Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-13, 06:34
  #13
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jodå, det följer givetvis med olja om än väldigt lite, hur skulle annars kompressorn klara smörjningen.

Just därför kan man inte heller ha vanliga kompressorer (eller måste ha speciella filter etc) för andningsluft för t ex svetsare, för det finns oljepartiklar i den luften som kan orsaka kemisk lunginflammation.




http://easyair.se/tryckluft-billacke...det-som-kravs/

http://www.iag.se/UmbracoMedia/1051/..._tryckluft.pdf
3 ppm klassas inte som oljedimma. Du kan stå och blåsa på ordentligt med även en billig kompressor utan lufttork utan att nånsin få en oljefilm på det du blåser på.
Så för den sakens skull behöver man inte vara rädd för att använda tryckluft.
Citera
2018-06-13, 06:51
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
3 ppm klassas inte som oljedimma. Du kan stå och blåsa på ordentligt med även en billig kompressor utan lufttork utan att nånsin få en oljefilm på det du blåser på.
Så för den sakens skull behöver man inte vara rädd för att använda tryckluft.

Rädd o rädd...

Trots det så finns det ju ändå olja i luften, eller hur, och man vill inte ha ens den lilla mängden i luften om man ska t ex lackera bilen.

Dessutom får man ändå inte bort särskilt mycket damm med tryckluft, för det sitter kvar på lacken ändå p g a statisk laddning, fukt, trafikfilm etc etc. Så det enda vettiga är att antingen inte bry sig om dammet, eller tvätta bilen som vanligt. Några enkla genvägar finns det egentligen inte.

Blåser man med vanlig tryckluft på ren lack och sen strör damm över och blåser igen så är det inte ovanligt att man kan se var man blåste först för där sitter det mer damm kvar på ytan
Citera
2018-06-13, 06:53
  #15
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Rädd o rädd...

Trots det så finns det ju ändå olja i luften, eller hur, och man vill inte ha ens den lilla mängden i luften om man ska t ex lackera bilen.

Dessutom får man ändå inte bort särskilt mycket damm med tryckluft, för det sitter kvar på lacken ändå p g a statisk laddning, fukt, trafikfilm etc etc. Så det enda vettiga är att antingen inte bry sig om dammet, eller tvätta bilen som vanligt. Några enkla genvägar finns det egentligen inte.
Att det är ett sätt som kostar mer än vad det smakar håller jag helt med om. Bättre att ta vattenslangen och en bra trasa att torka med.
Jag skulle ta högtryckstvätten faktiskt. Klart effektivast.
Citera
2018-06-13, 07:23
  #16
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Normala luftkomressorer avger komprimerad luft som innehåller oljedimma från kompressorn, och det är inte så bra att blåsa av lacken med då det kan bli en mikroskopisk oljefilm på lacken som kan göra att dammet fäster bättre...
Jag köpte en oljefri kompressor med 24 l tank för 700 kr för 12 år sedan som funkar än idag.
Citera
2018-06-13, 09:18
  #17
Medlem
-taki-s avatar
Jag köpte ett tillbehör till högtrycken för några år sedan. Först blev jag besviken för den rengjorde ganska dåligt men sedan upptäckte jag att den är bra till just dammiga och grusiga bilar.

https://www.kaercher.com/se/tillbeho...-26432360.html

Eftersom det spolar vatten hela tiden är reprisken minimal. Brukar köpa fulschampo på typ Dollarstore och ha i högtryckstvättens kembehållare.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback