Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-10, 14:19
  #1
Medlem
PlutoniumPinnars avatar
Igår hjälpte jag min farbror att flytta en spis från en kärra in i köket. Min farbror är en riktig slarver och har dumpat massa skrot vid ytterdörren, däribland två små gasoltuber.

De såg ut som de precis skulle få plats i spisen och då slog det mig tanken om vad som skulle hända om man gav dem lite upphettning i ugnen.

Vad skulle hända då? Skulle det ens hända nåt? Skulle de explodera eller bara brinna upp? Inte för att jag vill testa, det lämnar jag över till folket i Mellanöstern. Blir ändå nyfiken för jag har hört att gasol ska ge en hejdundrandes smällkraft när det antänds.
Citera
2018-06-10, 18:01
  #2
Medlem
skunkjobbs avatar
Lite större gasoltuber, sådana som man lämnar in för påfyllning har en smältsäkring som vid överhettning öppnar och släpper ut gasolen kontrollerat utan att tuben spricker. Då blir det inte mycket häftigare än om du bara hade öppnat kranen på tuben fullt.

Små engångstuber har ingen sådan säkring utan kan spricka vid överhettning. Om det sedan ska bli en explosiv förbränning av gasolen måste det även till en tändkälla såsom öppen låga (som måste vara rätt rejäl för att inte riskera att blåsas ut), elektrisk gnista e dyl. Utan antändning blir det en rejäl smäll även av att tuben spricker men det är ju häftigare om det även blir eld.
Citera
2018-06-10, 20:22
  #3
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Så som ovanstående påpekar så finns det säkerligen en säkerhetsventil på dina tuber som släpper om trycket blir för högt.

Känner en snubbe som täckte över ventilen ordentligt med kemisk metall i flera lager. Därefter placerade han tuben med botten nedåt på en glödbädd utan lågor så att den kemiska metallen inte smälte. Sedan small det högt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback