Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-10, 15:15
  #1
Medlem
Vireks avatar
Jag arbetar för närvarande i Asien men kommer inom några år flytta till Sverige, och vill köpa en bostad. Att då köpa en faktisk bostad när man är redo känns ju lite dumt, så varför inte köpa en option på bostad? Jag betalar in en viss summa för att ha rätten att köpa / påbörja ett hus för kostnad X, om jag inte väljer att utnyttja den har bolaget gått plus. Om jag väljer att utnyttja den får de pengar + betalning för huset enligt summan vi kom överens om.

Det enda jag kan tänka mig är problemet här är en modell för prissättningen i framtiden, jag antar att ingen vill sälja mig en option på säg 3 miljoner nu om hus i området kommer kosta 5 miljoner om Y år.

Samma med lägenheter, fast då med nån form av flytta in-option. Jag köper en lägenhet nu, som någon annan äger men efter N antal år återgår den till mig.

Finns det andra problem jag inte tänkt på ?
Citera
2018-06-10, 17:54
  #2
Medlem
tnems avatar
Den som ställer ut optionen:
Hus motsvarande 3M.

Räknar jag då med att det om Y år kostar 5M, så kommer jag naturligtvis sätta det som kurs.

Vad skulle du köpa optionen för, säg 10% av förväntad kurs, dvs 500k.


Efter det har gått Y år:
Om kostnaden för att bygga ett hus är lägre än 5M så har du förlorat 500k. Kostar det mer har du gjort en vinst.

Chansningen känns inte så lockande eftersom den som utfärdar den förväntar sig ökade kostnader också.


Bättre att håll i pengarna och vänta på en lågkonjuktur, och få ner kostnaderna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback