Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-15, 17:32
  #25
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enfindam
Det var inte det enda anmärkningsvärda som hände. Det rycktes i dörrhandtag utan att någon var där, knackningar och glas som oförklarligt föll ner i golvet.
Lysande! Ytterligare fler tillfällen att bevisa andars existens! Det borde ju vara enkelt med så mycket fysisk aktivitet.
Citera
2018-06-15, 17:59
  #26
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Lysande! Ytterligare fler tillfällen att bevisa andars existens! Det borde ju vara enkelt med så mycket fysisk aktivitet.
Att förneka deras existens ska man nog inte göra då blir man snart bevisad om motsatsen.
__________________
Senast redigerad av enfindam 2018-06-15 kl. 18:07.
Citera
2018-06-15, 18:04
  #27
Medlem
hippilis avatar
Här knackar det på fönstren. Låter som det går någon på trägolvet. Dörrhandtag som åker neråt. Ytterdörren öppnas. Visst, det finns förklaringar på det och dom har jag hittat.
Fågel som pickar på fönstret för den vill ha mat. Gamla trä golv och trähus knirrar och knäpper av tempratur och luftfuktighet. Dörrhandtag åker ner för katten får tag i det då den vill in. Dörren öppnas ja katten lyckas med att öppna den. Tror man att det spökar ser man inte att det finns en vettig förklaring. Har själv pratat med morfar som varit död i över 30 år, sedan vaknade jag och insåg att jag hade drömt om han
Citera
2018-06-15, 18:11
  #28
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Här knackar det på fönstren. Låter som det går någon på trägolvet. Dörrhandtag som åker neråt. Ytterdörren öppnas. Visst, det finns förklaringar på det och dom har jag hittat.
Fågel som pickar på fönstret för den vill ha mat. Gamla trä golv och trähus knirrar och knäpper av tempratur och luftfuktighet. Dörrhandtag åker ner för katten får tag i det då den vill in. Dörren öppnas ja katten lyckas med att öppna den. Tror man att det spökar ser man inte att det finns en vettig förklaring. Har själv pratat med morfar som varit död i över 30 år, sedan vaknade jag och insåg att jag hade drömt om han
Naturligtvis ska man hitta naturliga förklaringar först men ibland finns det inte sådana. När du"drömde" om din morfar kanske du i själva verket mötte honom i sömnen?
__________________
Senast redigerad av enfindam 2018-06-15 kl. 18:16.
Citera
2018-06-15, 18:16
  #29
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enfindam
Naturligtvis ska man hitta naturliga förklaringar först men ibland finns det inte sådana. När du"drömde" om din morfar kanske du i själva verket mötte honom i sömnen?
När jag var liten skulle jag alltid klippa gräset, även den här gången men jag hade gömt den i skogen. Den roligaste dröm jag haft någonsin
Citera
2018-06-15, 18:21
  #30
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enfindam
Att förneka deras existens ska man nog inte göra då blir man snart bevisad om motsatsen.
Jag förnekar inget. Det är den som påstår något som har bevisbördan. Jag påstår inte ”deras existens”, jag godtar inte påståenden om ”deras existen”.
Citera
2018-06-15, 20:45
  #31
Medlem
Ruger89s avatar
Jag tänkte bara nämna i förbigående i relation till att någon nämnde kristen tro, att kristendomen och Bibeln på inget vis förnekar det ni kallar andar. Men rent bibliskt används ande eller oren ande synonymt med djävlar eller vad vi idag skulle kalla demoner.

Med det sagt kan man mycket väl uppleva saker, men det är ond ockultism och inte närastående som försöker signalera något eller göra sig till känna.
Citera
2018-06-15, 20:58
  #32
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruger89
Jag tänkte bara nämna i förbigående i relation till att någon nämnde kristen tro, att kristendomen och Bibeln på inget vis förnekar det ni kallar andar. Men rent bibliskt används ande eller oren ande synonymt med djävlar eller vad vi idag skulle kalla demoner.

Med det sagt kan man mycket väl uppleva saker, men det är ond ockultism och inte närastående som försöker signalera något eller göra sig till känna.
Jag har uppfattat det som så att avlidna personer kan dröja sig kvar i sin hemmiljö innan de "går vidare". Den energi som de en gång hade kan man uppleva i en icke fysisk form.
Citera
2018-06-17, 14:33
  #33
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Här knackar det på fönstren. Låter som det går någon på trägolvet. Dörrhandtag som åker neråt. Ytterdörren öppnas. Visst, det finns förklaringar på det och dom har jag hittat.
Fågel som pickar på fönstret för den vill ha mat. Gamla trä golv och trähus knirrar och knäpper av tempratur och luftfuktighet. Dörrhandtag åker ner för katten får tag i det då den vill in. Dörren öppnas ja katten lyckas med att öppna den. Tror man att det spökar ser man inte att det finns en vettig förklaring. Har själv pratat med morfar som varit död i över 30 år, sedan vaknade jag och insåg att jag hade drömt om han
Det du beskriver är ju fullkomligt normala företeelser.
Sådant som alla som upplever omedelbart kan identifiera utan minsta problem.

Dvs ingen blir hysterisk och börjar böla om "spöken" för att det knäpper i trägolvet.
Ingen går till ytterligheter och tror det är "spöken" om en trädgren knackar på fönstret när det blåser.

det är alltså inte Sådant som folk som berättar om "spöken" beskriver.


Utan det är helt andra saker.
När de tex berättar om "steg som går på ovanvåningen," så Är det verkligen steg som hörs från ovanvåningen som de menar.
Dvs det är det de hör.
Inte "knäppande från trägolvet."

Hur låter det när någon går med tunga steg på ovanvåningen?
Visst vet du själv exakt hur det låter, eller hur.
Det är alltså så det hörs. Och det är det de menar ... inte att det knäpper i golvet alltså.



Det du gör när du kommer med denna "tolkningen", det är ju att du Ändrar i själva bakgrundsfakta.
För att det ska bli lättare för dig själv att förstå, för att få det att passa bättre in i din egen världsbild.

Men så kan man inte göra.
Du måste acceptera de vittnesmål som finns, exakt så som de återberättas.
Du kan inte ändra i vittnesmålen bara för att det ska passa bättre in med din personliga uppfattning.
Tänk om man hade gjort så i en domstol, vid ett brottsmål.
Det går ju inte att ändra i vittnenas utsagor för att få det att passa bättre in med ens egen vilja.


---

Alltså, om du inte vill "tro på just spöken", så måste du Ändå förhålla dig till de vittnesuppgifter som finns. Och tolka dessa utifrån den fakta som erbjuds. Inte ändra i det.

Det finns alltså "steg på ovanvåningen."
Det kan du inte ändra på.
Men du kan inte ändra det till att bli "knäppningar", för det är just "Steg."

Du kan tex erbjuda tolkningen att det är en inbrottstjuv som stampar i golvet.
Men inte byta ut till "knäppningar."
Citera
2018-06-17, 18:18
  #34
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enfindam
Jag har uppfattat det som så att avlidna personer kan dröja sig kvar i sin hemmiljö innan de "går vidare". Den energi som de en gång hade kan man uppleva i en icke fysisk form.

En riktig energi tjuv får aldrig slut på energi i mellan landet, tjuvar energi från dom levande människor!

Tar energin slut oförmögen kan inte riktigt röra sig längre!

Folk är god och fyller på anden!
__________________
Senast redigerad av TwoThousand 2018-06-17 kl. 18:35.
Citera
2018-06-18, 08:16
  #35
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
En riktig energi tjuv får aldrig slut på energi i mellan landet, tjuvar energi från dom levande människor!

Tar energin slut oförmögen kan inte riktigt röra sig längre!

Folk är god och fyller på anden!
Dela gärna med dig av dina erfarenheter!
Citera
2018-06-18, 10:47
  #36
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Tänk om man hade gjort så i en domstol, vid ett brottsmål.
Det går ju inte att ändra i vittnenas utsagor för att få det att passa bättre in med ens egen vilja.


Så alla vittnesmål som någonsin förekommit i brottsmål har med andra ord varit sanna?

Nä, självklart inte och vittnespsykologin förklarar varför...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback