2018-06-09, 10:32
Medlem
Hej
Jag håller på att göra iordning gästtoaletten (2-3 m2) och jag ska lägga klinker på golvet.

Detta räknas inte som något våtutrymme, kollat upp detta då det endast är en toalett och handfat. Golvet är betong och väggarna gips..

Har aldrig lagt klinker/kakel förut men jag har kollat lite på nätet och det står att man ska lägga primer på golvet för att få det att fästa riktigt bra..Väggarna ska det vara avtorkningsbar tapet på.

Till mina frågor
:
Ska jag stryka primer på väggen där tvättstället för att hindra att fukt sugs upp av gipsväggen.

Jag har en fundering på att sätta upp ett stänkskydd ovanför tvättstället i form av en/två kakelplattor som är lika långa(breda) som tvättstället, men kan man sätta kakel/klinker direkt på den nya tapeten med hjälp av tex kakellim?
Citera
2018-06-09, 10:40
Medlem
elmhedens avatar
Jag skulle sätta plattorna först, sen tapeten. Svaret på din första fråga blir då nej.
Citera
2018-06-09, 10:57
Medlem
Om man inte vet hur man ska göra så tycker jag att man ska anlita en fackman för ett sådant arbete.
Vid en ev. vattenskada kanske inte försäkringen gäller annars.
Citera
2018-06-09, 11:16
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vetetusan
Hej
Jag håller på att göra iordning gästtoaletten (2-3 m2) och jag ska lägga klinker på golvet.

Detta räknas inte som något våtutrymme, kollat upp detta då det endast är en toalett och handfat. Golvet är betong och väggarna gips..

Har aldrig lagt klinker/kakel förut men jag har kollat lite på nätet och det står att man ska lägga primer på golvet för att få det att fästa riktigt bra..Väggarna ska det vara avtorkningsbar tapet på.

Till mina frågor
:
Ska jag stryka primer på väggen där tvättstället för att hindra att fukt sugs upp av gipsväggen.

Jag har en fundering på att sätta upp ett stänkskydd ovanför tvättstället i form av en/två kakelplattor som är lika långa(breda) som tvättstället, men kan man sätta kakel/klinker direkt på den nya tapeten med hjälp av tex kakellim?

Nu vet jag inte var du har läst att en toalett inte är ett våtutrymme.

Men du ska följa antingen GVK eller BKR branch regler när håller på med våtutrymme.

Enligt GVK.

Ska man ha tätskikt i en toalett utan golvbrunn och dusch?

”Ja, ökade skador på grund av bland annat droppläckage från rörkopplingar och städning med för mycket vatten gör att man behöver ha ett tätskikt på golv med uppvik i toalett där underlaget behöver skyddas. Består underlaget av till exempel spånskiva eller gipsskiva ska det skyddas med ett tätskikt. Det samma gäller vid gipsvägg, då golv-väggvinkeln måste förseglas genom ett uppvik av tätskikt eller plastmatta”

Du har gipsskivor på väggen efter gipsskivor är fuktkänsliga så måste du ha ett tätskikt och UPPVIK med minst 100 mm på väggen från golvet.

Källa:

https://www.gvk.se/branschregler/fra...a-sadant-golv/

Sedan har vi regler enligt BKR:

”Måste man ha tätskikt i tvättstuga och gästtoalett?

Svar: Tvättstuga, gästtoalett samt rum med vv-beredare skall förses med tätskikt på golvet. Tätskiktet viks upp ca 50 mm på väggen. På väggen behöver man inte tätskikta.

https://www.bkr.se/fakta/vanliga-fragor/

Så båda branch organisationerna vilka är de som försökringsbolagen utgår ifrån säger att du ska ha tätskikt på golv plus uppvik på vägg.
Senast redigerad av bergwall94 2018-06-09 kl. 11:19.
Citera
2018-06-09, 15:35
Medlem
Hmm..ok jag har inte läst det någonstans utan en person i min närhet i släkten jobbar med detta dagligdags med en lång erfarenhet och vederbörande sa att det inte krävs tätskikt på varken golv eller vägg i detta fall..(vederbörande ska installera toa och handfat) Men det blir nog inte dyrt att lägga primer på golvet med ett tätskikt "inbyggt" (såg något på XL-bygg) och en tätremsa är inte heller dyr...

Men väggen bakom/ovanför tvättstället, behöver det vattentätas?
Citera
2018-06-09, 15:39
Medlem
Sedan så är detta något som kommer från olika branschorganisationer inom detta område så de KAN ju vara intresserade att få det så komplicerat så att vanligt folk inte vågar sig på att greja med detta..
Senast redigerad av vetetusan 2018-06-09 kl. 15:40. Anledning: Felformulering
Citera
2018-06-09, 15:56
Medlem
scontris avatar
Citat:
Sedan så är detta något som kommer från olika branschorganisationer inom detta område så de KAN ju vara intresserade att få det så komplicerat så att vanligt folk inte vågar sig på att greja med detta..

Gör man om en wc tätskiktar man alltid golvet, oavsett om man har golvbrunn eller ej. Ska du följa gällande branschregler ska du tätskikta.

På din andra fråga så brukar man sätta ett frimärke bakom tvättstället, ja.
Citera
2018-06-10, 02:40
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Hmm..ok jag har inte läst det någonstans utan en person i min närhet i släkten jobbar med detta dagligdags med en lång erfarenhet och vederbörande sa att det inte krävs tätskikt på varken golv eller vägg i detta fall..(vederbörande ska installera toa och handfat) Men det blir nog inte dyrt att lägga primer på golvet med ett tätskikt "inbyggt" (såg något på XL-bygg) och en tätremsa är inte heller dyr...

Men väggen bakom/ovanför tvättstället, behöver det vattentätas?

Nej väggen bakom tvättstället behöver inte ha något tätskikt.

Räcker med att tätskiktet från golvet viks upp 10 cm på väggen.

Din vän hade haft rätt om både ditt golv och vägg varit av icke fuktkänsligt material t.ex betonggolv och betong väggar så behövs det inte om man följer gvk branchregler.

Men eftersom du har gips vilket är fuktkänsligt så måste du säkra golvet och ett uppvik på 10 cm med ett tätskikt finns både rollbara och dukar.

Vad jag vet använder de flesta proffs dukarna och de rollbara är lite mer för hemmafixare ?

Primer och tätskikt är två olika saker. Jag vet dock inte on det finns någon kombinations primer/tätskikt men måhända om du sett det på xl bygg.

Tänk på att följa instruktionerna från tillverkaren av tätskikts systemet och ta foton och spara på hur du gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in