Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-12, 17:13
  #13
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av looknerd
du vet sådana som bönder har längst upp på sin lada med en tupp på du kan skaffa en sådan och slänga upp på hus taket och dra en koppar vajer och köra ner i marken så är huset åskskyddat men du ska ändå inte dusha och sådan skit
Hahaha nej ja avstår nog att montera någon form av vindflöjel på mitt hustak
Lär inte bli någon vajer ut med husväggen heller, om ja inte vill bli först i området med detta.
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Det folk brukar installera är ett tre stegs skydd mot överspänningar i elsystemet.
Första skyddet monteras av elektriker direkt på inkommande ledning skydd nummer två i elcentralen och skydd tre vid de apparater man vill skydda.

Oftast så är det dock nedslag i telekablarna som ställer till det för anslutna apparater.
I mitt hus grillades adsl modem och routers varje sommar. Gick över till wifi mellan router och apparater för att slippa trasig TV och datorerna vilket hjälpte ganska bra.

De billiga skydden som ex jula och Kjell säljer fungerar INTE de är inte tillräckligt snabba.

Numera har jag enbart ett överspänningsskydd i elcentralen som löser vid 1000V och leder ned spänningen till jord. Löser dessa ut (3 st 1 för varje fas) så byts de ut rent fysiskt.

Till telefonen kan man ev använda någon känslig halvledare som är billig för att låta den "brinna av" vid en överspänning (120v eller mer). Annars kan man gå över till mobilt bredband där problemen inte existerar, för att skydda sin teleutrustning.
Nu börjar det låta lite modernare istället för att montera höga åskledare på taket
Väntar på att få fiber och då kan ja ta bort dom gamla teleledningen helt.
Försöker att köra wifi till det mesta men som till larmdosan är det ju kabel, likaså har jag de till en splitter för tv och tv-spel då uppkopplingen i huset inte är någon höjdare.
Tror inte de gått 1 hel månad sen ja bytte router senast och så small det i helgen igen.
Är mest orolig över att det blixtrar till i vardagsrummet. De känns obehagligt då ja inte vet vad de är.

Ska kolla lite på de du nämnt. Tyvärr lär de väl bli dyrt att installera en massa men ja bör ju helt klart se över det.
Enligt grannarna så har dom ingenting så ja förstår inte varför bara jag verkar drabbas. Alla hus runt mig är dessutom högre än mitt...
Citera
2018-06-12, 17:43
  #14
Medlem
Flamsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Hahaha nej ja avstår nog att montera någon form av vindflöjel på mitt hustak
Lär inte bli någon vajer ut med husväggen heller, om ja inte vill bli först i området med detta.

Nu börjar det låta lite modernare istället för att montera höga åskledare på taket
Väntar på att få fiber och då kan ja ta bort dom gamla teleledningen helt.
Försöker att köra wifi till det mesta men som till larmdosan är det ju kabel, likaså har jag de till en splitter för tv och tv-spel då uppkopplingen i huset inte är någon höjdare.
Tror inte de gått 1 hel månad sen ja bytte router senast och så small det i helgen igen.
Är mest orolig över att det blixtrar till i vardagsrummet. De känns obehagligt då ja inte vet vad de är.

Ska kolla lite på de du nämnt. Tyvärr lär de väl bli dyrt att installera en massa men ja bör ju helt klart se över det.
Enligt grannarna så har dom ingenting så ja förstår inte varför bara jag verkar drabbas. Alla hus runt mig är dessutom högre än mitt...

Att inte grannarna drabbas kan ju bero på att de har åskledare. Eller de modernare grejerna som nämns ovan.
Citera
2018-06-12, 17:51
  #15
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Hahaha nej ja avstår nog att montera någon form av vindflöjel på mitt hustak
Lär inte bli någon vajer ut med husväggen heller, om ja inte vill bli först i området med detta.

Nu börjar det låta lite modernare istället för att montera höga åskledare på taket
Väntar på att få fiber och då kan ja ta bort dom gamla teleledningen helt.
Försöker att köra wifi till det mesta men som till larmdosan är det ju kabel, likaså har jag de till en splitter för tv och tv-spel då uppkopplingen i huset inte är någon höjdare.
Tror inte de gått 1 hel månad sen ja bytte router senast och så small det i helgen igen.
Är mest orolig över att det blixtrar till i vardagsrummet. De känns obehagligt då ja inte vet vad de är.

Ska kolla lite på de du nämnt. Tyvärr lär de väl bli dyrt att installera en massa men ja bör ju helt klart se över det.
Enligt grannarna så har dom ingenting så ja förstår inte varför bara jag verkar drabbas. Alla hus runt mig är dessutom högre än mitt...

Angående blixtarna i vardagsrummet så hade jag lite det samma. I en dosa så hittade jag en telekabel som gick ihop med den inkommande kabeln. Så då blixten slog ned i teleledningen en bit från mitt hus så gick överspänningen genom ledningen och det blev överslag i dosan. Kablarna låg helt utan avslut inne under ett doslock. Nu kapade jag ledningen som går in i huset då jag inte använder kopparledningarna längre. och blixtrandet i dosan i väggen upphörde helt efter detta.

Så fundera på om det inte kan vara en teleledning som ligger gömd någonstans. Inte bra då det innebär en ordentlig brandfara.
Citera
2018-06-12, 17:52
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Hahaha nej ja avstår nog att montera någon form av vindflöjel på mitt hustak
Lär inte bli någon vajer ut med husväggen heller, om ja inte vill bli först i området med detta.

Nu börjar det låta lite modernare istället för att montera höga åskledare på taket
Väntar på att få fiber och då kan ja ta bort dom gamla teleledningen helt.
Försöker att köra wifi till det mesta men som till larmdosan är det ju kabel, likaså har jag de till en splitter för tv och tv-spel då uppkopplingen i huset inte är någon höjdare.
Tror inte de gått 1 hel månad sen ja bytte router senast och så small det i helgen igen.
Är mest orolig över att det blixtrar till i vardagsrummet. De känns obehagligt då ja inte vet vad de är.

Ska kolla lite på de du nämnt. Tyvärr lär de väl bli dyrt att installera en massa men ja bör ju helt klart se över det.
Enligt grannarna så har dom ingenting så ja förstår inte varför bara jag verkar drabbas. Alla hus runt mig är dessutom högre än mitt...



är ju inte dyrt o installera åskledare det kan man tillverka själv du vet dom gamla tv antennerna var ända kotte hade på husen går o bygga om en sådan till åskledare
bara att dra en stålvajer från den och sätta ett järnspätt i gräsmattan och vrida vajern runt den ett par varv så har du ju i princip en åskledare,,,,,, jag hade en segelbåt för ett par årsen vet du vad dom använder som åskledare :P dom tar start kablar till bilar sätter fast ena änden i masten och den andra änden slänger dom ner i vattnet så har du din åskledare smart va :P
Citera
2018-06-14, 04:35
  #17
Medlem
JEBUS-666s avatar
Om du monterar en hög metall-åskledare på taket så är risken att en Blixt slår ner i huset större, än om du Inte har en åskledare...

''The Irony..... The Irony'' Läs detta med Marlon Brandos röst i Apocalypse Now
Citera
2018-06-17, 23:02
  #18
Medlem
Luxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JEBUS-666
Om du monterar en hög metall-åskledare på taket så är risken att en Blixt slår ner i huset större, än om du Inte har en åskledare...

''The Irony..... The Irony'' Läs detta med Marlon Brandos röst i Apocalypse Now

När åskan väl bestämt sig att slå ner kommer den ta bästa vägen inom en radie på 30meter. Så man ska ha rätt mycket otur till att börja med för att den ska slå ner just hos dig. Omvänt så behöver du ha en högre och bättre ledare inom 30m för att vara skyddad.
Citera
2018-07-08, 05:18
  #19
Medlem
Kloges avatar
Istället för att dra ut kontakter när det åskar, då det inte är lätt att komma till häll, kylskåp, tvättmaskin, bakom soffan mm så bryter jag strömmen med brytaren på inkommande ström plus att jag slår ifrån jordfelsbrytaren så jag har brutit på två ställen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback