Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-10, 12:01
  #1
Medlem
Vyusbanes avatar
Hej, jag bytte från enduro däck till motard däck, problemet är att det nya däcket ligger emot framgaffel. Det sitter distans på bägge sidorna men det löser inte problemet. Det ligger och skrapar (mest på vänstersidan) men inte så mycket på högersidan.

Har sökt överallt på nätet och läste att man kan svarva ner kanterna, problemet med det är att jag ej har tillgång till sådana maskiner.
Har även läst att man kan slipa ner kanterna med hjälp av sliprulle.
Låter detta som en bra lösning? Någon här inne som har testat eller gjort något liknande får gärna kommentera!

Jag vill gärna höra från er innan jag påbörjar.

Modell: Rieju Drac 03

Tack i förhand!

Bild: https://gyazo.com/d997d20d8fbd5b3fb3204df5b831fca8
Citera
2018-06-10, 12:13
  #2
Medlem
Du måste ju ha köpt fel dimension på däcket? (kanske samma dimension som crossdäcket men du skulle troligen ha ett mindre nu?)

Det borde stå, eller gå att ta reda på vad som passar på din hoj..

Det finns ju däck I alla former, breda, smala, toppiga Så det låter enklare att Köpa rätt däck än att börjar modifiera hojen?

Edit: Tjänar du nån mm Om du höjer däcktrycket lite? Jag kan inte crossar och motards men på en sporthoj går det ju att gå från 1.8kg till 2.5 utan större problem. Klart att det påverkar hojens egenskaper men.
__________________
Senast redigerad av Bruz-Lee 2018-06-10 kl. 12:20.
Citera
2018-06-10, 14:37
  #3
Medlem
killawifes avatar
Du ska inte börja slipa på däcken. Det är bättre att köpa eller låta tillverka nya distanser som flyttar ditt hjul lite åt den sidan som har mer frigång. tänkt på att även distansera bromsoket lika mycket. Detta är MYCKET vanligt med motarder.
Citera
2018-06-10, 15:15
  #4
Medlem
Vyusbanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Du ska inte börja slipa på däcken. Det är bättre att köpa eller låta tillverka nya distanser som flyttar ditt hjul lite åt den sidan som har mer frigång. tänkt på att även distansera bromsoket lika mycket. Detta är MYCKET vanligt med motarder.

Tacksam för svar!

Har letat runt lite på hemsidor såsom Twostroke, men hittar inga däck som passar för just denna modellen.
Får antagligen köpa nya fälgar med däck eller försöka klämma in en tunn bricka, detta handlar då om ett par mm tjock.
Citera
2018-06-10, 15:32
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Du ska inte börja slipa på däcken. Det är bättre att köpa eller låta tillverka nya distanser som flyttar ditt hjul lite åt den sidan som har mer frigång. tänkt på att även distansera bromsoket lika mycket. Detta är MYCKET vanligt med motarder.
Andra distanser hjälper ju inte då gaffeln uppenbarligen är för smal för det påsatta däcket. Han skriver att det skrapar i på båda sidor, dock inte lika mycket. Det går heller inte att bredda genom tjockare distanser vid hjulet, då gaffelns överdel får sin vinkel genom gaffelkronan. Försöker man bredda så riskerar man spänningar som förstör packboxar och eventuellt även kröker de undre gaffelbenen.
Citera
2018-06-10, 16:28
  #6
Medlem
INTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vyusbane
Har letat runt lite på hemsidor såsom Twostroke, men hittar inga däck som passar för just denna modellen.
Du letar inte däck specifikt för modellen, du letar däck med rätt mått. Kanske 10mm smalare än det du har där?
Citera
2018-06-10, 16:48
  #7
Medlem
Vyusbanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Du letar inte däck specifikt för modellen, du letar däck med rätt mått. Kanske 10mm smalare än det du har där?

Nuvarande däckdimensionen är 110/80 17". Så kanske 110/70 17"? Kommer det passa med fälgen jag har?

Typ denna? https://www.dackonline.se/cgi-bin/rs...n&typ=R-159191
Citera
2018-06-10, 17:10
  #8
Medlem
INTPs avatar
Du gick tyvärr ner på fel mått, andrasiffran anger profilhöjd (i procent av bredden), det är förstasiffran som ska sänkas för att få ett smalare däck. 100 ostället för 110 i detta fallet. Men så länge du håller dig till 17" och inte gör STORA ändringar i bredd bör däcken funka på din fälg.

Tyvärr är däckmått inte absoluta, olika tillverkare mäter på lite olika sätt så siffrorna går inte tolka som verkliga mått. Men en storlek mindre i bredd BÖR gå in på din hoj.
Citera
2018-06-10, 18:50
  #9
Medlem
Vyusbanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Du gick tyvärr ner på fel mått, andrasiffran anger profilhöjd (i procent av bredden), det är förstasiffran som ska sänkas för att få ett smalare däck. 100 ostället för 110 i detta fallet. Men så länge du håller dig till 17" och inte gör STORA ändringar i bredd bör däcken funka på din fälg.

Tyvärr är däckmått inte absoluta, olika tillverkare mäter på lite olika sätt så siffrorna går inte tolka som verkliga mått. Men en storlek mindre i bredd BÖR gå in på din hoj.

Tacksam för svar!

Edit: Hitta denna: https://www.twostroke.se/continental...wist-100/80-17
Står att det ska passa till Rieju Spike (SM version av Drac) Men kommer min nuvarande innerslang passa?
__________________
Senast redigerad av Vyusbane 2018-06-10 kl. 18:56.
Citera
2018-06-10, 19:22
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vyusbane
Tacksam för svar!

Edit: Hitta denna: https://www.twostroke.se/continental...wist-100/80-17
Står att det ska passa till Rieju Spike (SM version av Drac) Men kommer min nuvarande innerslang passa?
Byter du bara en storlek på däcket så kan du använda samma slang. Slangen är som en ballong som blåser upp sig och är det nya däcket lite smalare så kan den inte blåsa upp sig lika mycket bara.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback