Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-07, 22:15
  #13
Medlem
japanskbruds avatar
jag fick en paket av deras lufttorkade och kallrökta salami som gratis smakprov i charkdisken för några veckor sen .. det va någon italiensk salami av väldigt hög kvalité.. Haga-petters.
Köpte den bland ordinarie utbud idag .. Noterade först att den såg annorlunda ut och va väldigt flottig. Smakade och konstaterade att det va vanlig svensk jävla prickig korv i tunnare skivor .. haha.. vad FAN sysslar dom med egentligen?
Citera
2018-09-07, 22:34
  #14
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Varning för Jakobsdals rostbiff. Den är senig och äcklig, inte alls som ICAs eller andra märken. Har köpt Jakobsdals flera gånger och blivit lika besviken varje gång. Och nu har jag tröttnat på det.

Menar du rostbiff i "plastkuvert" ?

Köper aldrig det då det är så enkelt att göra egen..
Dagens kuvertrostbiff smakar bara grillkrydda som allt annat i butik.

Tips..

Köp en fin fransyska stek..

In i ugnen på 125 grader i 5-6 timmar eller tills mitten är 75 grader

Blanda

1 tsk körvel
1 tsk mejram
1 tsk oregano
2 buljongtärningar
6 dl vatten
Värm upp på spisen.

salta och peppra din stek.. häll den svalnande buljongen i en större plastpåse. Lähh i köttbiten tillsammans med 3 st vitlöksklyftor. Låt ligga i kylen i tre dagar mörkt och skiva sedan upp tunnt..


Underbar rostbiff.
Citera
2018-09-12, 21:47
  #15
Medlem
Ajembacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Menar du rostbiff i "plastkuvert" ?

Köper aldrig det då det är så enkelt att göra egen..
Dagens kuvertrostbiff smakar bara grillkrydda som allt annat i butik.

Tips..

Köp en fin fransyska stek..

In i ugnen på 125 grader i 5-6 timmar eller tills mitten är 75 grader

Blanda

1 tsk körvel
1 tsk mejram
1 tsk oregano
2 buljongtärningar
6 dl vatten
Värm upp på spisen.

salta och peppra din stek.. häll den svalnande buljongen i en större plastpåse. Lähh i köttbiten tillsammans med 3 st vitlöksklyftor. Låt ligga i kylen i tre dagar mörkt och skiva sedan upp tunnt..


Underbar rostbiff.

Vilken typ av buljong..?
Citera
2018-09-12, 21:51
  #16
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajemback
Vilken typ av buljong..?

Bäst smak om man kör med bra nötköttsbuljong. Jag har provat med grönsaksbuljong men det blev lite tunnare smak. Touch of tase funkar om man tar ca 2 matskedar.

Gillar man vitlök kan man skära 2-3 klyftor på längden och lägga i buljongen.

värm buljongen med alla kryddor innan så att den pastöriseras. Låt svalna och lägg i köttet i en plastpåse med buljongen och kryddorna skall med in med buljongen.

Låt stå minst 2 dygn gärna längre.. Fantastiskt till egen potatissallad.
Citera
2018-09-12, 21:54
  #17
Medlem
Ajembacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Bäst smak om man kör med bra nötköttsbuljong. Jag har provat med grönsaksbuljong men det blev lite tunnare smak. Touch of tase funkar om man tar ca 2 matskedar.

Gillar man vitlök kan man skära 2-3 klyftor på längden och lägga i buljongen.

värm buljongen med alla kryddor innan så att den pastöriseras. Låt svalna och lägg i köttet i en plastpåse med buljongen och kryddorna skall med in med buljongen.

Låt stå minst 2 dygn gärna längre.. Fantastiskt till egen potatissallad.

Låter gott. Tack för ett bra och snabbt svar!

Har du fler fina recept på något så dela gärna med dig
Citera
2018-09-27, 08:06
  #18
Medlem
Errolflynn1s avatar
Min erfarenhet av att köpa rostbiff de senaste åren är att den har blivigt annorlunda i "konsistensen". Liksom ett glansigt kött utan att man märker köttfibrerna, typ hamburgerkött (pålägget)
Då har jag handlat både i såna kuvertförpackningar och över disk. I butiker med hyfsad stor färskvaruprofil. Ica kvantum etc.
Dålig utveckling. Saknar den rödrosa man handlade förr med vanliga köttfibrerna.
Men nu gör jag själv. Färsk rostbiff på bit. Salt o svartpeppar o nån timme i ugnen. Med skärmaskinen blir det proffsiga skivor. :-)
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback