Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-14, 21:24
  #61
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Despat
Kan säga att det är Linköping, skriver också att rör sig om indek, dvs Industriell Ekonomi.

Okej Industriell Ekonomi är på många lärosäten ekonomisk utbildning för ingenjörstyper. Ja, jag har jobbat på en ingenjörsavdelning och visserligen var folk där inte i studentåldern. När jag refererar till nationalekonomi i Lund, så var det 100% klädda män i kostymer. Kvinnorna hade också klätt upp sig likvärdigt. Om en föreläsare drack i en flaska och smackade, fanns det förståss några kvinnor som suckade högljutt.

Kan säga jag var enda personen där som inte hade kostym och jag accepterades inte alls. På vanlig ekonomiutbildning accepterade jag med vanliga kläder, inga problem. Det gjorde jag utvecklade ett förakt mot nationalekonomerna. Då jag själv verkligen inte vill gå till en utbildning och klä mig i kostym, då jag upplever det som helt överdrivet och faktiskt även rejält fånigt.

Kan säga att nationalekonomi kändes som ett gäng apor i en bur, närmare väldigt unik samansatt grupp studenter. Inte ens juristutbildningen har så många kostymklädda, snarare inte så många. Varför är det så gällande klädstilen? Jag tror det handlar om att inte vara ödmjuk inför sig själv, detta är herrar och kvinnor som inte tänker sig jobba med ekonomi på företagsnivå (micro) utan ser sig stroslagna där dom jobbar på ett departement med ekonomi på makro, nationell nivå.

Det avspelgar sig i klädstilen, troligen är det kul och spännande att tänka så. Var medveten om att det vanligaste jobbet inom ekonomi numera är ett instegsjobb i kassan på en bank, inte ovanligt iaf. Likaså tror jag dessa indek kommer jobba som trista revisorer i framtiden. Vilken nog i sig inte behöver vara trist, men inte många på ekonomisk utbildning vill bli revisorer.

Utifrån psykologiskt beteende så anser jag att detta är folk många likvärdiga med teknologer som jag till viss del anser vara töntiga studenter i overaller och noll studentliv för utomstående. Jag menar att du gör fel som söker dig till en sådan utbildning då du ser att du inte passar med dessa studenter. Det finns gott om ekonomiska utbildningar där det är annorlunda, sedan finns juristutbildningen som generellt har högre iq än ekonomstudenterna men är likväl ofta en stor blandning, fast medelådlern är lägre än den du har oftast.
__________________
Senast redigerad av Hegamon 2018-06-14 kl. 21:27.
Citera
2018-06-14, 22:05
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Despat

Laidback, där är ordet jag söker efter. Du påminner om mig själv, skolan är naturligtvis viktig för mig men den utgör inte hela min värld. När jag är med kompisar så är det helt andra saker som är på agendan, att missa föreläsningar eller något liknande är något som inte är direkt någon större grej, och man borde inte ändra på hela sitt liv för att anpassa sig till skolan. Har också haft något av en "killen som skiter i allt" stämpel under mina år i gymnasiet och högstadiet lol.

Detta är en jäkla tråkig inställning. Om man har förmånen att läsa en grym utbildning, som dessutom är finansierad av skattebetalarna, så borde man göra sitt yttersta för att maxa utbildningen. Om man dessutom är så skarp att man klarar det trots att man softar, borde man inte försöka klara det snabbare då? Det är snyggt på CV:t, man kan börja tjäna pengar snabbare, etc., etc.

Hade jag själv haft kapaciteten att göra utbildningen snabbare så hade jag lätt gjort det!
Citera
2018-06-14, 23:36
  #63
Medlem
Jag håller med om att det är många omogna på universitetet, framförallt ingenjörsutbildningar (vilket jag läser). Håller dock inte med om alla punkter.

Jag upplever det som att många av de yngre studenterna har missat de roliga åren i tonåren och försöker ta igen för det med fjortisbeteende. Jag tycker synd om de som vid varje "event" gör bort sig för att de fått i sig ett glas vin.

Sen märks det tydligt bland civilingenjörsstudenter att många är socialthandikappade, de har inte haft ett socialtliv innan de blev frälsta av studentlivet. Många tror sig vara coola i den lilla bubbla de lever i. Det kan sammanfattas som bristande sociala erfarenheter.

Jag kan på allvar inte tänka mig att umgås med 90% av personerna i min klass, tyvärr får man vika sig för att ändå "tillhöra" klassen. Innan jag sökte trodde jag att jag äntligen skulle få träffa vettigt folk, men tyvärr, det verkar inte finnas vettigt folk någonstans. Det säger dock nog mer om mig än om andra. Sorry ifl jag skriver som en kratta, inte alltid lätt på luren.
Citera
2018-06-17, 13:09
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av balthazar5
Störande för vem? Jag kan lova dig att det finns många studenter i föreläsningssalen som uppskattar när någon annan student ställer frågor, hur triviala de än må vara. Under min studietid ställde jag alltid frågor. Oftast fick jag positiv respons från föreläsarna. De brukade ibland även komma fram till min sittplats under rasterna och diskutera frågorna mer ingående. Ibland fick man nån socialthandikapad föreläsare som inte alls uppskattade frågor. De brukade antingen dumförklara mig eller tappa bort sig i sin "manus". Men jag tog inte illa upp. Hellre att jag framstår som dum där och då än på tentan. Dessutom slapp jag läsa 50 sidor i kurslitteraturen för respektive föreläsning.

Störande för dem som fattade konceptet föreläsaren gick igenom första gången och inte vill slösa tid på att höra det repeteras eller vill att vissa föreläsare ska tappa sitt manus/flow över triviala frågor. Jag kan lova dig att det finns många studenter som stör sig på människor som ska ställa frågor stup i kvarten och be förelösaren repetera sig.

Om du själv vet att frågorna är triviala varför ställa dem under föreläsningen? Ställ dem i pausen istället. Du slipper nog att läsa kurslitteraturen då med.

Citat:
Ursprungligen postat av Despat
Borde nog kanske fixa till den punkten. Jag pratar specifikt om det jag skriver om i princip. Om jag är försenad till något (och vi snackar då om kanske 1 minut eller något liknande) och samtidigt är med en grupp kompisar eller något liknande, så kommer jag att öka på tempot något och gå in med dom. Jag tänker inte skita i dem och börja rusa för att inte råka komma 1 minut försent. Det här är dock en väldigt liten banal grej som jag ogillar, förstår att folk tänker annorlunda när det gäller sånt här.



Tycker inte att det är "töntigt" att komma försent, naturligtvis är det väldigt viktigt och bra att hålla tider. Läs mitt svar ovanför.

Det många reagerar på är att om det är töntigt att jogga för att komma i tid så innebär det att det coola alternativet är att komma sent.

Såklart att man inte springer ifrån ett gäng för att komma i tid så länge ingen annan joggar, om detta är vad du syftade på från början så är jag helt med dig.
Citera
2018-06-17, 13:54
  #65
Medlem
CaveatLectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
När jag refererar till nationalekonomi i Lund, så var det 100% klädda män i kostymer. Kvinnorna hade också klätt upp sig likvärdigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Inte ens juristutbildningen har så många kostymklädda, snarare inte så många.

Kan ju bara konstatera att när jag läste NEK A så satt det väl stundtals bortåt 300 pers i Kårhusets aula, och antalet av dessa som bar kostym var minst sagt lätträknade. Vad gäller juristprogrammet så är det ju nästan gulligt att det fortfarande finns folk som tror att jurstud springer runt i kostym.
Citera
2018-06-18, 19:51
  #66
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaveatLector
Kan ju bara konstatera att när jag läste NEK A så satt det väl stundtals bortåt 300 pers i Kårhusets aula, och antalet av dessa som bar kostym var minst sagt lätträknade. Vad gäller juristprogrammet så är det ju nästan gulligt att det fortfarande finns folk som tror att jurstud springer runt i kostym.

Du kanske pluggade på Linnéuniversitetet eller Södertörns högskola? Jag har varit på både mindre högskolor och större. Skillnaden är markant mellan studenterna. Som att komma till skilda världar.

Seriöst NEK i Lund 100% i kostymbyxor och skjorta. Lägg till en kavaj så blir det kostym.
Citera
2018-06-19, 09:29
  #67
Medlem
CaveatLectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Du kanske pluggade på Linnéuniversitetet eller Södertörns högskola? Jag har varit på både mindre högskolor och större. Skillnaden är markant mellan studenterna. Som att komma till skilda världar.

Seriöst NEK i Lund 100% i kostymbyxor och skjorta. Lägg till en kavaj så blir det kostym.

You got me -- läser juristprogrammet på Södertörn.

Nja, om man nu inte räknar att flanera runt i Handels lokaler på Sveavägen så är min erfarenhet av det akademiska Sverige begränsad till Lund. Får dock tillstå att det är märkligt hur jag lyckats missa alla dessa kostymnissar som det tydligen kryllar av på EC...
Citera
2021-08-30, 09:45
  #68
Medlem
Auswanderers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hajpadeg
Min erfarenhet är att människor sällan förändrar sig särskilt mycket från hur de var i skolan även om de är 30 år äldre och ska vara mogna nu. Samma sociala strukturer träder alltid fram så fort folk hamnar i en skolmiljö, det bildas tjejgäng som stöter ut de som inte passar in i mallen, de coola killarna och tjejerna håller sig på sin kant och människor mobbas och görs ner på olika sätt. Det är inte bara en tonårsfas.

Jag skulle nästan säga att de här problemen är större på högskolor än på högstadie- och gymnasieskolor för på en högskola förväntas alla vara vuxna och har lärt sig grundläggande saker som respekt och hur man beter sig mot andra människor, så skolorna bryr sig inte om vuxenmobbningen.

De som blir mobbade eller utstötta har ingenstans att vända sig för hjälp på högskolan direkt eftersom deras lärare inte anser att det är deras jobb att lösa vuxna människor problem, de är bara där för att undervisa och skolan i stort tänker ungefär likadant, ni är vuxna människor så ni får väl bita ihop eller lösa det bara.

Har en närstående som var mobbad större delen av skolgången för att hon inte såg ut som alla andra och var som alla andra. Nu har hon en bra utbildning med bra jobb och är väldigt uppskattad och framgångsrik på jobbet men på högskolan upprepade sig exakt samma mönster som tidigare under skolgången. Oavsett hur hon ansträngde sig för att passa in i klassen så stöttes hon ut och mobbades, även av liksom 40-50-åriga kvinnor som plötsligt föll tillbaka i sina gamla tonårsmönster så fort de kom in i en skolmiljö och mötte människor som inte passade in i deras lilla värld.

Nä, den som tror att högskolan på något sätt skiljer sig från annan skolgång misstar sig nog grovt. Människor förändrar sig inte, och någonting med skolmiljöer verkar locka fram det värsta hos människor.
Ja, det stämmer. Är själv närmare 30 än 20 idag och precis börjat studera (åter igen) på högskola. Eftersom jag är lite äldre än mina kursare så har jag redan gått igenom allt festande (and what not) och har väldigt lite intresse av att hävda mig socialt. Självfallet vill jag också ha vänner och partner då jag, precis som alla andra, har ett socialt behov. Men pallar verkligen inte köra studentlivet på full speed.

Jag ser direkt hur klassen delas upp i töntar, nördar (tryhards) och de tuffa/coola personerna. Avviker man från någon av dessa blir man behandlad som pesten. Sitter man ensam så är det ingen som vågar gå fram och börja prata med en, no way. Gruppen göds av att frysa ut personer. Har själv blivit utfryst på en gång (och visst, till viss del är det självförvållat eftersom jag inte pallar bete mig som en idiot). Det känns faktiskt helt okej, är ändå inte intresserad av studentlivet. Har lärt mig en viktig läxa och det är att jobbet är det som jag längtar efter. Så ska försöka hitta en bättre utbildning med bättre framtidsutsikter.

Men som sagt, högskolan/universitetet är bara gymnasiet 2.0. Rent socialt en grym miljö för någon som inte passar in i mallen. Tur ändå att jag ser normal ut och beter mig normalt, stackars de människor ex. saknar en arm, sitter i rullstol eller liknande. Dessa stackare hade fan inte haft det lätt.
Citera
2021-08-30, 14:36
  #69
Medlem
I egenskap av att ha spenderat tre terminer på UU juridicum, två terminer på civ. ing. V&V i Lund och en termin på LiTH kan jag, utan att tveka ens en sekund, konstatera att 99% av alla studenter på ind. ek. är bögar, pengakåt övre medelklass (läs moderatslödder) och allmänna flanar med bra betyg som inte vet vad de vill (och därför väljer en utbildning de tror leder till, och jag citerar, "feta cash".

Jävla flanar överallt.
Citera
2021-08-30, 14:38
  #70
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Despat
Tjena! Kan börja med att säga att jag inte säker om den här tråden ska vara här, så en mod kan gärna kolla igenom den och eventuellt flytta på den ifall så är fallet.

Men nu till mitt problem. Jag ska börja studera vid ett av de större universiteten i landet under hösten och ser bara positivt på det, förutom när det gäller en aspekt. Det sociala livet där, eller rättare sagt människorna överlag som går där. För två år sedan började jag plugga indek men hoppade av efter 3-4 månader främst på grund av att jag inte gillade kursmaterialet, men också delvis på grund av att jag hade svårt att "klicka" med människorna i min klass och i programmet överlag.
De flesta av personerna som jag stötte på betedde sig (enligt mig) som omogna tonåringar, och nu pratar jag inte om aktiviteterna under nollningen utan det sociala överlag. Jag kan lista lite av de beteenden som jag observerade som gjorde mig i princip illamående. Vissa av de här sakerna är naturligtvis mindre illa än andra.

- Att dricka alkohol var det coolaste man kunde göra.
- Så fort någon hade festat var den personen tvungen att snacka om det i flera dagar i följd, som att personen i fråga aldrig tidigare hade varit på en fest.
- Folk fick panik och spurtade som galningar när de insåg att det fanns minsta lilla chans att ens komma minuten sent till en föreläsning (bokstavligt talat).
- Att inte gå på någon schemalagd aktivitet var inte ett alternativ som ens kunde övervägas, minns att vid nollningen så blev faddrarna tvungna att skjuta upp ett event för att det låg farligt nära en obetydlig föreläsning som vi skulle ha.
- Kan inte minnas att jag någon gång hörde någon använde ett svärord, slang eller något liknande (det jag menar i princip är att alla verkade så väluppfostrade och fina).
- Folk som satt bredvid mig under föreläsningarna brukade viskandes skryta om hur de redan visste vad det var som det förelästes om.
- Att ibland hjälpa till klasskamrater under lektioner med frågor eller problem var inte något som de flesta ville slösa tid på att göra, samt så uppskattades det inte ifall någon ställde för många frågor under lektionens gång (2-3 per lektion var den yttersta gränsen innan folk blev märkbart irriterade).

Jag fick intrycket av att de allra flesta personerna som jag på något sätt hade en interaktion med var mesiga fjollor. Jag kan tyvärr inte beskriva det på något annat sätt. De farligaste de någonsin hade gjort i sina liv var kanske att åka 5 km/h över hastighetsgränsen på en öde väg mitt under natten. Det kändes som att de var personer som under högstadiet & gymnasiet inte direkt var de coola kidsen, och att de nu fick en möjlighet att hävda sig socialt utan några restriktioner.

Som sagt, jag kommer från en tämligen liten stad (dryga 50 000 invånare) men jag har aldrig stött på sådana individer varken innan jag började universitetet eller nu under mina sabbatsår. Jag ska påbörja systemvetenskap nu under hösten, och skulle vilja veta om jag kan förvänta mig liknande typer där? Är det här förresten vanligt beteende? Tacksam för svar.

Hur mogen känner du dig själv som retar dig på dessa beteenden?
Är det inte rätt skitsamma vad andra människor gör, tycker, tänker och agerar?
Citera
2021-08-30, 15:13
  #71
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Hur mogen känner du dig själv som retar dig på dessa beteenden?
Är det inte rätt skitsamma vad andra människor gör, tycker, tänker och agerar?
När du pluggar så kör du ditt race. Studera med andra som har samma värderingar om du kan, åtminstone samma ambitionsnivå.

På grupparbeten kommer du att paras ihop med en del som är lata eller idioter. Hacka i dig det och gör så gott du kan. Om ni bidrar olika mycket till arbetet så säg det först till dina studiekamrater. Blir det ingen bättring så säg till din lärare innan ni lämnar in.

Många är omogna, ja. De flesta kommer direkt från gymnasiet och en föreställning om att universitetet fungerar likadant. Ta eget ansvar och plugga med andra som tar eget ansvar. Skit i dem du inte gillar.
__________________
Senast redigerad av Kuggarn 2021-08-30 kl. 16:01.
Citera
2021-08-30, 15:19
  #72
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiteLedsen1991
I egenskap av att ha spenderat tre terminer på UU juridicum, två terminer på civ. ing. V&V i Lund och en termin på LiTH kan jag, utan att tveka ens en sekund, konstatera att 99% av alla studenter på ind. ek. är bögar, pengakåt övre medelklass (läs moderatslödder) och allmänna flanar med bra betyg som inte vet vad de vill (och därför väljer en utbildning de tror leder till, och jag citerar, "feta cash".

Jävla flanar överallt.

nyfiken på om du lyckades ta en examen i något av ovanstående eller om dessa flanar skickade ut dig från universitetet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback