Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-11, 17:03
  #1
Medlem
TheHmms avatar
Jag fick ett brev från hyresgästföreningen idag, där står detta.

http://www.bilddump.se/bilder/201806...:9d82:b62a.jpg

Helt enkelt att hyresgästföreningen säger att man ska tänka på vem man röstar på då Alliansen vill plocka pengar ur LKF (kommunala bostadsbolaget i Lund) för att delvis finansiera sin valbudget, inga hänvisningar till källor eller någon möjlighet att ge andra sidan sin version av detta.

Är det ren propaganda eller gör Alliansen som sossarna gjorde med hela Sveriges pensionssystem?

Sitter någon på kunskap om vad detta är?
Citera
2018-06-11, 17:15
  #2
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHmm
Jag fick ett brev från hyresgästföreningen idag, där står detta.

http://www.bilddump.se/bilder/201806...:9d82:b62a.jpg

Helt enkelt att hyresgästföreningen säger att man ska tänka på vem man röstar på då Alliansen vill plocka pengar ur LKF (kommunala bostadsbolaget i Lund) för att delvis finansiera sin valbudget, inga hänvisningar till källor eller någon möjlighet att ge andra sidan sin version av detta.

Är det ren propaganda eller gör Alliansen som sossarna gjorde med hela Sveriges pensionssystem?

Sitter någon på kunskap om vad detta är?


Hyresgästföreningen är en blodröd sosseförening så de kan påstå vad som helst. Men kommuner har det knapert i dag de vågar inte höja skatten för att finansiera sin mångkulturella åtagande därför mjölkar de alla andra källor.
I min sossestyrda kommun säljer de tomtmark till bostadsbolag för att täcka underskott. Men i nästa led kan bostadsbolagen inte sälja för priserna på bostäder är för höga.

Jo då de är lika goda kålsupare de rödgröna och alliansen. De har dragit på sig eländet med bidragstagande invandrare med de har inga pengar att betala för.
Citera
2018-06-11, 20:04
  #3
Medlem
Kan mycket väl vara så att de vill dra in pengar till kommunens budget. Hur hög avkastningen skall vara på kommunens investerade pengar i fastigheter kan diskuteras. Men det är inte så som hyresgästföreningen nästan antyder att pengarna går in i alliansens valrörelse. Skamlig antydan !
Citera
2018-06-11, 20:52
  #4
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHmm
Jag fick ett brev från hyresgästföreningen idag, där står detta.

http://www.bilddump.se/bilder/201806...:9d82:b62a.jpg

Helt enkelt att hyresgästföreningen säger att man ska tänka på vem man röstar på då Alliansen vill plocka pengar ur LKF (kommunala bostadsbolaget i Lund) för att delvis finansiera sin valbudget, inga hänvisningar till källor eller någon möjlighet att ge andra sidan sin version av detta.

Är det ren propaganda eller gör Alliansen som sossarna gjorde med hela Sveriges pensionssystem?

Sitter någon på kunskap om vad detta är?
Har du ens själv kollat detta källkritiskt eller var problemet så litet att du bara ville skapa en tråd?

För om de gör detta, ordagrannt så är det brottslighet på hög nivå o om någon ens tror att HGF skulle skicka ut brev i stället för att anmäla det måste ha interna problem med sig själv.

Det finns vissa saker man kan plundra ett kommunalt bolag för o gäller det valbudget så är det en gråzon om man fördelar pengarna jämt mellan partierna. O med gråzon så menar jag att jag inte vet.

Men många kommuner använder vinstpengar från sina bolag för att använda till annat.
I mitt fall Linköping. Där får de boende i kommunala Stångåstaden betala för bolagets vinster o de är höga. Dessa pengar går inte oavkortat tillbaka till hyresgästerna utan till hela befolkningen.
Samma sak med Tekniska Verken som numer är verksamma i andra kommuner samt tar emot andras sopor. Det företaget gräver Linköpingsborna guld ur.
Så, mycket är tillåtet men inte att enskilt stötta vissa grupper. Konstigt om det stämmer o inte är anmält.
Citera
2018-06-11, 21:53
  #5
Medlem
Varför ska ett kommunalt bostadsbolag inte få använda sina pengar som intäkter precis som ett privat fastighetsbolag? Får de rödgröna makten kommer de att använda det kommunala bostadsbeståndet till att dela ut lägenheter till nyanlända med socialbidrag genom förturer i bostadskön och förvandla Lund till ett nytt Malmö. Det är precis så de har gjort Malmö och titta på hur det har gått. Det är en viktig fråga, inte något så självklart som att ett fastighetsbolag genererar intäkter som går till kommunen.
Citera
2018-06-11, 22:15
  #6
Medlem
Hlewagastirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Det finns vissa saker man kan plundra ett kommunalt bolag för o gäller det valbudget så är det en gråzon om man fördelar pengarna jämt mellan partierna. O med gråzon så menar jag att jag inte vet.
Jag har varit kassör i ett partis kommunförening. Alla partier som fått 2% eller mer i det senaste valet får gratis tryckning av tre gånger fler valsedlar än det finns röstberättigade i kommunen. De partier som finns representerade i kommunen får ett grundbidrag och en viss summa pengar per representant. Hur stora summorna och grundbidraget är röstar fullmäktige om året innan när de bestämmer budgeten. Fullmäktige beslutar också hur bidrag för eventuella vildar, tomma stolar och partibytare ska hanteras.
Citera
2018-06-11, 22:31
  #7
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hlewagastir
Jag har varit kassör i ett partis kommunförening. Alla partier som fått 2% eller mer i det senaste valet får gratis tryckning av tre gånger fler valsedlar än det finns röstberättigade i kommunen. De partier som finns representerade i kommunen får ett grundbidrag och en viss summa pengar per representant. Hur stora summorna och grundbidraget är röstar fullmäktige om året innan när de bestämmer budgeten. Fullmäktige beslutar också hur bidrag för eventuella vildar, tomma stolar och partibytare ska hanteras.
Jojo. Det där är gällande regler. Här handlar det om Allianspartierna har förskansat sig pengar ur ett kommunalt bolag eller inte.
Men jag ska ändå vara ärlig o tacka för ett informativt inlägg. Lite koll hade jag. Men inte så i detalj.
Citera
2018-06-12, 05:54
  #8
Medlem
TheHmms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Har du ens själv kollat detta källkritiskt eller var problemet så litet att du bara ville skapa en tråd?

För om de gör detta, ordagrannt så är det brottslighet på hög nivå o om någon ens tror att HGF skulle skicka ut brev i stället för att anmäla det måste ha interna problem med sig själv.

Det finns vissa saker man kan plundra ett kommunalt bolag för o gäller det valbudget så är det en gråzon om man fördelar pengarna jämt mellan partierna. O med gråzon så menar jag att jag inte vet.

Men många kommuner använder vinstpengar från sina bolag för att använda till annat.
I mitt fall Linköping. Där får de boende i kommunala Stångåstaden betala för bolagets vinster o de är höga. Dessa pengar går inte oavkortat tillbaka till hyresgästerna utan till hela befolkningen.
Samma sak med Tekniska Verken som numer är verksamma i andra kommuner samt tar emot andras sopor. Det företaget gräver Linköpingsborna guld ur.
Så, mycket är tillåtet men inte att enskilt stötta vissa grupper. Konstigt om det stämmer o inte är anmält.

Jävla asspieflashbackmupp, varför jag skriver på flashback är för att brevet inte innehöll källor elöer beslut som gick att undersöka vidare och jag ville diskutera om det var ren propaganda eller inte, om du hade väntat 2 sekunder innan du slängde fram kuken på tangentbordet och började veva så hade du hunnit läsa att det var just en källkritisk diskussion jag ville fram till...
Citera
2018-06-12, 12:35
  #9
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHmm
Jävla asspieflashbackmupp, varför jag skriver på flashback är för att brevet inte innehöll källor elöer beslut som gick att undersöka vidare och jag ville diskutera om det var ren propaganda eller inte, om du hade väntat 2 sekunder innan du slängde fram kuken på tangentbordet och började veva så hade du hunnit läsa att det var just en källkritisk diskussion jag ville fram till...
O om du använt huvudet innan det brann så hade du förstått att du som fått brevet med lätthet kunde kontrollera det själv tack vare offentlighetsprincipen.
Men du valde att fråga Flashback om oegentligheter i ditt närområde. För jag, boende i Östergötland har inte fått samma information.
Citera
2018-06-12, 12:55
  #10
Medlem
TheHmms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
O om du använt huvudet innan det brann så hade du förstått att du som fått brevet med lätthet kunde kontrollera det själv tack vare offentlighetsprincipen.
Men du valde att fråga Flashback om oegentligheter i ditt närområde. För jag, boende i Östergötland har inte fått samma information.

Mycket roligare med svar från flashback, mycket enklare också.

Sen ställer jag mig tvärt emot ditt påstående att jag med "lätthet" kan kontrollera det via offentlighetsprincipen.

Jag kan med lätthet fråga på flashback, genom offentlighetsprincipen måste jag ju prata med riktiga människor och antagligen begära ut flera dokument som kan sen måste gå igenom.
Citera
2018-06-12, 12:59
  #11
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHmm
Mycket roligare med svar från flashback, mycket enklare också.

Sen ställer jag mig tvärt emot ditt påstående att jag med "lätthet" kan kontrollera det via offentlighetsprincipen.

Jag kan med lätthet fråga på flashback, genom offentlighetsprincipen måste jag ju prata med riktiga människor och antagligen begära ut flera dokument som kan sen måste gå igenom.
Men svaret är ju skitenkelt. Alliansen begår brottslig handling om de ensidigt plockar ut pengar från ett kommunalt bolag.
Därför finns bara två alternativ.
1. Hyresgästföreningen som hatar borgliga partier borde ha anmält detta.
2. Hyresgästföreningen snackar skit.

För om detta skulle stämma så är den en skandal så stor att till o med jag som skiter i det mesta skulle bli förbannad.
Jo, jag skiter i det mesta men gillar att debattera det mesta,
Citera
2018-06-12, 13:08
  #12
Medlem
TheHmms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Men svaret är ju skitenkelt. Alliansen begår brottslig handling om de ensidigt plockar ut pengar från ett kommunalt bolag.
Därför finns bara två alternativ.
1. Hyresgästföreningen som hatar borgliga partier borde ha anmält detta.
2. Hyresgästföreningen snackar skit.

För om detta skulle stämma så är den en skandal så stor att till o med jag som skiter i det mesta skulle bli förbannad.
Jo, jag skiter i det mesta men gillar att debattera det mesta,

Ja, jag håller med dig, sen erkänner jag att jag delade brevet för att delvis upplysa människor om att det kan vara ren propaganda. Vilket jag hoppas tråden hjälper till med.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback