Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-12, 05:30
  #1
Medlem
I England och i U.S.A så har det framkommit flera gånger i TV-Program och filmer där de behandlar gästen/kunden i en restauranger som om den människan vore speciell gäst.

Finns det sådana restauranger i Sverige? Vore kul att känna av hur det känns med en sådan stämning i luften.

Har ni själva varit i U.S.A och/eller England och fått upplevelse av sådan behandling, hur var det?

Jag tror även att de gör så i Frankrike och säkerligen i flera länder.

Berätta er erfarenhet och om ni känner till sådana restauranger i Sverige, informera gärna vart sådan ställe ligger.

Varför existerar inte sådana ställen/ovanligt att sådant förekommer i Sverige? Det har ju diskuterats förut här på forumet om Sveriges-sociala-system. Är det kanske på grund av det som sådana ställen knappt finn/inte alls finns?
Citera
2018-06-12, 05:45
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djicp
I England och i U.S.A så har det framkommit flera gånger i TV-Program och filmer där de behandlar gästen/kunden i en restauranger som om den människan vore speciell gäst.

Finns det sådana restauranger i Sverige? Vore kul att känna av hur det känns med en sådan stämning i luften.

Har ni själva varit i U.S.A och/eller England och fått upplevelse av sådan behandling, hur var det?

Jag tror även att de gör så i Frankrike och säkerligen i flera länder.

Berätta er erfarenhet och om ni känner till sådana restauranger i Sverige, informera gärna vart sådan ställe ligger.

Varför existerar inte sådana ställen/ovanligt att sådant förekommer i Sverige? Det har ju diskuterats förut här på forumet om Sveriges-sociala-system. Är det kanske på grund av det som sådana ställen knappt finn/inte alls finns?

Den lokala krogen behandlar mig som en unik gäst när jag är ute och dricker bira...
Citera
2018-06-12, 05:57
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
Den lokala krogen behandlar mig som en unik gäst när jag är ute och dricker bira...
Ja juste. Det där har jag fått uppleva på en utekväll. Det är sällan som jag går till en krog.

Men mer än det borde det kanske finnas?

Jag tror ändå priset går till länderna Frankrike, England och U.S.A
Citera
2018-06-12, 06:06
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djicp
I England och i U.S.A så har det framkommit flera gånger i TV-Program och filmer där de behandlar gästen/kunden i en restauranger som om den människan vore speciell gäst.

Finns det sådana restauranger i Sverige? Vore kul att känna av hur det känns med en sådan stämning i luften.

Har ni själva varit i U.S.A och/eller England och fått upplevelse av sådan behandling, hur var det?

Jag tror även att de gör så i Frankrike och säkerligen i flera länder.

Berätta er erfarenhet och om ni känner till sådana restauranger i Sverige, informera gärna vart sådan ställe ligger.

Varför existerar inte sådana ställen/ovanligt att sådant förekommer i Sverige? Det har ju diskuterats förut här på forumet om Sveriges-sociala-system. Är det kanske på grund av det som sådana ställen knappt finn/inte alls finns?

Om du vill ha en upplevelse utöver det vanliga här hemma i sverige kan jag varm rekommendera frantzén.

Jag är egentligen en kebabpizza kille och gillar kvarters-sunk-krog-atmosfären som ofta också brukar vara ganska genuin och brukar vara ganska skeptisk till allt lovordande om restauranger hit och dit, som ofta bara visar sig vara halvmediokra, med en tillgjort trevlig personal, dock med en nota på 1.200:-

Men i stället för 10 sådana besök äter jag hellre ikea-korv i ett halvår och lägger pengarna på ETT besök hos frantzén.

Och personalen och att du inte ska känna dig omhändertagen eller utvald behöver du inte oroa dig över, det är fler som jobbar än vad det är gäster och dom brinner för det dom gör.

Sen om det bara handlar om personalens bemötande fanns det ett roligt ställe i bromma, vet inte om det finns kvar, som hette svedala, där ägaren gjort en grej av att titt som tätt skälla ut gästerna.
__________________
Senast redigerad av rotebro-conny 2018-06-12 kl. 06:10.
Citera
2018-06-12, 06:28
  #5
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djicp
I England och i U.S.A så har det framkommit flera gånger i TV-Program och filmer där de behandlar gästen/kunden i en restauranger som om den människan vore speciell gäst.

Finns det sådana restauranger i Sverige? Vore kul att känna av hur det känns med en sådan stämning i luften.

Har ni själva varit i U.S.A och/eller England och fått upplevelse av sådan behandling, hur var det?

Jag tror även att de gör så i Frankrike och säkerligen i flera länder.

Berätta er erfarenhet och om ni känner till sådana restauranger i Sverige, informera gärna vart sådan ställe ligger.

Varför existerar inte sådana ställen/ovanligt att sådant förekommer i Sverige? Det har ju diskuterats förut här på forumet om Sveriges-sociala-system. Är det kanske på grund av det som sådana ställen knappt finn/inte alls finns?
Problemet är att i USA utgör drixen servitörens lön och servitören är därför angelägen om att du får en bra upplevelse, så att du vill drixa bra.
I Sverige betalar krögaren servitören lön enligt avtal och drixen är inbakad i notan. Servitören har helt enkelt inte samma incitament att ge en ytterst bra service.

Håll dig därför till en krog/restaurang/mjölkbar var generös med drixen, det sprider sig snart att du är en kund som det lönar sig att ta hand om.
Citera
2018-06-12, 08:37
  #6
Medlem
LuluBrooksies avatar
Jag kände så när jag var på GQ (gastronomisk qvot) för ett antal år sedan. Tyvärr finns inte den restaurangen kvar. Har varit med om detta utomlands på hotell/restaurang i lyxnivå.
Citera
2018-06-12, 08:42
  #7
Medlem
Sainsburyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djicp
I England och i U.S.A så har det framkommit flera gånger i TV-Program och filmer där de behandlar gästen/kunden i en restauranger som om den människan vore speciell gäst.

Har ni själva varit i U.S.A och/eller England och fått upplevelse av sådan behandling, hur var det?

Varför existerar inte sådana ställen/ovanligt att sådant förekommer i Sverige? Det har ju diskuterats förut här på forumet om Sveriges-sociala-system. Är det kanske på grund av det som sådana ställen knappt finn/inte alls finns?

Jag har jobbat på dessa ställen, dock inte i Sverige. Det är alltid kul att få gästen att känna sig speciell, men det kan även verkligen ta på krafterna då man faktiskt inte är sig själv i jobbet.

Varför det inte finns i Sverige tror jag beror på att vi inte har det service tänket här. Här i Sverige ska ju alla vara lika och respekteras lika, jantelagen så att säga.
Det finns säkerligen ett par ställen där man har den servicen du efterfrågar.. jag vet inte men jag gissar på att Grand Hotel (Stockholm) har den servicen.

Och när det gäller dessa ställen, så är du alltid en gäst och aldrig en kund.
Citera
2018-06-12, 10:52
  #8
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny

Sen om det bara handlar om personalens bemötande fanns det ett roligt ställe i bromma, vet inte om det finns kvar, som hette svedala, där ägaren gjort en grej av att titt som tätt skälla ut gästerna.
Svedala med ägare var ett skönt ställe. Ägaren och restaurangen blev belönad med medalj av den italienska staten för arbetet med att sprida äkta italiensk mat och restaurangkultur utanför Italien.
Åt man maten på "Rätt sätt" så var han världens trevligaste, men bad man om t.ex ketchup till bolognesen eller grädde i carbonaran så åkte man nästan på en propp!
Restaurangen stängdes tyvärr för ca femton år sedan när ägaren gick i pension, och nu så ligger det en "Texas Longhorn" där istället som förövrigt är riktigt hyfsad, speciellt när det gäller service.

Franzén har suverän service och personal som verkligen vet hur man tar hand om en kund för bästa upplevelse. Operakällaren likaså!
__________________
Senast redigerad av Andersdamaan 2018-06-12 kl. 10:56.
Citera
2018-06-12, 16:21
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Håll dig därför till en krog/restaurang/mjölkbar var generös med drixen, det sprider sig snart att du är en kund som det lönar sig att ta hand om.

This! Att vara stammis, vara generös och trevlig är det bästa sättet oavsett var man än är. Gick till en bar där jag bor (mitt stammishak) och köpte 24 öl för 88 yuan. Det var sista kvällen de hade det erbjudandet. Efter att ha druckit 6 öl fick jag ett mess om att sticka till ett annat ställe pga svensexa. Jag betalade 88 yuan och lämnade in resten av ölen.

När jag kom dit 4 dagar senare levererade de mig ölen utan att jag behövde betala. Att vara välkänd och omtyckt ger den bästa servicen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback