Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-10, 11:28
  #1
Medlem
Hur ser det ut idag? Vilket är att föredra?

Förstår att Angular har mycket högre inlärningskurva, men om man bortser det, vilket av dessa två är mest effektivt?

Vet också att React är något mer populär än Angular, är det för att React är enklare att komma igång eller har den sina fördelar som Angular saknar?
Citera
2018-06-10, 12:05
  #2
Medlem
kalkryggars avatar
Angular tappade nästan hela sin användarbas när dom för några år sen uppdaterade till ny version som sög hästballe. Det var till och med så att dom som ändå utbildade sig gjorde det med den äldre versionen och hoppades på att en ytterligare nästa version skulle göra allt bra igen.

Själv gillar jag React exakt 200 000% mer än pissiga Angular. Jag känner att utvecklingen av React är mycket bättre och säkrare.

Om jag vore dig så skulle jag satsa på React och Vue.
Citera
2018-06-10, 13:31
  #3
Medlem
Trillskes avatar
Beror ju helt på vad du ska göra, så frågan blir rätt dum.

Mitt rätt dumma svar blir därmed att det är >50% chans att React passar dig bättre.
Citera
2018-06-10, 15:11
  #4
Medlem
React med JSX känns så himla elegant, snygg syntax, du kan använda map() osv för att skapa listor av data. En hel del funktionellt tänk är tillämpbart också.

Men i praktiken känns det som flera steg tillbaka. Redux och all boilerplate känns sådär faktiskt. Typescript vill man använda, men det kändes som det var på tok för mycket friktion mellan det och Redux, iaf när jag tittade på detta förra sommaren. Och antalet libbar och olika sätt att göra nånting på är, IMHO, ett problem. Hur många gånger har man inte jobbat i projekt med egensinniga människor som vill göra på sitt sätt? Det blir ju inte enhetligt inom eller mellan projekt om det finns för mycket val och frihet. Det snygga med React drunknar i allt detta, men jag utvärderar React då och då.

Angular 6 känns bättre då. De gör fina framsteg med tree-shaking och byggtekniken. Detta tror jag kan fungera fint på företag som har en del rötter i Microsoft-teknik. Det känns lite som en mishmash av Webforms+MVC fast client-side. Känns mig positiv till att göra SPA-projekt med Angular 6+.

Vue är det jag har mest erfarenhet av. Har ingen ambition att skriva en SPA, så för mig är det enskilda sidor med inte så hemskt mycket återanvändning av components mellan sidor. Vue är litet, snabbt och kräver ingen byggkedja. Bara att använda några script-tags och börja koda. Gillar det väldigt mycket faktiskt. Går så himla snabbt att göra en statisk HTML levande och dynamisk och inget trams med $(selector).parent().attr() osv som man lätt gör med jQuery.
Citera
2018-06-10, 15:11
  #5
Medlem
Du jämför äpplen med päron.

Angular är ett komplett ramverk och ger en mer komplett lösning än React. Angular fixar många problem på vägen. Angular är dessutom skrivit i TypeScript och det i sig har båda sina fördelar och nackdelar.

React är ett bibliotek. React kommer inte hjälpa dig hantera state och asynkrona sidoeffekter. Tack vare detta är det mycket enklare att lägga till react vid behov samt inlärningskurvan blir betydligt kortare.

Personligen så föredrar jag React. TypeScript är fullständigt onödigt 2018 samt react är ett mycket enklare att ersätta om man skulle vilja detta. Detsamma kan man inte säga om Angular.
Citera
2018-07-05, 19:28
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyprez
Hur ser det ut idag? Vilket är att föredra?

Förstår att Angular har mycket högre inlärningskurva, men om man bortser det, vilket av dessa två är mest effektivt?

Vet också att React är något mer populär än Angular, är det för att React är enklare att komma igång eller har den sina fördelar som Angular saknar?

React är mycket mindre än Angular vilket gör att det är mindre att lära sig men också många fler tilläggspaket om du vill ha utökad funktionalitet.
Citera
2018-08-26, 15:17
  #7
Medlem
Personligen föredrar jag Vue framför både React och Angular
Citera
2018-08-26, 18:09
  #8
Moderator
Protons avatar
Tycker angular är väldigt trevligt av den anledningen att templatesen ser ut som html (förvisso med lite angularspecifika saker som if och for etc), medan react använder en mer programmatisk approach till att rita ut html så att säga.

Fördelen med det sätt react använder är att det går att få ett oerhört kraftfullt stöd för saker i en IDE, medan stödet för angular imo haltar lite mer, man kan eventuellt få varningar från IDEn om att saker inte är giltig html etc.

Föredrar som sagt angular eftersom jag jobbat mest med det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback