjell.com/se/sortiment/e...re-16-w-p97544

Skulle nog vara helt OK... samt några powerbanks...
Citera
2018-06-12, 20:47
  #3
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asystoli
Hallå där!

Jag tänkte efterfråga lite information från någon eller några kunniga inom detta område då jag själv har väldigt dålig koll...
Jag vill köpa en portabel solcellsladdare för bla resor och vandringar. Det finns en uppsjö olika laddare på marknaden idag med varierande
- Det spelar ingen större roll för mig hur själva utformningen av laddaren ser ut.
- Det ska dock finnas möjlighet att ladda upp själva laddaren likt ett batteri samt finnas möjlighet till direktladdning av de enheter jag väljer att plugga in.
- Det ska finnas laddning via USB (det är väl mer eller mindre standard).
- När produkten är fulladdad bör den klara av att ladda ett genomsnittligt smartphonebatteri >1 gång.

Användningsområdet är som sagt vandringar och andra semesterresor dör eluttag kommer vara begränsat.

Tacksam för tips på dagens hetaste (och prisvärda) produkter.

En viktig fråga: hur stor får den vara?
Citera
2018-06-14, 10:51
  #4
Medlem
Asystolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
En viktig fråga: hur stor får den vara?

Det beror lite på, den ska som sagt vara bärbar och kunna följa med i en ryggsäck (kunna få plats i mindre fack). Jag vet att det finns solcellsladdare liknar en liten matta som kan vikas ut vid laddning och blir då ganska stor till ytan, men tar sedan mindre plats när den är ihop-vikt. Den väger dock nästan ingenting vilket är avgörande om produkten nu kommer ta lite plats.

Jag har svårt att sätta krav på några specifika mått då det beror mycket på hur själva produkten ser ut i övrigt. Det är nästan lättast att jag själv går igenom alla tips och förslag som inkommer och sedan sållar bort det som inte passar. Kan i allafall säga att en solcellsenhet för hustak inte är aktuellt
Citera
2018-06-14, 11:06
  #5
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asystoli
Det beror lite på, den ska som sagt vara bärbar och kunna följa med i en ryggsäck (kunna få plats i mindre fack). Jag vet att det finns solcellsladdare liknar en liten matta som kan vikas ut vid laddning och blir då ganska stor till ytan, men tar sedan mindre plats när den är ihop-vikt. Den väger dock nästan ingenting vilket är avgörande om produkten nu kommer ta lite plats.

Jag har svårt att sätta krav på några specifika mått då det beror mycket på hur själva produkten ser ut i övrigt. Det är nästan lättast att jag själv går igenom alla tips och förslag som inkommer och sedan sållar bort det som inte passar. Kan i allafall säga att en solcellsenhet för hustak inte är aktuellt

Ok. Kolla denna:
https://www.conrad.se/Solcellsladdar..._14719_0502015

conrad har flera olika varianter utöver denna
Citera
2018-07-08, 09:58
  #6
Medlem
Jag söker efter detsamma.

Jag köpte en solcellsladdar av Vooni, förra året, den ska kunna ladda iphone 1,5 gång, men har fungerat jättedåligt. Tar evigheter att ladda upp i sol, kräver i stort sett klarblå himmel, men är ändå för långsam. Solpanelen är stor som ett A6, för liten alltså.
Jag har använt den mest som extrabatteri, laddat den från nätet, men den klarar knappt ladda en iphone nu.

Jag tror det bästa är att satsa på en solpanel, som ska ha stor solcellsyta. Solcellsladdare med inbyggt batteri verkar fungera mycket sämre(?) Det finns dessa solpaneler som man öppnar som en bok och viker ut. Man kan sen ladda en powerbank och sen laddar man mobil och andra enheter med powerbanken när solen lyser med sin frånvaro

Lite research på solpaneler jag hittat:

Exibel, har folk talat gott om på andra forum, såldes av Clas Olsson men har tyvärr utgått ur sortimentet, och jag har inte hittat något annat företag som säljer den...

Några märken som fått bra betyg i tester:
Anker 15w, https://www.youtube.com/watch?v=rTYJxzey3wE
Solcellspanel enerplex Kickr IV, http://www.outsidesweden.se/test-ene...som-levererar/

Kjell & Co säljer två solpaneler som kanske är mer prisvärda, beroende på vad man vill ha:
Solcellsladdare 10,5 W, hört en som tyckte den fungerade bra.
Linocell Solcellsladdare 16 W, ny, vet inget om den.

Ett annat intressant tips i detta ämne är Nowlight, https://www.indiegogo.com/projects/n...mping-design#/
Den alstrar ström genom att man drar i ett snöre nån minut. Solpanel medföljer, men man är inte beroende av solljus för att få ström då när man kan använda snöret istället. Har inte hittat några tester eller recensioner om den, bara företagets egna. Om den fungerar så kan den nog vara ett alterantiv.

Andra tips är att Googla 'bäst i test'. Och titta på youtube-filmer med tester.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback