Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-09, 11:09
  #1
Medlem
Jag hade telia i många år, vilket fungerade jättebra på alla sätt, okej, lite dyrare än alternativen var det, men på den tiden hade de bäst täckning där jag bor.

När jag började arbeta i Norge ville jag ha bättre villkor för roaming och surf inom norden, då var telenor det enda alternativet.

Sagt och gjort flyttade över abb. till telenor, sedan kommer telias chockfaktura på flera tusen kronor. Ringer kundtjänst och frågar vad fan det är frågan om jag har varit kund hos er i över tio år, både telefoni och bredband. Men inte fan kunde de göra nåt.

Jobbade ett tag i norge, samtidigt som jag startade enskild firma i sverige.

Ringer mig gör då Dialect, (ännu ett skitföretag som jag aldrig mer kommer ha att göra med) lyckas lura mig att byta abb. med löfte om bättre villkor 2 års bindningstid iof, (men jag var nöjd med telenor dittills).

Efter 2-3 veckor upptäcker jag att villkoren inte alls var lika, det var surfbegränsning mm mm. Ringer kundtjänst inte fan kunde de göra nåt.

Äntligen nu i maj så gick bindningstiden ut. Hängde på låset och bytte direkt till en liten operatör som heter Telness. Det fungerar bra och verkar vara startat av andra som mig som är trött på de stora operatörernas maffia-fasoner.

Tror ni inte telenor gör likadant som telia och skickar en faktura på flera tusen kronor? Jag fick den i fredags, har inte ringt kundtjänst ännu. Jag ska lusläsa villkoren på det gamla abbonemanget innan dess, men på rak arm minns jag inte att det var 3 månaders uppsägningstid.

Och förresten är det inte förbjudet med så lång uppsägningstid nu, eller gäller det bara för konsument och inte på företagsabbonnemang?

Någon mer som har liknande erfarenheter?
Citera
2018-06-09, 11:43
  #2
Medlem
Allt står väl i villkoren?

Har du tecknat privat- eller företagsabonnemang?

Telia har som regel alltid valmöjligheten med en månads uppsägningstid.
Citera
2018-06-09, 12:06
  #3
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frgstone
Jag hade telia i många år, vilket fungerade jättebra på alla sätt, okej, lite dyrare än alternativen var det, men på den tiden hade de bäst täckning där jag bor.

När jag började arbeta i Norge ville jag ha bättre villkor för roaming och surf inom norden, då var telenor det enda alternativet.

Sagt och gjort flyttade över abb. till telenor, sedan kommer telias chockfaktura på flera tusen kronor. Ringer kundtjänst och frågar vad fan det är frågan om jag har varit kund hos er i över tio år, både telefoni och bredband. Men inte fan kunde de göra nåt.

Jobbade ett tag i norge, samtidigt som jag startade enskild firma i sverige.

Ringer mig gör då Dialect, (ännu ett skitföretag som jag aldrig mer kommer ha att göra med) lyckas lura mig att byta abb. med löfte om bättre villkor 2 års bindningstid iof, (men jag var nöjd med telenor dittills).

Efter 2-3 veckor upptäcker jag att villkoren inte alls var lika, det var surfbegränsning mm mm. Ringer kundtjänst inte fan kunde de göra nåt.

Äntligen nu i maj så gick bindningstiden ut. Hängde på låset och bytte direkt till en liten operatör som heter Telness. Det fungerar bra och verkar vara startat av andra som mig som är trött på de stora operatörernas maffia-fasoner.

Tror ni inte telenor gör likadant som telia och skickar en faktura på flera tusen kronor? Jag fick den i fredags, har inte ringt kundtjänst ännu. Jag ska lusläsa villkoren på det gamla abbonemanget innan dess, men på rak arm minns jag inte att det var 3 månaders uppsägningstid.

Och förresten är det inte förbjudet med så lång uppsägningstid nu, eller gäller det bara för konsument och inte på företagsabbonnemang?

Någon mer som har liknande erfarenheter?
Ja, man måste lusläsa alla villkor. ALLA mobilabonnemangsföretag är lurendrejare, det har ALDRIG blivit så lågt pris som de påstått. Sen +10år så kör kontantkort, eller snarare pre-paid. Jag kör Halebop liten, och det räcker fullständigt för mig, frugan kör samma sak.

Självklart fattar jag att man inte vill hatta med pre-paid om man har ett företagsabonnemang. Dock skulle jag rekommendera att köpa telefonen löst och därefter teckna abonnemang, dvs ett utan uppsägningstid, eller ja, en månad blir det väl. När du åker och köper din telefon, så kommer försäljningstället, t ex MediaMarkt, Elgig försöka kränga den på ett abonnemang och de kommer ljuga sig gröna för att du ska teckna telefonen tillsammans med abonnemang, vilket du INTE ska gå på.

Så hör ska du göra:
- Se ut en lämplig lur på te x Netonnet och åk till deras lagshop och ta den direkt ur lagerhyllan och betala i kassan. De har aldrig tjatat om abonnemang när jag handlat där. (Alternativt kan du ju beställa från valfri leverantör på nätet, men jag tycker det är fördel med fysisk butik, du får varan NU och du kan alltid reklamera lättare i en fysisk butik)

-Ring ställe du vill teckna abonnemang hos. Läs på villkor ordentligt innan, ffa minuttaxa, startavgifer, utlandstaxa (om det är relevant) Roamningavtal mm. De skickar ett sim-kort och sen är du redo att köra.

Fördelen med att separera lur från abonnemang är att då kan DU bestämma när du ska byta och behöver inte blanda in operatören, som bara vill knulla dig i röven med dyra och låååånga bindningar.
Citera
2018-06-09, 12:18
  #4
Medlem
Kanske inte tillämpbart i ditt fall men kan vara bra att veta:

När man tecknar telefonavtal via telefonförsäljning läser de upp villkoren och så svarar man med ett "ja". Inspelningen ska sedan arkiveras och fungera som ett undertecknat avtal i händelse av tvist.

När de kommer med sina ockerkrav som de snabbt drar till kronofogde ber man dem skaffa fram det inspelade avtalet så man kan lyssna. Detta klarar de aldrig vilket man skriver i sin inlaga till kronofogden. Sedan får man rätt. 100% av fallen. (i mitt fall två av två)
Citera
2018-06-10, 07:54
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frgstone
Jag hade telia i många år, vilket fungerade jättebra på alla sätt, okej, lite dyrare än alternativen var det, men på den tiden hade de bäst täckning där jag bor.

Sagt och gjort flyttade över abb. till telenor, sedan kommer telias chockfaktura på flera tusen kronor. Ringer kundtjänst och frågar vad fan det är frågan om jag har varit kund hos er i över tio år, både telefoni och bredband. Men inte fan kunde de göra nåt.

Du berättar ju inte VAD det var de fakturerade för?

Självklart var det där felaktigt om du under hela din tid som kund fått normala fakturor på din förbrukning var månad.
Citera
2018-06-12, 17:26
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frgstone
Jag hade telia i många år.....

Tror du behöver läsa på om bindningstid och uppsägningstid.
Är ganska säker på att det är tre månaders uppsägningstid för företag och att lagändringen om max en månad enbart är för privatpersoner. Utan närmre detaljer med tider för när abonnemanget tecknades och sades upp och pris så skulle jag gissa på att du har blivit fakturerad för minst uppsägningstiden, men eventuellt också den kvarvarande bindningstiden.

När telefonförsäljare/återförsäljare säljer in abonnemang så gör de ofta så att de enbart lägger en beställning om nummerflytt till den nya operatören. När numret flyttas så avslutas abonnemanget och man får en slutfaktura på posten.
Citera
2018-06-12, 17:32
  #7
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan
Kanske inte tillämpbart i ditt fall men kan vara bra att veta:

När man tecknar telefonavtal via telefonförsäljning läser de upp villkoren och så svarar man med ett "ja". Inspelningen ska sedan arkiveras och fungera som ett undertecknat avtal i händelse av tvist.

När de kommer med sina ockerkrav som de snabbt drar till kronofogde ber man dem skaffa fram det inspelade avtalet så man kan lyssna. Detta klarar de aldrig vilket man skriver i sin inlaga till kronofogden. Sedan får man rätt. 100% av fallen. (i mitt fall två av två)

Det klarar de galant. Jag frågade Telenor om det upplästa avtalet och fick det skickat till mig som en ljudfil. Denna ljudfil läggs i Telenors profil över din användare och lagras till avtalet löpt ut.
En del bolag har den även tillgänglig på "Din" sida hos bolaget så att du kan lyssna på den när du vill.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback