Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-09, 18:53
  #1
Medlem
Hej! Har sökt runt en hel del men inte lyckats komma över något riktigt svar på min fråga.

Hursomhelst så använder jag l-teanin nästan varje dag i doser om 400-900mg. Tycker man får en skön känsla och de negativa effekterna av koffein försvinner helt när man blandar i l-teanin, får en slags ro i kropp och sinne som jag helt enkelt inte vill vara utan.

Nu till min fråga, vad kan jag stöta på för problem av att använda såhär (höga?) doser varje dag?

Har kört på såhär under ca 2 månader nu och inte märkt några bieffekter alls faktiskt..
Citera
2018-06-09, 18:55
  #2
Avstängd
Världens bästa tillskott enligt mig! Grymt bra fokus,

Det enda jag är lite rädd för är att jag researchade lite häromdagen och såg att vissa hade blivit deprimerade av att ta denna ört. (GABA relaterat) Verkade vara nya studier. Stämmer detta eller skitsnack?
Citera
2018-06-09, 19:03
  #3
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glandin
Världens bästa tillskott enligt mig! Grymt bra fokus,

Det enda jag är lite rädd för är att jag researchade lite häromdagen och såg att vissa hade blivit deprimerade av att ta denna ört. (GABA relaterat) Verkade vara nya studier. Stämmer detta eller skitsnack?

Det bör vara väldigt individuellt hur folk reagerar. Intressant för jag kommer prova. Jag äter magnesium och blir lugn av det. Men jag vill nog testa detta, då jag önskar kunna sova 2 timmar mera per natt.
Citera
2018-06-09, 19:09
  #4
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glandin
Världens bästa tillskott enligt mig! Grymt bra fokus,

Det enda jag är lite rädd för är att jag researchade lite häromdagen och såg att vissa hade blivit deprimerade av att ta denna ört. (GABA relaterat) Verkade vara nya studier. Stämmer detta eller skitsnack?
Teanin är ingen ört utan en aminosyra, ett derivat av glutamin. Glutamin medverkar bland annat vid bildandet av dopamin.

För att återgå till TS fråga så ställer jag mig skeptisk. Jag använder både glutamin och teanin flera gånger dagligen och har inte märkt några negativa effekter. Tvärtom.
Citera
2018-06-09, 21:02
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Teanin är ingen ört utan en aminosyra, ett derivat av glutamin. Glutamin medverkar bland annat vid bildandet av dopamin.

För att återgå till TS fråga så ställer jag mig skeptisk. Jag använder både glutamin och teanin flera gånger dagligen och har inte märkt några negativa effekter. Tvärtom.


Ört som aminosyra har du tagit del av de senaste studierna där det påvisas sambans med depression hos försöksdeltagarna? Jag undrar om det är något med GABA nivåerna, att ju oftare man tar Theanine så krävs det kanske mer att man känner samma effekt som början. O att detta kan relatera till att man känner sig deppig de gånger man inte tar det. Hmm.

https://www.reddit.com/r/Nootropics/...you_depressed/

Absolut, individuellt men intressant att få veta mer angående detta iallafall!
Citera
2018-06-09, 21:12
  #6
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glandin
Ört som aminosyra har du tagit del av de senaste studierna där det påvisas sambans med depression hos försöksdeltagarna? Jag undrar om det är något med GABA nivåerna, att ju oftare man tar Theanine så krävs det kanske mer att man känner samma effekt som början. O att detta kan relatera till att man känner sig deppig de gånger man inte tar det. Hmm.

https://www.reddit.com/r/Nootropics/...you_depressed/

Absolut, individuellt men intressant att få veta mer angående detta iallafall!
Det enda jag får ut av den länken är att väldigt höga doser sänkt serotonin-nivåerna något. Det är väl klokt att inte överdosera någon viss aminosyra utan att balansera upp systemet.

Jag äter även 5htp som reglerar upp serotoninhalten.
Citera
2018-06-10, 10:34
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glandin
Världens bästa tillskott enligt mig! Grymt bra fokus,

Det enda jag är lite rädd för är att jag researchade lite häromdagen och såg att vissa hade blivit deprimerade av att ta denna ört. (GABA relaterat) Verkade vara nya studier. Stämmer detta eller skitsnack?

Intressant men förhoppningsvis inte sant, kommer att prova att vara utan l-teanin under nästa vecka och återkommer sedan här med hur det var före, under och efter.
Citera
2018-07-09, 10:45
  #8
Medlem
Provade att vara utan och upplevde inga negativa effekter. Fortsatt som vanligt efter detta och mår utmärkt 😊
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback