Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-11, 23:39
  #1
Medlem
Vurtnes avatar
Har precis börjat intressera mig för Fatalism.

Har ni några tips på bra böcker man bör läsa?
Citera
2018-06-12, 00:37
  #2
Medlem
AA-suiteds avatar
Kolla upp determinism. Överlappar mycket med fatalism och jag tror att det har skrivits om mer än fatalism. Jag tror också att du kommer att finna determinism mer intressant än fatalism när du reder ut skillnaderna mellan dem.
__________________
Senast redigerad av AA-suited 2018-06-12 kl. 00:41.
Citera
2018-06-17, 14:05
  #3
Medlem
Detevigaavigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oreokalle
På vilket sätt tror du (kanske) att vi inte har en fri vilja? Finns flera tolkningar på hur det kan se ut.
Det här är inte en trådstart i Filosofi-delen utan i Litteratur och trådstarten är väldigt tydlig. Så sluta vara en idiot och kom med lästips istället!

Jag är oxå intresserad av fatalism som ren företeelse och tanke. Vill du ha tips om "fatalism" som faktaböcker och liknande eller som Romaner som bygger på det temat??

Jag själv skulle gärna vilja få tips om romaner som behandlar temat som sådant. Det borde finnas!

Hittade en liten lista efter en snabb googling. men jag gillar att få tips av initierade forummedlemmar men detta får bli mitt bidrag
https://www.goodreads.com/shelf/show/fatalism
Citera
2018-06-17, 21:22
  #4
Medlem
Vilken bok som helst inom metafysiken bör rimligen behandla determinism/fatalism. Metaphysics av Peter van Ingwagen är ett exempel tillsammans med Riddles of Existence av Earl Conee och Theodore Sider. Den senare behandlar mer specifikt fatalism i ett kapitel medan van Ingwagens bok mer generellt behandlar fri vilja, libertarianism, determinism och indeterminism.
Citera
2018-06-20, 07:51
  #5
Medlem
Lugalzagesis avatar
Abolishing Freedom: A Plea for a Contemporary Use of Fatalism

http://www.nebraskapress.unl.edu/uni...9780803284371/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback