Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-12, 00:21
  #1
Medlem
Rauno1s avatar
Jag funderar på att laga mat en gång i veckan, Låt säga 4 olika rätter x 7 portioner vardera, Det skulle ta 2-3timmar ca och jag kan frysa in ungefär hälften och ha resten i kylskåpet.

Fördelarna skulle vara många, 1 Jag spar tid.2 Alltid äta hemlagat/nyttigt 3 Lätt att äta lagom/räkna kalorier. 4 Billigt. 5 Lätt att handla allt samtidigt, spar tid här med.

Ett mål om dagen skulle kunna vara nylagat för att få lite variation, tex frukost, något snabbt, typ gröt och ägg.

Bra ide?

Slipper ju att äte ute och andra nödlösningar, Spar massa tid och pengar och kommer garanterat äta näringsrikare än i vanliga fall.

Planera och storhandla en gång i veckan och lägga 2-3timmar på matlagning på söndagen.

Söker inspiration till bra rätter som går att frysa in och tips på hur jag kan förbättra iden.

Funderar på praktisk förvaring, små glasmatlådor kanske.
__________________
Senast redigerad av Rauno1 2018-06-12 kl. 00:35.
Citera
2018-06-12, 00:26
  #2
Medlem
spagetti med köttfärssås, lasagne, grillat kött (även i ugnen) med typ klyftpotatis. det går väl i princip att frysa det mesta
Citera
2018-06-12, 00:54
  #3
Medlem
526s avatar
Ja det är en mycket bra idé. Matlådor till jobbet spar flera tusen i månaden man kan köpa aktier och bitcoins för.

Grytor är bra och lätta att göra. Matiga sallader på sommaren. Rotfrukter och kött på hösten.

Kolla foodpreping på nätet.
__________________
Senast redigerad av 526 2018-06-12 kl. 00:58.
Citera
2018-06-12, 04:51
  #4
Medlem
Att ta med matlåda till jobbet är något som är bra både för plånboken, hälsan och miljön. Dessutom blir det mycket godare.
Att frysa potatis brukar inte alltid bli så bra, den blir lätt vattning när den tinar. Det fungerar dock om man har den i en gryta. Ris, couscous och bulgur fungerar utmärkt att frysa och har bra smak och konsistens även som tinad.
Det finns utmärkta matlådor av glas med snäpplock av plast på ICA, det blir lite dyrare än plastlådor men de blir lätt lite missfärgade och sunkiga i längden. Glaslådorna kan man också använda för uppläggning vid middag hemma, de är snygga nog för det.
Grytor och gratänger är säkra kort, där kan du ha det som du gillar. Helstekt skinka i ugn som du sedan delar upp och kompletterar med kokta rotfrukter (fungerar bättre än potatis) gör sås på skinkskyn. En bra och billig variant när man känner att man vill ha helt kött.
Citera
2018-06-13, 13:27
  #5
Medlem
Rauno1s avatar
Har beställt 20st 1liters matlådor på nätet och planerar storhandlingen till lördagen nu, Sen blir det att sjösätta iden på söndag och utverdera hur det kändes i praktiken.

Första veckan funderar jag på att testa Chiliconcarne, Ärtsoppa, Linsbiffar med ris, Kycklingfilet med klyftpotatis.

Ser fram emot att plocka fram 4st glaslådor ur frysen kvällen innan så dem får tina tills nästa dag då jag har färska hemlagade mål som tar några minuter att värma upp.
Citera
2018-07-01, 19:31
  #6
Medlem
Rauno1s avatar
Har kommit igång lite halvt med foodprepping-projektet och måste säga att det är riktigt praktiskt på alla sätt och det hjälper mig verkligen att sköta kosten bättre och spar tid o pengar.

Fett nice att alltid ha glaslådor med fräsch hemlagad välsmakande kvalitetsmat i perfekta portioner, In i micron och hacka upp en enkel sallad under tiden...Pling!...3 minuter senare sitter jag där med värsta måltiden.

Minskat sötsug och minskat behov av att äta ute är som en bonus.

Foodprepping är grymt underskattat!
Citera
2018-07-01, 20:56
  #7
Medlem
MuscleSharks avatar
Smidigt om man kan göra det. Enda nackdelen är att maten kommer smaka skit om den får stå för länge.
Fryst mat smakar t o m sämre, förutom köttbullar vilket jag tycker funkar även om de varit frysta.
Citera
2018-07-02, 22:16
  #8
Medlem
Rauno1s avatar
Jag lagar bara rätter till foodprepen som smakar bra efter uppvärmning/upptining, Dem klara iallfall ett par dagar kylskåp och jag tycker inte dem smakar sämre efter upptining heller. Lagar mest basic grejer som råris kyckling och bönor eller köttfärsås med bönpasta osv.

Tid finns alltid över om man skulle vilja laga någon ala carte gourmeträtt under veckan här och där

Ska bli kul att exprimentera lite och försöka hitta nya lämpliga rätter.
Citera
2018-07-03, 08:43
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rauno1
Jag lagar bara rätter till foodprepen som smakar bra efter uppvärmning/upptining, Dem klara iallfall ett par dagar kylskåp och jag tycker inte dem smakar sämre efter upptining heller. Lagar mest basic grejer som råris kyckling och bönor eller köttfärsås med bönpasta osv.

Tid finns alltid över om man skulle vilja laga någon ala carte gourmeträtt under veckan här och där

Ska bli kul att exprimentera lite och försöka hitta nya lämpliga rätter.

Kan ge dig en av mina godaste maträtter som jag själv fryser in stora mängder av. Den har ingen namn, men består av kyckling. Även en bra fördelning av protein, fett och kolhydrater om du bryr dig om sådant.

2kg kyckling
1 burk 5dl creme fraishe (lätt varianten fungerar bra också)
1 burk mango chatney
2.5 dl grädde (matlagningsgrädde fungerar också)
2 msk curry

Ugn på 200 grader
Stek upp kycklingen.
Blanda ihop grädde, mango chatney, creme fraishe och curry i en bunke.
Lägg kycklingen i en form. På med röran. Toppa med lite ost.
Ha i ugn 20 min.

Djävulsk gott!
Citera
2018-07-14, 22:32
  #10
Medlem
Rauno1s avatar
Kör stadigt på foodpreping nu!

Det första positiva jag märkt är att jag har haft 0 sötsug sedan jag började foodpreppa, Jag har i vanliga fall problem med sötsuget och äter godis ofta men har inga problem att helt låta bli nu.
Bara det är en riktigt bra anledning att fortsätta! Slippa allt socker och annat skräp.

En annan bra grej är att det är sjukt enkelt att ligga på balans iom att jag kan räkna ut och styra mitt kaloriintag isamband med att jag skriver råvaru/inköpslistan, Jag vet precis vad jag kommer stoppa i mig under veckan.

Sedan ekonomin, Jag brukade äta ute dagligen innan, En lunch ute kostar lika mycket som 5 hemlagade måltider ungefär, Vågar inte gissa vad jag lade på mat tidigare! All utemat + allt godis + Råvaror.

En annan sak jag märkt tydligt är hur lite tid jag behöver lägga på matlagning under veckan, Sjukt smidigt att ha allt klart.

Tummen upp för foodprepp!
__________________
Senast redigerad av Rauno1 2018-07-14 kl. 22:38.
Citera
2018-07-15, 22:37
  #11
Medlem
Roidberts avatar
Jag kan varmt rekommendera att du skaffar en riskokare. Det underlättar matlagningen enormt om du äter ris ofta.
Citera
2018-07-20, 20:31
  #12
Medlem
Rauno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Jag kan varmt rekommendera att du skaffar en riskokare. Det underlättar matlagningen enormt om du äter ris ofta.

Tack för tipset, Skulle somsagt underlätta.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback