Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-09, 15:25
  #1
Medlem
Jag har gjort en deal med företaget så de köper ut mig. Jag får x antal månadslöner först och sedan den sista månaden så regleras all min sparad semester, komptid osv, som jag fattar det. Min fråga är hur fungerar det med de obetalda semesterdagarna? Är de värda något eller försvinner dessa bara.
Citera
2018-06-09, 15:27
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VisaPapprenSchnell
Jag har gjort en deal med företaget så de köper ut mig. Jag får x antal månadslöner först och sedan den sista månaden så regleras all min sparad semester, komptid osv, som jag fattar det. Min fråga är hur fungerar det med de obetalda semesterdagarna? Är de värda något eller försvinner dessa bara.
Du får ut den ersättning du jobbat ihop inte något annat så en obetald semesterdag är värd 0.sek
Citera
2018-06-09, 15:28
  #3
Avstängd
just-in-i-anuss avatar
De obetalda semesterdagarna är just obetalda och lär inte märkas i ditt lönekuvert.
Citera
2018-06-09, 15:32
  #4
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VisaPapprenSchnell
Jag har gjort en deal med företaget så de köper ut mig. Jag får x antal månadslöner först och sedan den sista månaden så regleras all min sparad semester, komptid osv, som jag fattar det. Min fråga är hur fungerar det med de obetalda semesterdagarna? Är de värda något eller försvinner dessa bara.

Ordet "obetald" borde vara en ledtråd.

Det verkar som du inte varit där så länge, tänk på att om inte annat avtalats måste du betala tillbaka all förskottssemester om du arbetat kortare tid än 5 år.
Citera
2018-06-09, 15:47
  #5
Medlem
Alright. Tack för svaren.

Har jobbat på företaget i 2 år+ och endast tagit ut 2v semester från tiden jag börjat.
Citera
2018-06-09, 18:48
  #6
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VisaPapprenSchnell
Alright. Tack för svaren.

Har jobbat på företaget i 2 år+ och endast tagit ut 2v semester från tiden jag börjat.

Okej, vääääldigt ovanligt att "obetalda" semesterdagar följer med in i år ett.
Citera
2018-06-10, 01:34
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Okej, vääääldigt ovanligt att "obetalda" semesterdagar följer med in i år ett.
Vad menar du med det? Det står ju så på sista lönespecen
Citera
2018-06-10, 01:35
  #8
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VisaPapprenSchnell
Vad menar du med det? Det står ju så på sista lönespecen

Obetalda dagar har du bara det första semesteråret för att kunna ta ut din lagstadgade semester även om du inte tjänat in dem. Därefter skall de obetalda "försvinna".
Citera
2018-06-10, 01:37
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Obetalda dagar har du bara det första semesteråret för att kunna ta ut din lagstadgade semester även om du inte tjänat in dem. Därefter skall de obetalda "försvinna".
Just nu har jag inte specen framför mig, men det står ungefär så här:
Obetalda: 20. Betalda: 18 Sparat från år 2: 8. Komp: 40h

Ungefär så.
Citera
2018-06-14, 13:10
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Obetalda dagar har du bara det första semesteråret för att kunna ta ut din lagstadgade semester även om du inte tjänat in dem. Därefter skall de obetalda "försvinna".

Om man har olika intjänande- och uttagsår OCH inte har arbetat hela det första intjänandeåret kommer man att ha obetald semester även år 2.
Citera
2018-06-14, 13:11
  #11
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urmelkotten
Om man har olika intjänande- och uttagsår OCH inte har arbetat hela det första intjänandeåret kommer man att ha obetald semester även år 2.

Aaaah... såklart. Tack.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback