Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-10, 13:53
  #1
Medlem
Saker man kan göra i 2018;
* Sitta i självkörande bilar.
* Byta kön.
* Åka till månen, troligen också Mars.

Saker man inte kan göra;
* Slå ihop 2 mappar till 1 i Windows utan tredjeparts programvara. En funksjon jag saknat sedan Windows 95 (om inte 3.11).

Varför?
Citera
2018-06-10, 14:02
  #2
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Själv tycker jag att det borde vara betydligt enklare att flytta sidnummer och justera sidnummer för olika sidor i t.ex. en uppsats som skrivs i Word. Är själv bra på sidbrytningar etc. men känner många som inte kan dessa funktioner.

Tycker det borde ha gjorts enklare i de moderna programmen.
Citera
2018-06-11, 05:16
  #3
Avstängd
53280s avatar
Koperingsfunktionen i windows har alltid varit efterbliven.
Citera
2018-06-16, 23:27
  #4
Medlem
Håller med om att kopieringsfunktionen är efterbliven.

Men slå ihop mappar kan Windows

Har du tex dessa mappar c:\Skräp\Filer och c:\GoodShit\Filer.

Kopierar/Klipper ut Mappen Filer i c:\GoodShit och klistrar in den i c:\Skräp\

Så kommer windows förvisso fråga o du vill ersätta mappen (vill jag minnas iaf), men i verkligheten kommer filerna som redan finns där ligga kvar, och dem nya kommer att komma in där.
Finns det filer med namnkonflikter så kommer du få frågor på hur du vill hantera dem.
Vad jag vet har detta iaf fungerat sen Windows 7

Men visst det förutsätter jue att mapparna ligger i olika mappar och heter samma sak.
Citera
2018-06-17, 01:22
  #5
Medlem
KognitivDissonanss avatar
Jag håller också med om att kopieringsfunktionen i Windows är efterbliven varför det enbart gå att ha en kopia i minnet.

Säg att man skulle trycka CTRL+1 för att ha något i minne 1 och CTRL+2 för minne 2 CTRL+3 för minne 3, och kanske ALT+1 för att klistra in det som fanns i minne 1 och ALT+2 för minne 2 och ALT+3 för klistra in minne 3, kanske parallellt till CTRL+v-c.

Nej du måste alltid bara ha ett 1 urklipp. EN klippa och EN klistra, som för efterblivna.
Citera
2018-06-17, 01:24
  #6
Medlem
J*vligt bra fråga! Det har jag också tänkt på
Citera
2018-06-17, 04:28
  #7
Medlem
En sak jag stört mig på är att då och då när man går in i en mapp får windows för sig att byta layout på innehållet som visas, kanske flasha till det och öppna preview pane och ladda ett albumomslag och göra ikonerna jättestora. Trots att man hundra gånger har ändrat det, ställt det på den layout man alltid vill ha och klickat på "använd dom här inställningarna på alla mappar av denna typ". Men nä, efter ett tag skiter Windows i det.

Det började först irritera mig i Win98, kanske till och med Win95, och det har hängt med som en oambitiös poltergeist i alla versioner av Windows jag använt inklusive NT och Server versionerna. Det enda undantaget är, så vitt jag kan komma på, en lur som körde Windows Mobile 6 *pruttljud*

Programmet som sköter språkinställningarna för tangentbord kan också ta sig i arslet, det finns säkert någon Snurre Sprätt logik i varför det anser sig veta bättre än dig när kommer till att välja inmatningsspråk men fan ta mig om jag kan klura ut vad det är...
Citera
2021-02-19, 09:06
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xenion
Håller med om att kopieringsfunktionen är efterbliven.

Men slå ihop mappar kan Windows

Har du tex dessa mappar c:\Skräp\Filer och c:\GoodShit\Filer.

Kopierar/Klipper ut Mappen Filer i c:\GoodShit och klistrar in den i c:\Skräp\

Så kommer windows förvisso fråga o du vill ersätta mappen (vill jag minnas iaf), men i verkligheten kommer filerna som redan finns där ligga kvar, och dem nya kommer att komma in där.
Finns det filer med namnkonflikter så kommer du få frågor på hur du vill hantera dem.
Vad jag vet har detta iaf fungerat sen Windows 7

Men visst det förutsätter jue att mapparna ligger i olika mappar och heter samma sak.

Lite sent svar här, men du förutsätter att mappen har samma namn. Jag pratar om at du har ”mapp1” till ”mapp10” och enkelt bara vill slå ihop alla till 1.

Det samma gäller namn på filer. PowerRename i powertoys borde ju varit standard i filhanteraren sedan ’95.
Citera
2021-03-05, 10:00
  #9
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KognitivDissonans
Jag håller också med om att kopieringsfunktionen i Windows är efterbliven varför det enbart gå att ha en kopia i minnet.

Säg att man skulle trycka CTRL+1 för att ha något i minne 1 och CTRL+2 för minne 2 CTRL+3 för minne 3, och kanske ALT+1 för att klistra in det som fanns i minne 1 och ALT+2 för minne 2 och ALT+3 för klistra in minne 3, kanske parallellt till CTRL+v-c.

Nej du måste alltid bara ha ett 1 urklipp. EN klippa och EN klistra, som för efterblivna.

Tryck winkey + v och klicka på aktivera, eller är det för svårt för dig?
Citera
2021-03-05, 20:08
  #10
Medlem
Farbror Fazers avatar
Jag förstår faktiskt inte frågan i tråden alls, och det är väl inget som förändrats de senaste åren heller gällande detta vad jag vet?

Jag har två mappar, jag vill att filerna i dessa mappar är i samma mapp. Men jag vill inte flytta allt från den ena till den andra så de ligger i samma mapp, eller manuellt flytta innehållet.
Jag vill att windows ska flytta allt i båda mapparna samtidigt, till en 3e plats som jag valt via ett supersmidigt sammanslå-mappar-interface eller något, alltså så att båda ursprungsmapparna också försvinner samtidigt i processen. För det hade varit så sjuuuukt mycket smidigare. Varför? Håll käften sa jag (säger personen som precis spelat upp denna dialog för sig själv).


Sedan när fan blev det jobbigt att flytta innehåll, radera mapp 2, och döpa om mapp 1 till vad man vill ha t.ex? Att slå ihop mappar med samma namn har väl funnits sedan långt innan 2018. TS säger "men det förutsätter att de har samma namn" jaha och vad är jobbigt med det då, tänker jag?! Ja man kan ha bra roligt åt andra människors teknikstrul som en själv inte förstår problemet med
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback