Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-21, 08:58
  #241
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Vi drar i olika riktningar vad det gäller "problembarn". Där har vi de elever med särskilda behov, och visst, jag är väl medveten om att det finns sådana ungar som inte har några problem med en vanlig skolgång.
Det centrala är att ungar med särskilda behov borde inte få dra ned en hel skolklass. Då måste barnet flyttas till en skola för barn med särskilda behov (som jag är väl medveten om finns).
Men det finns även andra typer av "problembarn". Där räknar jag in drogmissbrukare, kriminella och individer med synnerligen kvinnofientliga klantraditioner och som inte vill anpassa sig till Svenska förhållanden.
Då jag gick i skolan så fanns det inte på kartan att flickor blev våldtagna eller sexuellt ofredade på skoltoaletten.

Det du räknar upp som problembarn är barn som har psykosociala svårigheter. I nuläget finns inga sådana skolor kvar.

Det är nog mer troligt att missbrukande och kriminella ungar sitter på HVB enligt LVU §3 och då har SIS ansvaret.


Citat:
Vill du mena att skollagen tillåter att högstadieelever sätts i skolor under kriminalvårdens försorg?

Häng med i debatten va?

Högstadieelever kan sättas under SIS försorg om de är placerade enligt LVU.


Citat:
Jag anser att specialskolor även borde skötas av kriminalvården.


Ska SPECIALSKOLAN (Lspec11 skötas av Kriminalvården? Är det verkligen det du menar?

Snälla, om du skall debattera skolan kan du väl åtminstone ha grundkunskaperna om hur svenskt skolväsende fungerar. Det är det minsta jag kräver för att få en saklig debatt.

Citat:
Du menar behovsanpassas genom tester och analyser likt den språktest som en annan debattör föreslog för barn innan de förskoleålder?

Du kan analysera barnet behov utan atrt göra tester på barnet. Sedan behöver man inte göra språktester på tvååringar för att se var de ligger, det räcker med att prata med dem.

Citat:
Om jag inte missminner mig så kan skolan stänga av en elev under en viss tidsbegränsning? Och om det inte fungerar så måste kommunen bereda någon form av utbildning p.g.a. skolplikten faktiskt.

Som sagt, skaffa dig grundläggande kunskaper som skolväsendet innan du påstår något. Skolan kan som sista laternativ stänga av en elev i 2 veckor.
Citera
2018-06-21, 13:13
  #242
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Det du räknar upp som problembarn är barn som har psykosociala svårigheter. I nuläget finns inga sådana skolor kvar.

Det är nog mer troligt att missbrukande och kriminella ungar sitter på HVB enligt LVU §3 och då har SIS ansvaret.

Häng med i debatten va?

Högstadieelever kan sättas under SIS försorg om de är placerade enligt LVU.
Få av dig dina byråkratiska skygglappar och försök att ta till dig att jag debatterar utifrån åsikten att dagens situation inte räcker till på långa vägar.
Jag är av åsikten att SiS inte klarar av att hantera t.ex. Nordafrikanska kriminella tonåringar. DEt är ju helt uppenbart med tanke på Stockholmspolisens och Göteborgspolisens uppgivenhet (i media) p.g.a. att de kriminella ungarna är tillbaks på gatan senast följande dag.
Dagens system räcker inte till eller missbrukas kraftigt av ansvariga inom skolledningar och kommuner?
Att en pojke som har begått våldtäkt inom skolan efter en liten paus får gå kvar i skolan, det är fan i mig horribelt.
Den skitungen skulle ha åkt på en "knalltransport" till en "skola" som finns innanför kriminalvårdens murar.
LVU, LSU....kalla det vad du vill, vad som finns idag räcker inte till för att få ordning på skolorna.

SD är helt rätt ute då de vill göra det enklare att avföra kriminellt avskum från skolor till en skola för kriminellt avskum.
Själv så föreslår jag att kriminalvården tar hand om sådana skolor.

Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Ska SPECIALSKOLAN (Lspec11 skötas av Kriminalvården? Är det verkligen det du menar?

Snälla, om du skall debattera skolan kan du väl åtminstone ha grundkunskaperna om hur svenskt skolväsende fungerar. Det är det minsta jag kräver för att få en saklig debatt.[/quote]

Snälla, försök att få in innanför pannbenet att jag debatterar hur jag anser att en skola skall se ut.
Om det inte passar dina byråkratiska hjärnvindlingar så är det självklart inte helt lätt att debattera.
Jag är helt övertygad om att SD kommer att skapa en bättre skola än vad MP och andra har lyckats att ställa till med.

Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Du kan analysera barnet behov utan atrt göra tester på barnet. Sedan behöver man inte göra språktester på tvååringar för att se var de ligger, det räcker med att prata med dem.

Att "prata" med barnet, är inte det att testa? Om avsikten är att få klarhet i ett barns språkkunskaper, tror du att debattören avsåg att sätta barnet inför ett skriftlig prov?

Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Som sagt, skaffa dig grundläggande kunskaper som skolväsendet innan du påstår något. Skolan kan som sista laternativ stänga av en elev i 2 veckor.
Jösses! Skrev jag inte att skolan kan stänga av en elev under en begränsad period?

Och hur var det med "bokfolket"?
Citera
2018-06-21, 13:32
  #243
Medlem
8711s avatar
Ja, herregud. Man kan åtminstone med lätthet konstatera att Sverigedemokraterna och Jimmie Åkesson fick ut klart mest av Järvaveckan då man fick överlägset störst uppmärksamhet både på sociala medier, forum som det här och i media. Jimmie Åkessons förslag skapade enorm uppmärksamhet och Sverigedemokraterna hade sannolikt även den största publiken på plats under Jimmie Åkessons tal.

Mycket lyckat för Sverigedemokraternas del får man ändå lov att säga. Även om själva veckan i sig är ganska usel sett till placering och genomförande. Knappt några människor där, väldigt begränsat, ingen vill egentligen vara där eller åka dit till Järva, ful och gammaldags layout på all, dyra tältplatser med hutlösa priser i timmen och liknande. Nej, den här veckan kan man gott vara utan snällt sagt. Den finns enbart för att den är upplyft i media och av det politiskt korrekta etablissemanget som vill gulla med invandrare och förorten.
Citera
2018-06-21, 14:20
  #244
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Att invandrare inte har någon utbildning alls eller som är av relevans för Sverige är också en skröna. Givetvis har alla människor någon form av utbildning. Problemet är bara att man i Sverige behöver ha licenser och körkort för varje yrke.

Nu är kanske inte kunskap i att valla getter, tugga khat, eller kunna citera koranen utantill såvärst gångbara i Sverige... oavsett körkort.
Du kanske borde ta del av statistiken angående utbildningsnivåerna på de som kommit hit i de senaste årens migrationsvåg; liksom hur många barn från orten som lyckas ta sig igenom grundskolan med betyg som gör att de kan fortsätta på gymnasiet.
Citera
2018-06-21, 14:20
  #245
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Få av dig dina byråkratiska skygglappar och försök att ta till dig att jag debatterar utifrån åsikten att dagens situation inte räcker till på långa vägar.

Ingen har sagt att dagens situation räcker till. Vi har en del förvaltningsjuridiska problem just nu.


Citat:
Jag är av åsikten att SiS inte klarar av att hantera t.ex. Nordafrikanska kriminella tonåringar. DEt är ju helt uppenbart med tanke på Stockholmspolisens och Göteborgspolisens uppgivenhet (i media) p.g.a. att de kriminella ungarna är tillbaks på gatan senast följande dag.

Men vänta nu, är det SIS eller våra domstolar som dömer "Nordafrikanska kriminella tonåringar" till vård inom socialtjänsten eller till vård inom sluten ungdsomsvård? Jag blir oroad av din okunskap.


Citat:
Dagens system räcker inte till eller missbrukas kraftigt av ansvariga inom skolledningar och kommuner?

Vad har skolledningarna och framför allt kommunerna med ditt missnöje mot slutna ungdomshem att göra? Kommunen är inte huvudman för HVB eller ungdomshemmen. Det är STATEN!

Citat:
Att en pojke som har begått våldtäkt inom skolan efter en liten paus får gå kvar i skolan, det är fan i mig horribelt.
Den skitungen skulle ha åkt på en "knalltransport" till en "skola" som finns innanför kriminalvårdens murar.
LVU, LSU....kalla det vad du vill, vad som finns idag räcker inte till för att få ordning på skolorna.

Men vad har det här med skolorna att göra? Det du rapar upp och missnöjer dig mot är en fråga för rättsvårdande instanser.

Vi har redan skolor för dessa unga som blir dömda till vård inom socialtjänst eller till sluten ungdomsvård. Anser domstolarna att barnet har begått så grova brott att denne behöver vådas av socialtjänsten kan socialnämnden lägga en LVU§3 och sedan §12 och §15. Anser domstolarna att barnet över 15 år har gjort sig skyldig till brott kan domstolen döma ut påföljden sluten ungdomsvård och det blir samma placering i HVB. Det sitter ganska många 10-15åringar i dessa hem som sitter där enbart för att de är en fara för sig själv och andra. Dessa barn får utbildning genom SIS.

Men det är inte SIS som plötsligt släpper ut dessa på gatorna igen. Det är inte SIS som bestämmer att barnet skall gå kvar i sin hemskola och i hemmet. Det är inte kommunens utbildningsnämnd som bestämmer att barnet fortfarande skall gå kvar i samma klass. Detta gör främst socialnämnden och Sveriges domstolar.





Citat:
SD är helt rätt ute då de vill göra det enklare att avföra kriminellt avskum från skolor till en skola för kriminellt avskum.
Själv så föreslår jag att kriminalvården tar hand om sådana skolor.

Både du och SD riktar ju fokus till fel instanser. Istället för att göra ytterligare en skolform för psykosocialt hämmade barn så kanske vi skall se över hur domstolarna dömer ut påföljderna? Även om inte barn under 15 år är straffmyndiga kan de i alla fall dömas till vård inom socialtjänsten och då hamna i HVB. Se till att SD föreslår en skärpning av detta lagrum istället för att hitta på ytterligare saker inom skolan.


Citat:
Snälla, försök att få in innanför pannbenet att jag debatterar hur jag anser att en skola skall se ut.

Det gör du definitivt inte då du angriper fel insanser.


Citat:
Jag är helt övertygad om att SD kommer att skapa en bättre skola än vad MP och andra har lyckats att ställa till med.

Än sålänge kan jag inte ens se att SD vet vad en skola är. Hur ska de då kunna föreslå en bättre skola? Jag har än så länge inte sett deras utlovade 100 skolförslag.

Att SDs expert på skolfrågor basunerar ut "Förstatliga skolan!" visar på att denne inte vet vad en skola är. För även du vet om att vi har statliga skolformer i dagens skolväsende. Hur skall vi kunna förstatliga skolformer som redan är statliga?




Citat:
Att "prata" med barnet, är inte det att testa? Om avsikten är att få klarhet i ett barns språkkunskaper, tror du att debattören avsåg att sätta barnet inför ett skriftlig prov?

En kunskapsutvärdering såsom ett test är ett skriftligt prov eller ett systematiskt genomfört batteri (såsom WISC, Bornholm, DLC eller annat). Som sagt, det räcker med att föra en konversation med barnet så kan du direkt bedöma om denne har en adekvat språknivå utifrån jämnåriga barn. Däremot vet vi om att barn utvecklas olika snabbt och det kan skiljer ungefär 3 år mellan barnen.
Citera
2018-06-21, 15:56
  #246
Medlem
Ördögs avatar
Det er balsam for sjelen å lytte til Jimmie Åkesson, tycker Frank Rossavik på Aftenposten, som tydligen hörde hans tal på Järvaveckan. Rossavik är övertygad: Sverigedemokraterna har en stygg historie og en lang vei til makten, men partiet kommer dit.

Artikeln är visserligen låst ...

https://www.aftenposten.no/meninger/...Frank-Rossavik

... men här är det möjligt att läsa mer:

https://www.rights.no/2018/06/fatt-d...r-til-himmels/
Citat:
Rossavik har også hørt Åkessons folkemøtetale. Den gjorde inntrykk. «Der det norske Fremskrittspartiets politikere ofte virker spekulative og kalkulerende, fremstår Åkesson som ærlig og redelig», sier Rossavik. Han har et poeng, men så må vi huske at Norge og Sverige står, enn så lenge, i svært forskjellige situasjoner. Da tenker jeg ikke på kriminalitetsbilde, men på økonomien.

Norge har betalt seg ut av problemene i årevis, derfor kan mange danse på bordet og hevde at integreringen går så mye bedre her enn alle andre steder. Det er løgn, juks og bedrageri. Det går ikke spesielt bra, det kjenner stadig flere av det norske folk – med eller uten innvandringsbakgrunn – på kroppen hver dag. På skolen, i arbeidslivet, i nabomiljøet. Og så har Norge noe annet – vi har mindre innvandring enn Sverige. Det kan vi takke FrP for, selv om FrP i Regjering er en skygge av seg selv. I tillegg har Norge organisasjoner som HRS, som har stått i denne drittstormen og hjulpet FrP så godt vi har kunnet på deres forespørsler (og også andre partier, om noen skulle være i tvil). I Regjering snur FrP oss selvsagt ryggen, slik som de har gjort med SD.

Men det hjelper ikke, for politikerne, i regjering eller ikke, har glemt hvem makta er: det er folket.

Nå begynner folket å tale i Sverige. På siste meningsmåling (juni 2018) fra YouGov for Metro er SD overlegent størst: Hele 28,5 prosent av stemmene tildeles SD. Det er en formidabel vekst bare siden mai, da partiet fikk 23 prosent. Det gjør også SD til Sveriges største parti.

Socialdemokraterna kan kun skilte med 22 prosent og Moderaterna med 17,3 prosent.
Citera
2018-06-22, 13:34
  #247
Medlem
8711s avatar
Citat:
I invandrartäta områden har SD mer stöd än C, L och KD tillsammans

Järvaveckan är ett alternativ till Almedalen. På Järvafältet, liksom i andra invandrartäta områden, växer SD fram som en allt starkare kraft, till mångas förvåning. SD har fler sympatisörer bland väljare med utländsk bakgrund än C, L och KD tillsammans, enligt SCB.

Citat:
Stödet för SD i utsatta områden växer. Varför tror du att ni börjar bli så starka i dessa områden?

– Därför att vi talar klarspråk. Vi säger som det är. Alla tycker säkert inte om det jag sa här på Järvaveckan, men väldigt många ser det nog som väldigt befriande när det kommer en politiker som förstår problembilden, vi förstår att ni vill ha lag och ordning, vi förstår att ni vill frigöra er från organiserad brottslighet och förtryckarstrukturer. Därför ska vi hjälpa er med det.

https://samtiden.nu/2018/06/i-invand...d-tillsammans/

Citat:
Åkesson vill riva Järva – i kväll talar han

På frågan, som ställdes i Sveriges radio P1, om Sverige borde riva ner och avveckla liknande områden i Sverige svarade Jimmie Åkesson (SD):

– Ja, det borde man.

När Jimmie Åkesson sedan fick frågan om vart alla människor som bor i områdena i dag ska ta vägen om de rivs menar partiledaren att det skulle vara ett projekt som sker över lång tid.

https://mitti.se/nyheter/politik/akesson-ikvall-talar/
Citera
2018-06-22, 13:38
  #248
Medlem
8711s avatar
Citat:
Järvabor upprörda efter Åkessons tal

Jimmie Åkesson (SD) talade under fredagkvällen på Järvaveckan.
Talet gjorde flera Järvabor upprörda.

Fler poliser syntes och det var en större publik, än vad det varit tidigare under Järvaveckan, när Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson talade under fredagen.

– Slöja, burka och niqab inte bara är religiösa symboler. De är också symboler för kvinnoförtryck, för värderingar som inte hör hemma i vårt land. Svensk förskola ska erbjuda barn ett fredat rum. Fredat från förtryck och islamism, sa han.

Citat:
Sofia Ali, 14 år från Tensta.

– Jag bär sjal och jag känner mig kränkt, säger Sofia Ali, 14 år från Tensta.

Hon fortsätter:

– Jag kommer inte att göra som han säger om han får makten. Det är min religion.

– Kan han slänga ut oss, frågar Sofias vän.

Hon får inget svar. Sofia Ali är upprörd.

https://mitti.se/nyheter/politik/jar...hela-stockholm
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback