Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-06-17, 20:26
  #25
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 100miltillsthlm
Det är ett troll, tjänar man 2 miljoner om året ställer man inte en fråga på fb vad man ska göra mef pengarna. I tidigare inlägg har ts varit dykare av något slag så ta det ts skriver med 12 nypor salt.

Finns definitivt dykare som kan tjäna sjuka summor pengar, t.ex. svetsare med vissa kompetenser som får svetsa långt under ytan. Har personligen pratat med en sådan för 10 år sen som svetsade under ytan på väldigt nordliga oljeplattformar, han plockade in 80k/mån vilket gör nästan 1 miljon per år, lägg till massa år där med inflation och att det kanske finns nya eller svårare behörigheter med nya lönenivåer.

Notera dock att detta inte är ett jobb man har i 10-15 år då det sliter enormt både psykiskt och fysiskt.
Citera
2018-06-17, 23:40
  #26
Medlem
Trillskes avatar
Du berättar ju ingenting. Är det tidsbestämt? Är det svensk skatt? Är det anställning?

Billiga konsulter faktuerar 120 000-150 000:-/månad för heltid mot svenska bolag. Dvs ganska nära den summan, dvs det är inte direkt livsförändrande summor i det läget.

Motsatt, om det handlar om en tillsvidareanställning är det riktigt, riktigt hög lön.
Citera
2018-06-18, 16:05
  #27
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nurka
Jag nosar inte på samma siffror.

Men om någon tidigare skrivit så är väl det bästa tippset att vara diciplinerad från början.

Du tjänar helt ok idag och fyrdubblar nettoinkomsten. Se till att inte anpassa dig till hela inkomstökningen. Försök besinna dig och från dag ett justera andelen du stoppar undan.

Så ta för all del en markant "löneökning" i form av mer spenderbara pengar in varje månad, men försök att öka den procentuella andelen sparande rejält i samband med höjningen.

Ge dig själv en fördubbling av nettoinkomsten och resten skjutsar du in i sparande helt utan att låta dom vara en del av din vardag. Bästa av två världar.

Nej det är bruttoinkomsten som han fyrdubblar! Inte nettoinkomsten!
Citera
2018-06-19, 04:58
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gfbs88
Nja.. 15k i månaden lever man gott på. Resten sparas, och det är dom pengarna som väldigt snabbt blir fuckoff pengar. Sparar man inget kommer man aldrig att få några fuckoff pengar.

Haha, 15k SEK i månaden.. Jag loggade nyss in på mitt AMEX-konto och insåg att jag spenderat 15 000 dollar senaste månaden enbart på det kreditkortet, och det var ingen märkvärdig månad direkt. Iofs bokade jag ett par flygresor för juli, reste en inrikes flygresa, tog en långhelg på ett finare hotell för 450 dollar natten och åt Omakaze på en Sushi-restaurang med influgen fisk från fiskmarknaden i Tokyo, men som sagt inte direkt något annorlunda än en vanlig månad. Vet inte riktigt hur summan blir så pass hög när man inte gör något speciellt märkvärdigt men it all adds up (inlusive middagen jag lagade till hemma i lördags med Wagyu-filet mignon (75 dollar per Lb), kantareller (liknande pris) och ett Amaronevin för 125 dollar. Och det är just därför man bör ha en automatisk överföring till ett sparkonto varje månad innan man hinner bränna pengarna.
Citera
2018-06-19, 11:11
  #29
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byling
Att du överhuvudtaget känner dig nödgad att ställa frågan på flasback (trots din "spetskompetens"), tyder ju bara på att du snackar skit/trollar.

Så om man har spetskompetens som ex IT-kille eller dykare så har man automatiskt full koll på ekonomi..?

Citat:
Ursprungligen postat av 100miltillsthlm
Det är ett troll, tjänar man 2 miljoner om året ställer man inte en fråga på fb vad man ska göra mef pengarna. I tidigare inlägg har ts varit dykare av något slag så ta det ts skriver med 12 nypor salt.

Dykare på oljeplattformar som sysslar med ex svetsning under vatten kan lätt tjäna upp mot 1,5 om året. Cirka 7 tkr om dagen gånger 180-200 dagar är inget ovanligt alls. Har man någon speciell kompetens, som TS tydligen har, är 2,2 mill om året inte alls otroligt som dykare.
Citera
2018-06-19, 14:31
  #30
Medlem
TredjeSolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Har blivit headhunted och blivit "erbjuden" ett nytt jobb som ger närmare 2,2 miljoner i årslön och jag vet inte hur jag ska hantera det. Anställningen börjar eventuellt om ca ett år. Jag kommer bli en av få på denna planet med denna spetskompetens så jag blir väl värd lönen (kommer väl inte undan jante trots det).

Det går ingen nöd på mig i dagsläget men det kommer bli en betydlig löneökning.

Vad ska jag tänka på?

investera pengarna i sånt som
1. Du vill lära dig och bli bra på.
2. Ger stort kassaflöde.
3. Har låg risk.
Citera
2018-06-19, 14:37
  #31
Medlem
Memmajemmas avatar
Du kan hantera situationen:

1. Fortsätt vara ödmjuk och låt inte det stiga upp över öronen

2. Investera i aktier/fonder

3. Pensionsspara

4. Boka tid för personlig rådgivning på banken!


Just det, stort grattis till ditt nya jobb och lycka till!
Citera
2018-06-19, 22:38
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memmajemma
Du kan hantera situationen:

4. Boka tid för personlig rådgivning på banken!

Det ska man ge fan i, rådgivning på bank ger inget idag.
Citera
2018-06-19, 23:21
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memmajemma
Du kan hantera situationen:

1. Fortsätt vara ödmjuk och låt inte det stiga upp över öronen

2. Investera i aktier/fonder

3. Pensionsspara

4. Boka tid för personlig rådgivning på banken!


Just det, stort grattis till ditt nya jobb och lycka till!

5. Avboka tiden du bokat på banken.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback