Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-10, 23:13
  #1
Medlem
Hej. Första inlägget här. Börjar bli dags!
Köpt mig en bostadsrätt men orkar inte med nån grannfrejd så att röka grönt på balkongen är uteslutet i detta område. Och man får tydligen inte koppla in en motordriven fläkt till kanalsystemet då antagligen luktar då hela huset.

Tänkte om det finns nån grymm kolfilterfläkt som renar lukten tillräcklig?

Läst att vissa fläktar har extra fett filter som tar bort 95% av oset! Frågan är bara hur stor påverkan en sån har för gräs lukt? Brunt eller cigaretter borde kanske funka ok men någon med erfarenhet?
Citera
2018-06-10, 23:20
  #2
Avstängd
SvettigMumins avatar
Typisk stonerlogik, men visst.

En fläkt är till för att leda ut oset från matlagning. Hur ofta känner du doften från dina grannars marinerade fläskkarré - från ditt fläktsystem? Hur ofta stinker ditt kök curry när dina indiska grannar lagar storkok?

Tänk efter en gång, får du klagomål - sluta.
Citera
2018-06-10, 23:26
  #3
Medlem
Hehe absolut. Men har tidigare haft problem med grannar om allt från röklukt till att hunden leker med en boll på golvet så tänkte börja snällt nu iallafall. Har inte flyttat in än så ingen aning. Bor i 2 våningshus och högst upp, men eftersom man inte får koppla fläkt lär det bli enkelt baksug som leder till badrummen.

Sen vill jag ju även kunna laga mat utan ha os i lägenheten.fläkten som sitter där nu verkar värdelös. Så en återcirkulerande kolfilterfläkt, men är det värt det isåfall? Om någon har en som kan bekräfta det
__________________
Senast redigerad av Exoradex 2018-06-10 kl. 23:37.
Citera
2018-06-10, 23:29
  #4
Medlem
Köp extra kolfilter till din fläkt så är luktproblemet löst
Citera
2018-06-10, 23:39
  #5
Medlem
Ok räcker det bara med ett kolfilter? Denna har ett och får inte plats med mer. Såg tunn ut, min polare hade en liknande och det luktade riktigt mycket ändå
Citera
2018-06-10, 23:51
  #6
Avstängd
SvettigMumins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exoradex
Hehe absolut. Men har tidigare haft problem med grannar om allt från röklukt till att hunden leker med en boll på golvet så tänkte börja snällt nu iallafall. Har inte flyttat in än så ingen aning. Bor i 2 våningshus och högst upp, men eftersom man inte får koppla fläkt lär det bli enkelt baksug som leder till badrummen.

Sen vill jag ju även kunna laga mat utan ha os i lägenheten.fläkten som sitter där nu verkar värdelös. Så en återcirkulerande kolfilterfläkt, men är det värt det isåfall? Om någon har en som kan bekräfta det
Jag förstår inte. Borde inte köksfläkten leda röken ut? Genom en skorsten(eller liknande, ut via taket?) Varför skulle det hamna i andras badrum?

Motordriven fläkt kommer få motsatt effekt eftersom det redan finns ett undertryck som driver röken/oset ut genom skorstenen.
__________________
Senast redigerad av SvettigMumin 2018-06-11 kl. 00:00.
Citera
2018-06-10, 23:51
  #7
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Tänd en rökelse samtidigt. Undrar nån över den flummiga doften hänvisar du till den...
Citera
2018-06-10, 23:54
  #8
Avstängd
SvettigMumins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Tänd en rökelse samtidigt. Undrar nån över den flummiga doften hänvisar du till den...
Det kommer fortfarande lukta skit så varför lägga pengar på det? Det är väl bara att hävda rökelsedoft oavsett - i så fall?
Citera
2018-06-10, 23:57
  #9
Medlem
hagsatras avatar
Om du inte orkar gå ut så köp en vape.
Citera
2018-06-10, 23:59
  #10
Avstängd
SvettigMumins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagsatra
Om du inte orkar gå ut så köp en vape.
Bortkastade pengar. Köp tjack i stället.
Citera
2018-06-11, 00:00
  #11
Avstängd
Vatos.Locoss avatar
När jag rökte inomhus (enbart på kvällar då jag var för paranoid för att röka inomhus under dagen) så luktade det NADA när man vaknade dagen efter. Ganska många som säger att det luktar mycket och länge men jag kanske har en magisk lägenhet?

Förlåt för OT om du nu röker under dagen
Citera
2018-06-11, 00:03
  #12
Avstängd
SvettigMumins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
När jag rökte inomhus (enbart på kvällar då jag var för paranoid för att röka inomhus under dagen) så luktade det NADA när man vaknade dagen efter. Ganska många som säger att det luktar mycket och länge men jag kanske har en magisk lägenhet?

Förlåt för OT om du nu röker under dagen
Är väl det bästa tipset. Rök utan att ha fläkten på och ha fönster öppna. Röker man mycket kan man ha fönster öppna dygnet runt och röken kommer aldrig sätta sig. Oavsett om det är marijuana eller tobak.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback