Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-23, 19:25
  #13
Medlem
Ja det är alltid fel. Enda orsaken som skulle vara rätt är ifall det var något medicinskt som gjorde att man måste amputera bort öronen. Men kupera för mode, skojs skull eller för ingen anledning alls, aldrig. Hundar behöver sina öron för att kommunicera med, skydda öronen vid vind, regn mm. Finns ingen aneldning att ta bort två kroppsdelar på en levande och oskyldig hund. Om du tycker det är så snyggt så kan du dock alltid göra det på dig själv
Citera
2018-07-03, 22:46
  #14
Medlem
Isnatts avatar
Jag såg två wt-tjejer med en 'amstaff-valp' idag. Den var liten, skulle gissa på 10 till max 14 veckor gammal. Den hade kuperade öron med sårkant kvar, öronen var alltså inte helt läkta.
Jag har sett vuxna hundar i Sverige med kuperade öron men inte valpar tidigare vad jag kan minnas.
Tyckte det såg lite fel ut.
Citera
2018-07-03, 22:53
  #15
Medlem
Man får väl omskära pojkar lagligt i Sverige? Så kan inte förstå varför folk ojjar sig så om en hunds öron?

Så länge det är gjort på veterinärklinik med smärtstillande / sövning så kan jag inte förstå problematiken?
Citera
2018-07-03, 23:07
  #16
Medlem
MissMDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OriginalBiceps
Man får väl omskära pojkar lagligt i Sverige?

Ja, tyvärr....

Citat:
Ursprungligen postat av OriginalBiceps
Så länge det är gjort på veterinärklinik med smärtstillande / sövning så kan jag inte förstå problematiken?

Därför är öronen, som svansen, är en stor del av hundens kommunikation. Det finns absolut ingen anledning att ta bort hundens möjligheter att kommunicera riktigt, så vida inte det ligger någonting medicinskt i grunden som gör att det inte finns något annat val än att ta bort dem.
Citera
2018-07-03, 23:16
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissMD
Ja, tyvärr....



Därför är öronen, som svansen, är en stor del av hundens kommunikation. Det finns absolut ingen anledning att ta bort hundens möjligheter att kommunicera riktigt, så vida inte det ligger någonting medicinskt i grunden som gör att det inte finns något annat val än att ta bort dem.

Hur bra stämmer egentligen det här? Många hundar är ju idag så inavlade och formen på öronen har ju ingen vidare funktion annat än för estetiken.

Tex hade en släkting en Cockerspaniel och de öronen var knappast praktiska. Hade den haft vargöron så hade jag kunnat köpa vad du sa.
Citera
2018-07-03, 23:35
  #18
Medlem
MissMDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OriginalBiceps
Hur bra stämmer egentligen det här? Många hundar är ju idag så inavlade och formen på öronen har ju ingen vidare funktion annat än för estetiken.

Tex hade en släkting en Cockerspaniel och de öronen var knappast praktiska. Hade den haft vargöron så hade jag kunnat köpa vad du sa.


Bara för att den gemene man inte ser någon funktion betyder det inte att den inte finns.

Sen har dock aveln bidragit till att vissa raser har svårare att visa och ta upp signaler.

En hunds öron är också formade på ett visst sätt för att ta upp olika ljud och den vrider öronen för olika ljudupptagningar, vilket förändras rätt radikalt om man kapar bort stora delar av öronen.


Edit; läs gärna
http://lnu.diva-portal.org/smash/rec...151&dswid=3807
__________________
Senast redigerad av MissMD 2018-07-03 kl. 23:39.
Citera
2018-07-04, 00:38
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Jag såg två wt-tjejer med en 'amstaff-valp' idag. Den var liten, skulle gissa på 10 till max 14 veckor gammal. Den hade kuperade öron med sårkant kvar, öronen var alltså inte helt läkta.
Jag har sett vuxna hundar i Sverige med kuperade öron men inte valpar tidigare vad jag kan minnas.
Tyckte det såg lite fel ut.

Undrar hur länge de kommer undan med det om det är olagligt. Förr eller senare måste ju hunden till veterinären.
Citera
2018-07-04, 08:05
  #20
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Undrar hur länge de kommer undan med det om det är olagligt. Förr eller senare måste ju hunden till veterinären.
Ja, det verkar ju märkligt. Barn som har blivit misshandlade och har kvar spår av misshandeln när dom kommer till läkaren - då anmäls det ju.
Här är det ju uppenbart att även hunden blivit utsatt för nåt. Det såg dessutom ut som dom klippt bort för mycket av öronen, det var inte mycket kvar. Två hål in i hörselgången med ett par flikar kvar
Citera
2018-07-28, 14:00
  #21
Medlem
Vanillababes avatar
Hängöron är ju något människan skapat genom avel, så då får man väl ta konsekvenserna av det oxå.
Citera
2018-07-29, 19:43
  #22
Medlem
goosehunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Jag har läst på om cane corso i ett halvår, funderar på att skaffa en någon gång om jag får råd till det. Många skriver att det är misshandel att kupera öronen, och att det inte tjänar någon annan funktion än att skrämma bort andra hundar så att corson blir ensam och därmed kan användas som kamphund.

Nu läste jag dock precis en tråd på ett annat forum, och många CC-ägare där skrev att de hade kuperat öronen för att öronen blev fulla med gegga varje dag, och att det var skyhög risk för infektion så länge öronen hängde.

Vad gäller, egentligen?

Har du verkligen lärt dig så lite om corson att du efter ett halvårs läsning tror att man kuperar öronen för att använda den som kamphund? Var då snäll och läs åtminstone 6år till
Citera
2018-08-02, 12:23
  #23
Medlem
Alltid fel. Sen är det ju inte som att (öron)kuperade hundar har några större men av det, men det är fortfarande meningslöst och fel.
Citera
2018-08-03, 11:48
  #24
Medlem
Mr Hectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OriginalBiceps
Man får väl omskära pojkar lagligt i Sverige? Så kan inte förstå varför folk ojjar sig så om en hunds öron?

Så länge det är gjort på veterinärklinik med smärtstillande / sövning så kan jag inte förstå problematiken?

Två fel blir sällan rätt. Det är inte etiskt försvarbart.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback