Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-11, 22:03
  #13
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeAreMotorhead
Tror gör man i kyrkan, här är det fakta som gäller.
Jag får i alla fall dra det som ts skriver men får inte utnyttja släpets last fullt ut och jag har utökat b kort. Kyrkan, ska dom få in mej där får dom bära in mej i så fall asgarv
Citera
2018-06-11, 22:23
  #14
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Egentligen får jag inte dra ett bilsläp tomt med min bil, har E, för den får bara dra 1300 men automatiskt sätts vikten till 2650 som står på pappret till släpet.

Stämmer ju inte, har du BE-kort får du köra ett tungt släp med valfri bil om släpet är tomt eller lätt lastat. Då är det faktisk vikt som gäller.

/capmac
Citera
2018-06-11, 22:32
  #15
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Jag får i alla fall dra det som ts skriver men får inte utnyttja släpets last fullt ut och jag har utökat b kort.

Nej, varken med B eller Utökad B (kod 96) får du dra ett sånt släp oavsett last. Med BE får du om du lastar lätt.

/capmac
Citera
2018-06-11, 22:53
  #16
Medlem
hippilis avatar
Sökte och det är inte lätt att bli klokare på vad dom skiver för där jag läste att jag skulle få köra ts ekipage gick inte att länka från körkorts portalen men hitta ett annat i stället. Blev intressant det här så jag ska söka vidare då jag själv kör mkt släp.


https://www.holmgrensbil.se/infocent...la/Dragvikter/
Citera
2018-06-12, 01:45
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Sökte och det är inte lätt att bli klokare på vad dom skiver för där jag läste att jag skulle få köra ts ekipage gick inte att länka från körkorts portalen men hitta ett annat i stället. Blev intressant det här så jag ska söka vidare då jag själv kör mkt släp.
Du kanske skulle ta körkort istället, så att du får anledning att lära dig reglerna på riktigt...
Citera
2018-06-12, 10:08
  #18
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Du kanske skulle ta körkort istället, så att du får anledning att lära dig reglerna på riktigt...
Det gjorde jag 1985
Citera
2018-06-12, 12:59
  #19
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Jag får i alla fall dra det som ts skriver men får inte utnyttja släpets last fullt ut och jag har utökat b kort. Kyrkan, ska dom få in mej där får dom bära in mej i så fall asgarv

Suck, nu gissar du igen, allt står i klartext på nätet nuförtiden....
Citera
2018-06-12, 13:45
  #20
Avstängd
Plaguetongues avatar
nej du går väl efter släpets totalvikt om du inte tagit kort för tunga släp, så om släpvagnen är tom eller inte spelar ingen roll i detta fall.
Citera
2018-06-12, 18:08
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av balthazar5
Vad är det som ska vägas i detta fall? Biltrailern är tom och på pappret står det att den väger 650 kg.?

Med B kort är det Totalvikten som räknas. d.v.s vikten på kärran + maximal last.
Man kan tycka att på en bilkärra är det larvigt, eftersom man ser om den är lastad eller inte. Men tänk dej att det är en "Vanlig" kärra som till hälften är lastad med grus.
Då ska inte Polisen behöva väga. Det räcker med att att se i pappren, om det inte är uppenbart att även kärrans lastvikt är överstigen.
Men då blir det bara "överlast" och på det är det böter. Men om kärras papper säger att Totalvikten är över det du får dra med B kort blir det "Olovlig körning"=Kan i värsta fall ge fängelse.
-
Jag kan som sagt bara hålla med dej att det är tokigt, men det är samma sak med hästtransport. Polisen behöver inte väga hästen.
Citera
2018-06-24, 11:56
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Troligen skiter polisen som stoppar dig i det och låter dig åka men är det en sur jävel som fått skäll för att han skrivit för lite böter den månaden åker du dit ordentligt.

Argumentet om att väga är ganska galet. Man väger för att se om det är överlass men inte för att se om kombinationen är godkänd.

Egentligen får jag inte dra ett bilsläp tomt med min bil, har E, för den får bara dra 1300 men automatiskt sätts vikten till 2650 som står på pappret till släpet. Överlass och lite till. Sverige är ett av få länder som har dessa reglerna. Vill jag köra plankor som är 4,80 m är jag tvingad att surra dem osäkert på ett litet släp eftersom jag inte får låna kompisens 5 m långa bilsläp. Vilket är mest trafiksäkert?

Grattis, två fel av två möjliga... 1: Antalet poliser som skulle rycka på axlarna och låta dig köra vidare med ett tungt släp på b-kort är jävligt lätträknade. 2: vad som står på pappret är helt ointressant om du har e-kort, då är det förnärvarandevikt som gäller. (men dock gäller max totalvikt på släpet 3500kg, om du inte som jag har haft det sen innan 2014, då har vi inga begränsningar)
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback