Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-11, 13:29
  #1
Medlem
Hej, när jag häller i min organiska näring till chilliplantorna går pH värdet ner från 8.5 till 4.5.

Köpte pH+ för att motverka detta men satan så dyrt det blir.

Måste jag pH reglera upp vattnet innan vattning eller kan det vara 4.5?
Det är jord jag odlar i.
Citera
2018-06-16, 20:12
  #2
Medlem
Varför inte byta näring? Det låter som det är något fel på näringen om den är så sur, de olika cannabis näringarna jag testat fixar stabil ph i vattnet så man slipper tänka på det.
Citera
2018-06-18, 12:10
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seanprice
Varför inte byta näring? Det låter som det är något fel på näringen om den är så sur, de olika cannabis näringarna jag testat fixar stabil ph i vattnet så man slipper tänka på det.

3dje flaskan och alltid samma så det är nog inget fel på den. Det är organisk näring.
Citera
2018-06-18, 13:14
  #4
Medlem
Sw33tmaryjanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dell
3dje flaskan och alltid samma så det är nog inget fel på den. Det är organisk näring.
Well,, ngt skumt är det.
Jag använder själv organinsk näring (Biobizz) och jag har 8,2 i ph från kranen. Efter ett dygn, rumstempererat 22 grader, får jag 6,8 i ph. Runoff ligger på 6,3.
Alltså en sänkning på 1,2 så det låter extremt mycket med en halvering av ph i ditt fall.

Har du haft flaskorna öppnade, eller är de nyöppnade? Med organisk näring så är de inte så hållbara just pga att de är organinska (inga konserveringsmedel).
Citera
2018-06-20, 00:13
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sw33tmaryjane
Well,, ngt skumt är det.
Jag använder själv organinsk näring (Biobizz) och jag har 8,2 i ph från kranen. Efter ett dygn, rumstempererat 22 grader, får jag 6,8 i ph. Runoff ligger på 6,3.
Alltså en sänkning på 1,2 så det låter extremt mycket med en halvering av ph i ditt fall.

Har du haft flaskorna öppnade, eller är de nyöppnade? Med organisk näring så är de inte så hållbara just pga att de är organinska (inga konserveringsmedel).


Vad ska vanligt kranvatten ha i ph helst ?
Citera
2018-06-20, 13:26
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wine1
Vad ska vanligt kranvatten ha i ph helst ?

Har även en till fråga men om Näringen , Har näring som te.x Ett kvävefritt mineralgödsel från Hasselfors någon nytta i våran hobby jord när det är dags för blom? Är ju ett jäkla tjat om lågt kväve så då bör väl kvävefritt vara kanon?
Citera
2018-06-21, 18:03
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dell
3dje flaskan och alltid samma så det är nog inget fel på den. Det är organisk näring.

Då är fel en definitionsfråga. Jag skulle definitivt säga att det är fel på näringen om den är så helvetes sur. Jag själv använde ph- förut innan jag märkte att alla näringar jag använt fixar perfekt ph om de får stå lite.

Så antingen får du byta till bra näring eller fortsätta kalibrera ditt ph.
Citera
2018-07-01, 12:23
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seanprice
Då är fel en definitionsfråga. Jag skulle definitivt säga att det är fel på näringen om den är så helvetes sur. Jag själv använde ph- förut innan jag märkte att alla näringar jag använt fixar perfekt ph om de får stå lite.

Så antingen får du byta till bra näring eller fortsätta kalibrera ditt ph.


Fixat Gold Label nu och ska testa

Tackar
Citera
2018-07-03, 01:12
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dell
Fixat Gold Label nu och ska testa

Tackar

Bra val, jag kör också på goldlabel
Citera
2018-07-03, 11:13
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seanprice
Bra val, jag kör också på goldlabel

Kör du enligt doseringsanvisningen?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback