Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-10, 10:56
  #1
Medlem
Gretzzs avatar
Mitt nätverkskort för Ethernet har börjat strula tappar kontakten med nätet vid slumpvalda tider, kör jag en diagnostik så brukar det komma igång igen, men felet återkommer igen.

Det trådlösa fungerar utan problem så jag har varit tvingad att ha bägge på sedan felet uppdagades, men jag vill gärna ha den fasta förbindelsen som ju är mycket snabbare.

Lite upplysningar vad jag har för "burk"

Packard Bell
EasyNote TE
Windows 8,1

Ethernet
Produktnamn Broadcom NetLink (TM) Gigabit Ethernet
Servicenamn k57nd60a
Tillverkare Broadcom

Vore tacksam för lite hjälp, kan det vara så enkelt att nätverkskortet bör bytas?
Citera
2018-06-10, 11:30
  #2
Medlem
flaskborstes avatar
Om ditt nätverks kort har stöd för att automatiskt "pinga" en adress då och då använd den funktionen.
Den router jag har kan man ställa in så att den gör en omstart om den inte kan pinga en specifik adress.
Använd en adress som är uppe på heltid det kan vara vilken som helst ex google eller liknande.

Prova först med att byta kabel och rengöra kontakterna för kabeln. Passa på att uppgradera till senaste categori av kabeln
__________________
Senast redigerad av flaskborste 2018-06-10 kl. 11:35.
Citera
2018-06-10, 18:42
  #3
Medlem
Gretzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Om ditt nätverks kort har stöd för att automatiskt "pinga" en adress då och då använd den funktionen.
Den router jag har kan man ställa in så att den gör en omstart om den inte kan pinga en specifik adress.
Använd en adress som är uppe på heltid det kan vara vilken som helst ex google eller liknande.

Prova först med att byta kabel och rengöra kontakterna för kabeln. Passa på att uppgradera till senaste categori av kabeln
Jag är inte så hemma på det där med nätverkskort, men jag har en lina direkt från fiberboxen som går direkt in i datorn.
Jag har sedan en lina till från fiberboxen som går till min router (den fungerar utan problem) från routern har jag en lina till vår TV som internet alltid fungerar bra.

Jag har nu provat att ansluta sambons dator till direktlinan från fiberboxen och det har hitils fungerat utan problem, jag kommer att ha den som prov ytterligare en tid för att vara säker på att det inte är något fel på ledningen från fiberboxen.
Jag har tyvärr ingen aning om hur jag skall göra för att "pinga" med nätverkskortet, tror att det måste göras med routern?

Jag misstänker att det är något fel på nätverkskortet för den har hänt några gånger tidigare, dock inte så ofta som nu.
Kanske kan jag göra ett försök att skifta nätverkskort mellan min sambos dator och min då det är samma datorer förutom att min HD är på 500GB och sambons 320GB
Citera
2018-06-10, 19:11
  #4
Medlem
WilYawns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gretzz
Jag misstänker att det är något fel på nätverkskortet för den har hänt några gånger tidigare, dock inte så ofta som nu.
Kanske kan jag göra ett försök att skifta nätverkskort mellan min sambos dator och min då det är samma datorer förutom att min HD är på 500GB och sambons 320GB

Du kan inte byta trådbundet nätverkskort på en laptop. Det är integrerat på moderkortet.
Endast det trådlösa går att byta.
Citera
2018-06-10, 20:09
  #5
Medlem
Gretzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilYawn
Du kan inte byta trådbundet nätverkskort på en laptop. Det är integrerat på moderkortet.
Endast det trådlösa går att byta.

Aj då det var ju inte så trevligt hade jag ingen aning om.
Jag får väl göra som jag gjort när problemet började bli ofta, jag har både det trådlösa och trådbundna anslutningen påkopplad, då har det funkat än så länge att det trådlösa tagit över, och ibland har det faktiskt hänt att det trådbundna börjat fungera igen utan att jag gjort något.
Kommer inte att kosta på någon reparation på datorn den har några år på nacken så det blir väl att köpa nytt när jag tröttnat på eländet.

Jag tackar för svar som jag fått Gretzz
Citera
2018-06-14, 16:27
  #6
Medlem
Gretzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilYawn
Du kan inte byta trådbundet nätverkskort på en laptop. Det är integrerat på moderkortet.
Endast det trådlösa går att byta.
Då det inte gick att byta nätverkskort, så blev jag lite trött på eländet på grund av att det tappade nätet ca: varannan timme och ibland oftare.

Jag tänkte att skall det vara så här så får jag allt se till att få en annan dator, när det i alla fall var "kört" så gjorde jag en åtgärd som jag inte visste hur det skulle sluta, jag installerade av nätverkskortet, någon tidigare drivrutin fanns inte att gå tillbaka till, jag startade om datorn och drivrutiner lades tydligen till av sig själv.
Efter detta har datorn fungerat bra i flera dygn och har inte tappat kontakten en enda gång.

Dock så skall min nuvarande drivrutin vara för gammal och jag uppmanas att uppdatera denna, det tänker jag absolut inte göra jag struntar i om drivrutinen är gammal, att datorn fungerar är viktigare för mig.
Citera
2018-06-14, 17:06
  #7
Medlem
worldviews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gretzz
Då det inte gick att byta nätverkskort, så blev jag lite trött på eländet på grund av att det tappade nätet ca: varannan timme och ibland oftare.

Jag tänkte att skall det vara så här så får jag allt se till att få en annan dator, när det i alla fall var "kört" så gjorde jag en åtgärd som jag inte visste hur det skulle sluta, jag installerade av nätverkskortet, någon tidigare drivrutin fanns inte att gå tillbaka till, jag startade om datorn och drivrutiner lades tydligen till av sig själv.
Efter detta har datorn fungerat bra i flera dygn och har inte tappat kontakten en enda gång.

Dock så skall min nuvarande drivrutin vara för gammal och jag uppmanas att uppdatera denna, det tänker jag absolut inte göra jag struntar i om drivrutinen är gammal, att datorn fungerar är viktigare för mig.
Tilläggas kan ju att om du nu i framtiden skulle behöva byta nätverkskort på en laptop så finns det nätverkskort som man ansluter via USB att tillgå.
Citera
2018-06-14, 21:30
  #8
Medlem
Gretzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av worldview
Tilläggas kan ju att om du nu i framtiden skulle behöva byta nätverkskort på en laptop så finns det nätverkskort som man ansluter via USB att tillgå.
Tack för upplysningen, jag tolkar det som att det är ett nätverkskort som man ansluter den fasta linan till och inte ett trådlöst.
Citera
2018-06-24, 01:36
  #9
Medlem
HansScheikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av worldview
Tilläggas kan ju att om du nu i framtiden skulle behöva byta nätverkskort på en laptop så finns det nätverkskort som man ansluter via USB att tillgå.

Ja, en bra idé om man vill spara kostnaderna lite. Sedan finns alltid tanken att söka lite på Ebay efter datormodellen. Om det är ett vanligt problem, lär det inte bli så dyrt att byta ut komponenten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback