Citat:
Ursprungligen postat av
vetetusan
Hej
Jag håller på att göra iordning gästtoaletten (2-3 m2) och jag ska lägga klinker på golvet.
Detta räknas inte som något våtutrymme, kollat upp detta då det endast är en toalett och handfat. Golvet är betong och väggarna gips..
Har aldrig lagt klinker/kakel förut men jag har kollat lite på nätet och det står att man ska lägga primer på golvet för att få det att fästa riktigt bra..Väggarna ska det vara avtorkningsbar tapet på.
Till mina frågor
:
Ska jag stryka primer på väggen där tvättstället för att hindra att fukt sugs upp av gipsväggen.
Jag har en fundering på att sätta upp ett stänkskydd ovanför tvättstället i form av en/två kakelplattor som är lika långa(breda) som tvättstället, men kan man sätta kakel/klinker direkt på den nya tapeten med hjälp av tex kakellim?
Nu vet jag inte var du har läst att en toalett inte är ett våtutrymme.
Men du ska följa antingen GVK eller BKR branch regler när håller på med våtutrymme.
Enligt GVK.
Ska man ha tätskikt i en toalett utan golvbrunn och dusch?
”Ja, ökade skador på grund av bland annat droppläckage från rörkopplingar och städning med för mycket vatten gör att man behöver ha ett tätskikt på golv med uppvik i toalett där underlaget behöver skyddas. Består underlaget av till exempel spånskiva eller gipsskiva ska det skyddas med ett tätskikt. Det samma gäller vid gipsvägg, då golv-väggvinkeln måste förseglas genom ett uppvik av tätskikt eller plastmatta”
Du har gipsskivor på väggen efter gipsskivor är fuktkänsliga så måste du ha ett tätskikt och UPPVIK med minst 100 mm på väggen från golvet.
Källa:
https://www.gvk.se/branschregler/fra...a-sadant-golv/
Sedan har vi regler enligt BKR:
”Måste man ha tätskikt i tvättstuga och gästtoalett?
Svar: Tvättstuga, gästtoalett samt rum med vv-beredare skall förses med tätskikt på golvet. Tätskiktet viks upp ca 50 mm på väggen. På väggen behöver man inte tätskikta.
https://www.bkr.se/fakta/vanliga-fragor/
Så båda branch organisationerna vilka är de som försökringsbolagen utgår ifrån säger att du ska ha tätskikt på golv plus uppvik på vägg.