Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-11, 19:37
  #1
Medlem
Jag har sökt men har svårt att hitta svenska företag att investera i som äger och brukar jordbruksmark. Inter heller hittar jag någon jordbruks/lantbruks-fond för den delen som inte är utländsk.
Är det någon som vet några företag man kan rekommendera att investera i?
Citera
2018-06-11, 19:43
  #2
Medlem
constants avatar
Kanske inte en så dum tanke. Följer tråden.
Citera
2018-06-11, 19:54
  #3
Medlem
Jag har redan investerat i fastighetsaktier och tittat på skog men just jordbruk verkar vara svårt.
Arla ägs kooperativt av mjölkbönder men är det verkligen så outlandish att tex OLW eller Estrella skulle äga några potatisfält eller att en korvfabrik också skulle driva några svingårdar? ägs verkligen all jordbruksmark av enskilda bönder?
Citera
2018-06-11, 20:10
  #4
Medlem
PierreTanguys avatar
Känns lite svajigt att investera i bransch där inte bara marginaler är låga utan där även subventioner är ett måste för att överleva
Citera
2018-06-11, 20:20
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PierreTanguy
Känns lite svajigt att investera i bransch där inte bara marginaler är låga utan där även subventioner är ett måste för att överleva

Du har en poäng där men storbruk måste ju ha bättre marginaler?
Citera
2018-06-11, 20:24
  #6
Medlem
Kennethkvartings avatar
En kille jag pratade med vars föräldrar driver jordbruk påstår att aktiebolag inte får äga jordbruksmark i Sverige. Däremot brukar en bonde ha ett aktiebolag som äger maskiner, byggnader osv. Sedan har han ett jordbruksföretag som äger själva marken.

Jag vet inte om det stämmer som han påstår.
Citera
2018-06-11, 20:25
  #7
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PierreTanguy
Känns lite svajigt att investera i bransch där inte bara marginaler är låga utan där även subventioner är ett måste för att överleva
Min tanke är att vi blir allt fler, kanske inte så mycket i Sverige, men i Världen, fler behöver mat.

Sedan blir jordbruket allt effektivare och mer high-tech. Självkörande fordon är ganska vanligt inom jordbruket redan i dag, men lagändringar krävs för att kunna få dem att härja mer fritt. Och det kommer.
Citera
2018-06-11, 21:02
  #8
Medlem
Felaktigt svar.
__________________
Senast redigerad av AktieStrindberg 2018-06-11 kl. 21:08. Anledning: Felaktigt info
Citera
2018-06-11, 21:03
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
En kille jag pratade med vars föräldrar driver jordbruk påstår att aktiebolag inte får äga jordbruksmark i Sverige. Däremot brukar en bonde ha ett aktiebolag som äger maskiner, byggnader osv. Sedan har han ett jordbruksföretag som äger själva marken.

Jag vet inte om det stämmer som han påstår.

Du har rätt!
http://www.ja.se/artikel/47420/bucht...kopa-mark.html

Nu faller många pusselbitar på plats!
Inte konstigt att vi behöver subventioner till lantbruket! Det går ju inte att fixa privata pengar för att investera i nya maskiner, mer mark, bevattning m.m
Citera
2018-06-11, 21:18
  #10
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
En kille jag pratade med vars föräldrar driver jordbruk påstår att aktiebolag inte får äga jordbruksmark i Sverige.
Men tusan, det hade jag inte en aning om. Tack.
Citera
2018-06-11, 22:02
  #11
Medlem
PierreTanguys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuskenstein
Du har en poäng där men storbruk måste ju ha bättre marginaler?

Kolla på SCA t.ex., absolut en långsiktigt bra investering

Citat:
Ursprungligen postat av constant
Min tanke är att vi blir allt fler, kanske inte så mycket i Sverige, men i Världen, fler behöver mat.

Sedan blir jordbruket allt effektivare och mer high-tech. Självkörande fordon är ganska vanligt inom jordbruket redan i dag, men lagändringar krävs för att kunna få dem att härja mer fritt. Och det kommer.

Skulle inte investera i EU eller nord Amerika dock, isåfall investera i bolag som producerar det jordbruk kräver för drift
Citera
2018-06-11, 22:37
  #12
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuskenstein
Du har rätt!
http://www.ja.se/artikel/47420/bucht...kopa-mark.html

Nu faller många pusselbitar på plats!
Inte konstigt att vi behöver subventioner till lantbruket! Det går ju inte att fixa privata pengar för att investera i nya maskiner, mer mark, bevattning m.m


Nu ska man vara ekonom för att vara bonde. Låna upp gården och maskinerna till vansinne. Expandera och utökning är ett måste precis som all ekonomisk bubbla idag är... Allt kretsar kring att hålla de eviga expansionen uppe och vinsterna försvinner i ett svart hål så ingen kan investera tillräckligt igen utan nerskärning och återhållsamhet istället för att behålla vinsterna.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback