• 1
  • 2
2018-06-09, 04:39
Medlem
Hej!

Jag har tänkt att låna 1 500 000 kr för att köpa bostad.

( Har ingen kontantinsats, måste ju gå att låna med och baka in den i priset på 1 500 000 )

( Eller lösa det på annat sätt? )

( Kontantinsats bilr 225 000 kr på 15% av priset )

I dom här 1,5 miljonerna så tänkte jag att det skulle innefatta både bostad, bil och samla andra lån och krediter, vilket ger en lägre månadskostnad och en bättre kreditvärdighet.

Bostad - 795 000 kr (utgångspris)
Andra lån + krediter, totalt - 367 658,06 kr
Kontantinsats - 225 000 kr
Bil - 112 234,94 kr över till bil (om boendet går för utgångspris)
Räcker gott och väl med 50 000 kr för bil.
Annars är bil ej nödvändigt, om det inte skulle räcka till en bil.

Jag har pga mina tidigare lån och krediter på 367 658,06 kr en dålig kreditvärdighet med hög månadsbetalning.
Vilket blir ändrat om allt klaffar med allt ( i den bästa av alla världar )

Ett exempel är att jag får hela beloppet på 1 500 000 kr
Och med ränta + amortering betalat 6000 kr per månad.

Då jag har ca 18 000 kr efter skatt varje månad, så ser ju jag inget problem i detta.
Blir ju 12 000 kr kvar i detta fall.
Vilket räcker gott och väl till mig som är sälv ( mat, försäkringar, bil osv )

Vad talar för och emot att jag inte får låna detta?

Vill gärna ha så bra tips som möjligt för att detta ska gå igenom tack.
Citera
2018-06-09, 05:25
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrx007
Hej!

Jag har tänkt att låna 1 500 000 kr för att köpa bostad.

Du behöver läsa på hur bostadslån fungerar.
När du köper en ny bostad så är den säkerhet för själva lånet.
Du kommer aldrig få utrymme att låna upp till en bil eller något annat på detta bostadslån.

Exempel: Du hittar ett hus som säljs för 1,5 M. Då får du max låna 85% av den summan.
Hittar du en billigare bostad får du låna max 85% av den summan.

Med din befintliga lån och låga inkomst vill jag påstå att du aldrig kommer få ett lån godkänt men det är inte jag som lånar ut pengar så fråga en bank men de kommer säkert säga samma sak.

Skulle någon gå med på något kommer de vilja att du betalat kontantinsats så mitt råd är att du väntar ett tag . betalar av lite krediter och sparar ihop till en kontantinsats. Om du nu tycker dig ha råd med detta borde det inte vara något problem att spara 10K+ i månaden.

Citat:
Ursprungligen postat av mrx007
Vad talar för och emot att jag inte får låna detta?

Det mesta talar mot att du får igenom detta om inte allt.
Citera
2018-06-09, 05:52
Medlem
Jag tror inte att du har förstått hur varken kontantinsats eller säkerhet vid lån fungerar.

Att "låna sig ur alla sina ekonomiska bekymmer" kommer inte att gå. Du har 0 chans att få igenom det du beskriver. Mitt förslag är att du på 2 års tid betalar av dina skulder, och därefter sparar ihop till en kontantinsats under 2 års tid. Så om 4 år kanske du kan få ett lån beviljat - i den bästa av världar. Lycka till!
Senast redigerad av DJ-Emerald 2018-06-09 kl. 05:56.
Citera
2018-06-09, 06:47
Medlem
Måste vara ett troll eller så är ts mentalt efterbliven. En normalt funtad individ begriper att ingen bank vill låna ut dessa pengar till ts. Inte med den budgeten.
Citera
2018-06-09, 09:17
Medlem
Banken räknar med ca8% ränta när de räknar på om du kan betala eller inte, så det måste du kalkylera med.
Sen finns det en gräns för hur mkt pengar du ska ha kvar efter lånet, för övriga utgifter. Går säkert att google fram den summan.

Sen till ditt problem.
Du kommer få väldigt svårt att låna mer blanco för att betala kontantinsatsen på 120K (bolånet Max 800K). Föräldrar kanske?
Köpte du skit för Dina 368k Så kanske du har saker att sälja för att få ihop till kontantinsats?

Du får inte låna 1.5Mille om bostaden Kostar 800K. Det funkar inte så.
Mitt bästa tips torde vara att vända dig till banken för att se om du kan lösa ett blancolån på Dina 368K och försöka ta bostadslån samtidigt. (här här en liten möjlighet att låna för bil när du lägger om blanco, men salsa lågt, max 50K).
När det väl är avklarat så finns det möjligheter att lösa andra saker.
Steg 1 - Går det att betala bort Tex krediterna? 1-2 krediter mindre ser mkt bättre it.
Steg 2 - Sätt in pengar som månadssparande, så att du kan visa banken att du är en duktig kille som aldrig blåser hela lönen. Ser väldigt bra ut från bankens sida. Gör gärna det här direkt Så att det finns med vid förhandling Innan du ansöker om lån, för den här frågan kommer garanterat.
Steg 3 - Om du får lånen... Värdera Om bostaden.
Får du den värderad till säg 1mille Så kan du nu baka in ditt blancolån I bostadslånet.

De som säger att det inte går vet inte vad de snackar om, men de vill nog ditt bästa eftersom ditt beteende leder raka vägen till lyxfällan.

En enkel början för dig är att vända dig till din bank (eller ännu heller 2-3st olika) , be om ett möte och försök få ordning på blancolånet du redan har. (+krediterna)
Börja med att förhandla ner den räntan och sen prata med banken om ett eventuellt huslån I samma möte. Och du ska inte nöja dig med ett nej om det blir så. Om du får ett nej så ska du få förutsättningarna för ett ja, utifrån din situation klart och tydligt.
Det är det minsta som jag hade accepterat.
Citera
2018-06-09, 09:41
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
De som säger att det inte går vet inte vad de snackar om, men de vill nog ditt bästa eftersom ditt beteende leder raka vägen till lyxfällan.

Fast du hänvisar till förutsättning som TS inte har. Som att värdera upp sin bostad. Det lär inte funka direkt efter ett köp och då kan han inte under de förutsättningar han befinner sig just nu få igenom ett bostadslån och knappast få lån till kontantinsats, inbakninglån, billån etc. Samt med en så låg inkomst bli beviljad ett lån på 1,5M. Det är inte realistiskt och jag påstår definitivt att det inte går.

Du tror också att det finns en möjlighet att banken beviljar ett blanco på 368K + liten chans till billån på 50K förutom bostadslånet. Det tror inte jag.

Nej som jag sa tidigare måste ts nog först minska sina skulder och spara ihop en kontantinsats. Först då kan eventuellt bostadslån bli aktuellt.
Citera
2018-06-09, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Fast du hänvisar till förutsättning som TS inte har. Som att värdera upp sin bostad. Det lär inte funka direkt efter ett köp och då kan han inte under de förutsättningar han befinner sig just nu få igenom ett bostadslån och knappast få lån till kontantinsats, inbakninglån, billån etc. Samt med en så låg inkomst bli beviljad ett lån på 1,5M. Det är inte realistiskt och jag påstår definitivt att det inte går.

Du tror också att det finns en möjlighet att banken beviljar ett blanco på 368K + liten chans till billån på 50K förutom bostadslånet. Det tror inte jag.

Nej som jag sa tidigare måste ts nog först minska sina skulder och spara ihop en kontantinsats. Först då kan eventuellt bostadslån bli aktuellt.

Nej. Lite otydlig möjligen.
Han får inte låna 1.5mille utan I bästa fall 680K+368K

OM han får lånen Så ska han därefter värdera upp bostaden. Det går ju inte att lånat pengar på en bostad som man inte äger.
Senast redigerad av Bruz-Lee 2018-06-09 kl. 10:00.
Citera
2018-06-09, 10:08
Medlem
Citat:
Nej. Lite otydlig möjligen.
Han får inte låna 1.5mille utan I bästa fall 680K+368K

OM han får lånen Så ska han därefter värdera upp bostaden. Det går ju inte att lånat pengar på en bostad som man inte äger.

Du får inte värdera upp en bostad på 5 år efter inköp ifall större renovering inte skett. Så den möjligheten finns inte heller för TS.
Citera
2018-06-09, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Du får inte värdera upp en bostad på 5 år efter inköp ifall större renovering inte skett. Så den möjligheten finns inte heller för TS.

Du menar att du inte får använda en uppvärderad bostad för att lägga om lånen inom 5år efter köpet?

Är det verkligen skrivit I Sten? Jag har själv gjort så flera ggr.
Kan det finns en väg runt det? Jag gissar på att det finns flera sätt runt det.
Citera
2018-06-09, 11:14
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Vi vänder på bevisbördan. Du vet inte vad du snackar om. Hur ska ett bostadslån normalt kunna tas på dubbla värdet av säkerheten?
Citera
2018-06-09, 11:41
Medlem
godboys avatar
368 K är inte jättemycket. Mitt råd är att tala med din bank. Gå dit och prata med dem, men du kan bara glömma att du är aktuell för huslån. Du har NOLL kronor på sparkontot och då går bo-lån (vanligtvis) bort, även om undantag finns.

Men det är ingen omöjlighet att de kan hjälpa dig men då kan du glömma extralån till bil mm. Men att LÅNA sig ur skuldproblemet som du beskriver i första inlägget är ingen lösning.
Citera
2018-06-09, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Vi vänder på bevisbördan. Du vet inte vad du snackar om. Hur ska ett bostadslån normalt kunna tas på dubbla värdet av säkerheten?

Läs vad jag skrivit och återkom igen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in