Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-17, 13:53
  #13
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoelSUOMI
För det första kan vi väl se till att stava våra rubriker ordentligt.

För det andra är det ju en betänklighet i sig att någon som läxar upp var och en för att ha sovit i trafikskolan själv inte minns det första man får lära sig (åtminstone nu för tiden. Dinosaurier, känn er träffade).

För det tredje så är utfartsregeln en väjningspliktsregel som gäller den som lämnar en parkering, garageuppfart, bensinstation, gångfartsområde m.fl. för att trafikanter på anslutande väg inte ska behöva bromsa för var och en som skall ut i betydligt lägre hastighet.

På själva parkeringsplatsen har man att tillämpa utfartsregeln ut ur själva rutan>parkerings"gatan">parkeringsplatsen och till sist själva parkeringsområdet i den ordningen.

Den vita bilen mitt i bilden skulle alltså kunna tvingas tillämpa utfartsregeln fyra gånger innan denne tagit sig in i cirkulationsplatsen.

Alla fordon från samma parkeringsplats "har" utfartsregel mot fordon från den högra platsen.

Detsamma gäller fordon från den nedre platsen. De fordonen har däremot svängningsregel mot fordon som lämnar den övre parkeringen med avsikt att ta sig till cirkulationen.
Ups. Att ingen gnällt på det stavfelet tidigare är ett under då jag själv.... ja.

Men nu känner jag mig träffad.
Till mitt försvar så. Jag känner mig lite stolt att jag som en relik faktiskt kan erkänna att jag inte kan allt utan ber om att få lära mig nya saker😉

Kruxet här är de "lokala föreskrifterna". De på orten kör enl egna regler o då funkar det. Men så kommer en korkad utböling o kör efter Svenska regler.
För mig är inte denna plats ett problem. Jag kör så jag inte hamnar i en olycka vilket innebär att jag kanske "gör fel" enl trafIkreglerna.
Här funkar det.
Däremot så bodde jag ett tag i en riktig byhåla o där fanns en "lokal föreskrift" som ställde till det rejält på sommaren när Stockholmarna o Tyskarna invaderad vår håla.
De där jäklarna förstod inte vår huvudled genom centrum (400m). De var så taskiga att de körde efter en konstig högerregel o jävlar vad det smällde.
Det roliga var att detta fortsatte år efter år.
Citera
2018-06-30, 02:08
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Kruxet här är de "lokala föreskrifterna". De på orten kör enl egna regler o då funkar det. Men så kommer en korkad utböling o kör efter Svenska regler.
För mig är inte denna plats ett problem. Jag kör så jag inte hamnar i en olycka vilket innebär att jag kanske "gör fel" enl trafIkreglerna.
Här funkar det.
Däremot så bodde jag ett tag i en riktig byhåla o där fanns en "lokal föreskrift" som ställde till det rejält på sommaren när Stockholmarna o Tyskarna invaderad vår håla.
De där jäklarna förstod inte vår huvudled genom centrum (400m). De var så taskiga att de körde efter en konstig högerregel o jävlar vad det smällde.
Det roliga var att detta fortsatte år efter år.

Suck...
Inavlade bonnläppar som ska hitta på egna trafikregler är tamigfan det värsta som finns. Lär dig att följa svensk lag för tusan.
Citera
2018-06-30, 09:46
  #15
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tygfu
Suck...
Inavlade bonnläppar som ska hitta på egna trafikregler är tamigfan det värsta som finns. Lär dig att följa svensk lag för tusan.
Och du riskerar gärna din bil bara för att lära töntarna.?
Att hävda sin rätt när det leder till krasch verkar puckat.

Vi har några såna ställen i vårt samhälle också.
Trafikskola lär ut rätt beteende i korsningarna men ingen vågar köra efter högerregeln.
Det är besvärligt att krocka.
Citera
2018-06-30, 11:47
  #16
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tygfu
Suck...
Inavlade bonnläppar som ska hitta på egna trafikregler är tamigfan det värsta som finns. Lär dig att följa svensk lag för tusan.
Så.
I din värld är det bättre att ligga i gipspaket o veta att du gjorde rätt än att hellre undvika en olycka?
Jag förstår, precis hur du tänker👍
Citera
2018-07-01, 13:33
  #17
Medlem
Bilden fungerar inte.

En google maps länk vore inte helt fel.
Citera
2018-07-09, 20:14
  #18
Medlem
Relaterad fråga. Här finns en jättestor parkeringsplats:
https://goo.gl/maps/eKojG2FN2qp

Den är så stor att man dragit något som ser ut som en väg igenom den. Men är det en väg så att utfartsregeln ska tillämpas eller anses det vara inne på parkeringen så att högerregeln gäller?
Citera
2018-07-12, 18:04
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Relaterad fråga. Här finns en jättestor parkeringsplats:
https://goo.gl/maps/eKojG2FN2qp

Den är så stor att man dragit något som ser ut som en väg igenom den. Men är det en väg så att utfartsregeln ska tillämpas eller anses det vara inne på parkeringen så att högerregeln gäller?

Det finns linjer på delar av den. Den verkar heta väla vägen och då gäller utfartsregeln.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback