Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-12, 15:04
  #1
Medlem
Neptun0s avatar
Tjena!

Mitt jobbsökande går väldigt segt fram, troligen så är många på semester och jobben lär väl dyka upp i höst.

Hur som helst så undrar jag hur ni som inte arbetar/studerar dagligen med programmering/systemutveckling?

Helt ärligt så brinner jag inte alls för programmering men jag tycker att det är kul.. en liten stund.

Jag tröttnar extremt fort om jag inte har något mål. Att göra lite quizzes på SoloLearn & små snegla över lite tutorials blir något trist.

Jag får nästan lite ångest över att ja inte har en sån extremt stor passion för att utveckla något efter att ha observerat andra inom samma område. Är jag ensam om detta? Varför känns det som att alla nästan *
* till källkod på sin fritid? Eller har jag bara haft en riktigt jävla otur/tur att träffa på folk som brinner för systemutveckling?

Kan nog tillägga att ja inte är så värst logiskt lagd, trögtänkt kan man nog också kalla det.. Men viljan finns däremot.

Vilket som så undrar jag vart man bör kolla för att bara hålla igång med programmering.. så att man inte tappar så mycket under tiden man söker efter arbete.

Är det någon som kanske behöver hjälp med något hobby projekt eller ska man bara svänga förbi github och helt randomly pulla ned ett repo och pilla på?

Ursäkta om jag möjligtvis förolämpat någon. Jag är bara smått frustrerad över att vara arbetslös då en mängd andra ur samma klass fått tjänster redan.
Citera
2018-06-12, 15:26
  #2
Moderator
tobess avatar
Tänk ut något problem du vill lösa eller projekt du vill göra, och gör det. Se till att det inte är för lätt, men inte heller helt oöverkomligt.

Dels kommer du att hålla igång med kodandet, dels kommer du troligen att få lösa nya problem på vägen och lära dig nya saker, och sist men inte minst kommer du att ha färdig programvara att kunna lägga in i en portfolio som du kan visa upp till potentiella arbetsgivare.
Citera
2018-06-12, 17:29
  #3
Medlem
Jag jobbar heltid som utvecklare, men har mängder med små projekt på fritiden. Några olika appar på Play Store. Några webbplatser med olika tjänster jag underhåller och vidareutvecklar. Sen har jag en enskild firma vid sidan av där jag driftar mina tjänster och åt några andra företag och privatpersoner. Då och då blir det lite konsultjobb som tar någon dag. Utöver det så försöker jag få till en självbalanserande robot som styrs med ett par Arduino. Jag satte upp en komplett byggmiljö på AWS, men skrotade den i förra veckan för jag tyckte den blev för dyr. Nu försöker jag göra samma sak på VSTS istället. Alternativt så har BitBucket pipelines så det kanske jag får testa. Mina gamla Android-projekt behöver migreras från Eclipse till Android Studio. Det har blivit en surdeg som jag får ta tag i snart. Jag tog Java 8 Programmer-certifieringen för ett par veckor sedan som jag pluggat i flera månader till.
Sen finns det ett antal projekt till som ligger i dvala som jag kan ta tag i när det finns tid. Det finns det även ett antal nya projekt i kö också som jag spånat på länge, men jag har inte riktigt kommit till skott för det saknas tid.

Det finns alltid något att göra som utvecklar mig som utvecklare. Mål är viktigt. Gör saker med ett syfte. Att bara lära sig utan att ha någon nytta av det är ganska värdelöst och man kommer snart ha glömt bort det.

Sök några högskolekurser. Jag har gått flera stycken efter examen för att se vad jag kan och för att lära mig nya saker. På en kurs får man tydliga mål vad man ska kunna och klara av och då är det bara att köra på.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback