Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-12, 06:57
  #1
Medlem
Snubben2006s avatar
Tänkte börja rycka upp hundratals maskrosor från gräsmattan, hur gör jag med hålen? Stampa ner med foten eller lägga i jord /gräsfrön?
Citera
2018-06-12, 07:01
  #2
Medlem
Drama-Llamas avatar
De går ihop av sig själv. Lägg tiden på något viktigare.
Citera
2018-06-12, 14:43
  #3
Medlem
borrizs avatar
Använder du en ogräsupptagare så åker det upp en bit jord som omger roten. Efter ett tag så blir den en del av gräsmattan som har åkt i komposthögen. Jag brukar plocka fram maskrosplantan ur jordbiten, som jag sedan släpper tillbaka och trampar ner i hålet.

Använder du maskrossticka så brukar det vara minimala mängder jord som följer med.
Citera
2018-06-12, 14:59
  #4
Medlem
Funkar det inte med ogräsmedel som tar död på hela roten?
Citera
2018-06-14, 20:07
  #5
Medlem
Snubben2006s avatar
Gav upp rätt snabbt, lyckades få upp 10% med rötterna med fiskars ogräsupptagare.
Skulle tagit bort när de började blomma i maj nu är det försent.
Så .. Round up fungerar?
Vågar man spruta round up över gräsmattan?
Tar den inte kål på grässtråna?
Citera
2018-06-14, 21:24
  #6
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben2006
Gav upp rätt snabbt, lyckades få upp 10% med rötterna med fiskars ogräsupptagare.
Skulle tagit bort när de började blomma i maj nu är det försent.
Så .. Round up fungerar?
Vågar man spruta round up över gräsmattan?
Tar den inte kål på grässtråna?
Hustruns väninna gjorde just så, slutresultatet blev tråkiga, gula, vissna hål i gräsmattan som satt kvar i evigheter.
Skall du tvunget använda Roundup i gräsmattan, så nöj dig med att pensla bekämpningsmedel på bladen.
Citera
2018-06-20, 22:57
  #7
Medlem
dryopteriss avatar
I varje hål kan du plantera en Taraxacum albidum.
Vit maskros.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback