Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-10, 12:03
  #1
Medlem
Tropexs avatar
Jag kommer alltså befinna mig på ett hvb-hem under valet. Orten ligger ca 20 mil från min hemort. Hur ser jag till att rösta i höstens val?
Citera
2018-06-10, 12:09
  #2
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropex
Jag kommer alltså befinna mig på ett hvb-hem under valet. Orten ligger ca 20 mil från min hemort. Hur ser jag till att rösta i höstens val?

Jag har sett folk rösta på helt andra orter än där dom är folkbokförda.
Du gör som man alltid gör: går till valfri lokal där du kan rösta och gör som du brukar göra då man röstar.
Citera
2018-06-10, 12:12
  #3
Medlem
sprutares avatar
Bor också på behandlingahem och här ska alla som är över 18 år åka in till stan tillsammans med personal och rösta, och ingen av dom som bor på hemmet är folkbokförd i denna kommun.
Citera
2018-06-10, 12:16
  #4
Medlem
Tropexs avatar
Så när det står att "x ska rösta i x socken och y lokal" är bara för att vara övertydlig? Tack för era svar.
Citera
2018-06-10, 12:24
  #5
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropex
Jag kommer alltså befinna mig på ett hvb-hem under valet. Orten ligger ca 20 mil från min hemort. Hur ser jag till att rösta i höstens val?


Du kan poströsta, t ex.
Man kan även rösta genom ombud, men det kräver ju att du samtidigt litar på personalen du ger fullmakten åt.
Poströstning kan göras utan ombud.
Citera
2018-06-10, 12:25
  #6
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropex
Så när det står att "x ska rösta i x socken och y lokal" är bara för att vara övertydlig? Tack för era svar.

Du tar ju med dig kortet. Menar folk som ligger på sjukhus kan ju rösta där fast det är kanske 100 mil från där dom bor.
Så det är lugnt. Du kommer kunna rösta.
Citera
2018-06-10, 12:25
  #7
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropex
Så när det står att "x ska rösta i x socken och y lokal" är bara för att vara övertydlig? Tack för era svar.

Det är bara var din röst ska "räknas", du kan förtidsrösta var som helst.
Citera
2018-06-10, 12:38
  #8
Medlem
Freddeiboi98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropex
Jag kommer alltså befinna mig på ett hvb-hem under valet. Orten ligger ca 20 mil från min hemort. Hur ser jag till att rösta i höstens val?
Man kan rösta utan problem ändå. Säg bara till personalen att du vill rösta.
Citera
2018-06-10, 13:29
  #9
Medlem
Du kan alltid förtidsrösta med
Citera
2018-06-10, 14:39
  #10
Medlem
Tropexs avatar
Förtidsrösta säger ni. Man får väl hem röstsedlar/röstkort i brevlådan va? För i såna fall är det bara be morsan gå hem till mig, kryssa i parti och posta. Dessa blanketter verkar komma runt 22 augusti enligt valhemsidan. Så slipper man ens diskutera "vad har du röstat på" med övriga på hemmet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback