Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-09, 11:17
  #1
Medlem
Hej. Är på jakt efter en surfplatta där jag kan använda Lightroom utan massa problem med lagg osv.
Redigerar idag mina bilder på datorn i Lightroom, men ska ut och resa en massa nu och tänkte då köpa en surfplatta som blir behändig att ta med sig överallt.

Har spanat in denna: Lenovo Tab4 Plus 10
https://www.elgiganten.se/product/da...4-gb-lte-svart

Har även kikat lite på den nya Ipaden (2018) och Samsung Galaxy Tab S2. Dock tycker jag Lenovo ändå har en bra prestanda om man jämför dem alla.
Min budget är max 5000kr, men helst mindre.

Vilken surfplatta använder ni för redigering av bilder? Varför valde ni just den? Har ni haft några problem?

Tacksam för alla tips jag kan få.
Citera
2018-06-09, 21:28
  #2
Medlem
Jag kör lightroom på en iPad Pro 12,9”

Surfplattan du länkar till har inte direkt den snabbaste CPU men borde ju funka

Skulle rekommendera iPad för att skärmarna håller hög kvalitet på färgåtergivningen så om det är något som är viktigt för dig bör du kolla skärmens rgb återgivning på dom andra du kollat på
Citera
2018-06-09, 23:16
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teamburton
Jag kör lightroom på en iPad Pro 12,9”

Surfplattan du länkar till har inte direkt den snabbaste CPU men borde ju funka

Skulle rekommendera iPad för att skärmarna håller hög kvalitet på färgåtergivningen så om det är något som är viktigt för dig bör du kolla skärmens rgb återgivning på dom andra du kollat på

Problemet med Ipad Pro är ju priset..
Citera
2018-06-10, 07:52
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JulBanditen
Problemet med Ipad Pro är ju priset..


Nya iPad 9,7” har ju bra skärm och A10 fusion chip så den kommer ju flyta på laggfritt och modellen med 128gb ligger på 4800:- alt 3800:- för 32gb

Enklast är nog att åka till mediamarkt eller Elgiganten och känna lite på olika plattor sen bestämma sig för vad man vill ha
__________________
Senast redigerad av teamburton 2018-06-10 kl. 07:56.
Citera
2018-06-10, 18:21
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teamburton
Nya iPad 9,7” har ju bra skärm och A10 fusion chip så den kommer ju flyta på laggfritt och modellen med 128gb ligger på 4800:- alt 3800:- för 32gb

Enklast är nog att åka till mediamarkt eller Elgiganten och känna lite på olika plattor sen bestämma sig för vad man vill ha

Ja, det var den Ipaden jag har kikat lite på. Men du har rätt, man måste nog känna lite på dom först. Tack för dina svar
Citera
2018-06-14, 21:22
  #6
Medlem
Efter att ha jämför mellan massor av olika plattor från Youtube, samt i butik så handlade jag en Samsung Galaxy tab S2 i alla fall.
Citera
2018-07-08, 12:17
  #7
Medlem
Popetoterors avatar
Hej ser 2 aspekter, främst storleken på skärmen vill man ha en vill man ha en Lightroom som fungerar, köpa en platta med trött CPU så kommer man lätt tröttna och med den lilla bilden, detta är ju ett bildbehandlingsprogram på hög ninå.
sitta med läsplattor med usel spec är bortkastade pengar.
Själv kör jag Ubuntu, skriver inte det som reklam eller för att den är bättre, men de har smarta program som medföljer, som Darktable likvärdig Lightroom...Rawtherapee lite enklare prog att hantera Raw filer...Gnu likadant som photoshop nästan, enklare men många funktioner osv.
Jag skriver inte det här som reklam för en bättre eller sämre produkt, kanske för en jämförelse om vad som finns.
Jag får ingen ersättning för att skriva detta utan för att jag har provat och provar båda systemen.

Mvh
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback