Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-11, 10:19
  #1
Medlem
Så här skriver en användare i en annan tråd.

Citat:
Ursprungligen postat av luckybuddhaluke
Tja alt 1 låt oss säga att jag (eller övriga inblandade) låtsas vara en hen som du har lång kontakt med på nätet och får känslor för. Dina känslor svämmar över och du känner att du måste få se hen. Därav gör du dig skyldig till påringning av dörr och påhälsning AV hen-föräldrar.

alt 2 du ser en hen du inte känner eller nånsin haft kontakt med och därav gör dig skyldig till ...

Det är alltså likställt?

Sammanhanget är inte viktigt för frågeställningen, utan vad som intresserar mig här är det fetade.

jag låtsas vara en hen

Kan man låtsas vara en 'hen'?

Det finns tre fall. Jag är en kvinna, jag är en man eller jag är något mellanting. Om det är biologiskt eller socialt kan kvitta för den här diskussionen. Om det överhuvudtaget är önskvärt att använda ordet 'hen' kan också kvitta för diskussionen. Eftersom ordet 'hen' kan användas för att syfta på en person i alla tre fallen ser det ut som om frågan kokar ner till om man kan låtsas vara något man också faktiskt är.

Om jag är vänsterhänt, kan jag låtsas att jag är vänsterhänt? Kanske?

Om jag börjar med att bluffa med att jag är högerhänt och sedan bygger på med att dubblebluffa om att jag är en högerhänt person som låtsas vara vänsterhänt istället för en vänsterhänt person som låtsas vara en högerhänt person som låtsas vara en vänsterhänt person?

Kopplingen till akademisk filosofi är att det här påminner mig om något jag troligen läst om 'justified true belief' av Quine för länge sedan.
__________________
Senast redigerad av flushbuch 2018-06-11 kl. 10:22.
Citera
2018-06-14, 22:16
  #2
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Akademisk filosofi --> Filosofi
/Moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback